Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Okosodó gyerekek, megfigyelő pedagógusok

Játszóház és módszertani képzés egyben

Vidám gyerekzsivajtól volt hangos a pápai Jókai Mór Művelődési Központ május végén. A helyi Tarczi Lajos Általános Iskola diákjai a budapesti Tár-s Egyesület és a HuMuSz környezeti nevelési játszóházi bemutatóján vettek részt.

A környezeti nevelési játszóházi bemutató célja, hogy a komplex környezeti és történeti játszóházak módszertanának megismertetésével támogassuk a vidéki iskolák gyerekeinek esélyegyenlőségét, fejlődését, és hatékony segítséget nyújtsunk a pedagógusok munkájához.

A Tár-s Egyesület 2006-ban alakult meg a környezeti nevelés és fenntarthatóság mellett mélyen elkötelezett pedagógusokból és különböző művészeti-, művelődési-, és tudományterület képviselőiből.

A komplex tematikus játszóházakat a budapesti Marczibányi Téri Művelődési Központban hívtuk életre. A játszóházi foglalkozássorozat szívesen látogatott program lett az általános iskolások és a pedagógusok körében, és a sikereken felbuzdulva elhatároztuk, hogy minél szélesebb körben, minél több helyszínen elérhetővé tesszük a diákok számára a programot. Fontos szempont, hogy a kisiskolások ne utazzanak sokat a játszóház helyszínéig, ezért 2010‑ben két új helyszínen – Pápán és Szegeden – lehetőséget adunk arra, hogy helyi pedagógusok, közművelődési szakemberek és civilek elsajátítsák, majd a munkájuk során alkalmazzák a játszóházak módszertanát.

A komplex környezeti nevelést célzó játszóházakat a természetismeret, a honismeret, a környezeti nevelés és a művészettörténet tantárgyak kiegészítő foglalkozásaként ajánljuk. A HuMuSz-szal közösen kialakított játszóházunkban a gyerekekkel a mindennapi környezetünket vizsgáljuk. Megnézzük vásárlási szokásainkat, fogyasztásainkat, az ebből következő hulladék keletkezését, útját, hasznosítását. Játékos keretek között megismerkedünk a tudatos vásárlás, a szelektív hulladékgyűjtés és újrahasznosítás szempontjaival.

A 4–5. osztályos korosztály számára a játszóház két egymásra épülő alkalmat jelent. Az osztályoknak a témával kapcsolatban utómunkájuk van, amit saját iskolai és otthoni környezetükben végeznek el. Az 1-3. osztályosoknak rövidebb formában kínáljuk a játszóházat: ismereteket szerezhetnek a csomagolóanyagokról vagy a hulladékgyűjtési módszerekről, esetleg áttekintjük velük a vásárlási, étkezési szokásokat és foglalkozunk a régi tárgyak újbóli felhasználásával is. A játszóházban kézműves foglalkozásokat is tartunk: saját díszítésű textil bevásárlótáskát, uzsonnás táskát készítünk.

Szervezetünk keresi a kapcsolatot és az együttműködés lehetőségét más civil szervezetekkel. A pápai környezeti nevelési játszóházi bemutató a döbröntei partnerszervezetünk, a Bakonyalja Barátai Egyesület közreműködésével jött létre. A program során a bemutató foglalkozás után műhelymunka, mini konferencia és előadás várta az érdeklődőket az élményközpontú tanításról, a művészetpedagógia hatékonyságáról, és ennek elérhetőségéről. Ezt a programot ismételjük meg ősszel Szegeden, ahova minden érdeklődőt szeretettel várunk. A projekt finanszírozásához a Norvég Civil Támogatási Alap járul hozzá.

Vágola Éva Tár-S Egyesület