Iskoláknak
Így légy aktív! Programötletek iskoláknak, iskolásoknak
Néhány konkrét ötletet, amivel az általános iskolások közelebb kerülhetnek a komposztálás szépségeihez. További ötletekért édemes megtekinteni az óvodáknak és civileknek szóló aloldalunkat is!
(Az ötletek nem a feltöltés időrendi sorrendjében szerepelnek!)
1. 2018: Állati gombakert készítése (az év gombája a süngomba)
2. 2017: komposztálás a humán tantárgyakban
3. 2016, a hüvelyesek éve - Főzzünk együtt!
5. Készítsünk gilisztatenyészetet és hasznosítsuk a gilisztahumuszt!
6. Ismerkedjünk meg a gilisztával!
7. Gyorskomposztálás – kísérletezzünk az iskolásokkal együtt!
8. Albert – A természet jobban tudja – A föld élő c. része
9. Vizsgáljátok meg nagyítóval a komposztlakókat!
10. Készítsetek gilisztakomposztot!
11. Érett-e a komposztotok? Végezzetek zsázsatesztet!
12. Készítsetek levélkomposztálót az iskola udvarán!
13. Végezzetek méréssorozatokat a komposzthalomban!
14. Így légy aktív!
15. Giliszta guszti komposztál - mese és vers
16. Fényképek tényképek a mikroszkópikus talajlakókról
17. Élelemiszerpazarlás csökkentése
18. Ismeretterjesztő projekt készítése
19. Fajbook verseny
20. Mi fán terem a komposzt? - videó
21. Zöld Hősök
22. Vermikomposzt
24. Compost Dobble
25. Online játékok kicsiknek és nagyoknak
26. Mese a gömböcugrókákról - diasorozattal!
29. Ismerjétek meg az élelmiszerpazarlás problémakörét!
31. Menza sztorik
33. Szökevények - öko-kuka mesejáték 4 jelenetben
1. 2018, Állati gombakert készítése (az év gombája a süngomba)
A komposztálás során a növényi anyagok lebomlása zajlik a komposztkeretekben. Ám az erdei avarban ebbe a folyamatba a gombák hálózata is bekapcsolódik.
Kenéz Árpád 2013-ban írta és készítette Állati növénykert című munkáját, amelyben a növényekben bújó állatnevekkel keltette fel a figyelmet a botanika iránt.
Most Ti is összeállíthattok egy „Állati gombakert”-et.
Keressetek gombákat az erdőben, fényképezzétek le őket, határozzátok meg, vagy kérjetek szakértői segítséget a határozásukhoz. Az interneten is találhattok képeket a gombákról! Olyat keressetek, melyek nevében elbújt egy állatnév is. (Pl.: őzlábgomba, galambgomba, rókagomba, kígyógomba, szarvasgomba, süngomba, disznófülgomba). A gomba neve vajon miért azt az állatot rejti? Gondold ki, nézz utána, rajzold le!
Például itt a süngombáról találhattok érdekesek tényeket.
http://www.gombanet.hu/ev-gombaja-2018-fejlesztes-alatt
Ez a blog mindenféle gombát bemutat, nézzétek csak!
http://gombamania.blogspot.com/
Készítsetek többféle „állati” gombáról külön-külön kis ismertető lapokat. Legyen benne egy rövid botanikai leírás, fénykép, valamint az állattal való kapcsolatáról egy ötletes, humoros rajz.
Szélesítsük ki a témát természetismereten túl az irodalom felé is! Pársoros versikét is alkossatok az adott nevű gombá(k)ról.
Ajánló: Kenéz Árpád: Állati növénykert (mintaoldalak ötletet adhatnak, a Partner Hírlevél 31. oldalától találtok pár növényt hasonlóképpen bemutatva)
http://atkft.hu/documents/pthl/ujsag1411.pdf
2. 2017, komposztálás a humán tantárgyakban
Nem csak környezetismeret és biológia, vagy fizika témakörökbe illeszthető bele a komposztálás. Keressünk olyan verset, irodalmi alkotást, ami a természetes körforgásokat, a talajt, a környezet védelmét állítják középpontba. Ilyen lehet például Timothée De Fombelle: Ágrólszakadt Tóbiás című regénye. A főszereplő kalandjain keresztül egy fa életének részleteibe nyerhet bepillantást az olvasó. A parányi dolgok hatalmassá nőnek a szereplők szempontjából nézve, és az élet törvényszerűségei nyernek megvilágítást az alapos megfigyelő számára. A könyv feldolgozásához ezen az oldalon nyújtunk segítséget: http://humusz.hu/komp/tantargyak#tobias
3. 2016, a hüvelyesek éve - Főzzünk együtt!
2016-os évet a Az ENSZ Élelmezésügyi Szervezete (FAO) a hüvelyesek nemzetközi évének nyilvánította. Vajon miért lehetnek ilyen fontosak ezek az apró magok? Nagy fehérjetartalmú, kis zsírtartalmú, egészséges élelmiszer alapanyagok, melyek viszonylag igénytelenek, növekedésükkor nitrogént kötnek meg a talajban. A világ azon részein is könnyen termelhetők, ahol az élelmezés nagy gondot okoz! A mi éghajlatunkon nagyon értékes őszi – téli csírákat adnak!
Jól ismert főzeléknövények (bab, borsó, lencse), kevéssé ismertek azonban, mint pástétomok alapanyaga (humusz krém, járjatok utána, hogy az meg mi lehet?) vagy falafel gombóc, ami például csicseriborsóból készül.
Készítsetek ti is számotokra újfajta ételeket hüvelyes növényekből. A közös sütés-főzés remek móka, de ha nincs rá lehetőség az iskolában, akkor gyűjtsetek együtt recepteket, és az otthon elkészített alkotásokból rendezzetek kóstolót az osztályban. Még a borsófőzelék is lehet ínyencség, ha magunk készítjük, saját ízlésünk szerint fűszerezzük. Ne féljünk kísérletezni! :)
A hüvelyesekről bővebben: http://www.huvelyesekeve2016.hu/home/
Receptötletek: https://www.facebook.com/huvelyesekeve2016
S egy gyönyörű kiállítású, újfajta ételeket is bemutató szakácskönyv: Bezselik Ildikó: Magok a konyhában - Hüvelyesek
http://ketcicakonyhaja.blog.hu/2016/07/12/magok_a_konyhaban_es_ami_mogotte_van
4. 2015 - a talaj éve
Az iskolakertekben is rengeteg olyan feladat kínálkozik, amelyekkel a diákok jobban megismerhetik a talaj jelentőségét és megóvásának fontosságát. Az alábbi összeállítást az Iskolakertekért Alapítvány készítette.
5. Készítsünk gilisztatenyészetet és hasznosítsuk a gilisztahumuszt!
Mi ebben a jó? Olyan tápanyagokban gazdag humuszt kapunk a giliszták tevékenysége során, mely a jó minőségű kerti földdel vetekszik.
Eszközök, alapanyagok:
- 20-50 literes műanyag vagy fém vödör
- 2-3 liter sóder
- 1 négyzetméteres szúnyogháló
- 1 lapátnyi komposzt
- 1 lapátnyi érett trágya
- 250 g tőzeg
- 100 – 200 giliszta
- előre komposztált táplálék folymatosan
Vezérfonal:
Az edény alján egy kis ablakot vágunk, szúnyoghálóval lefedjük. Az edény aljába kerül a sóder, majd szitaszövet vagy szúnyogháló, komposzt, trágya és tőzeg, majd a giliszták. Vízzel átnedvesítjük az egész rendszert. Ezt követően az előkomposztált táplálékot is behelyezzük, mely avar, konyhai nyers zöldhulladék, növényevő állatok alól kikerült trágya lehet, kissé előkorhasztva. Ezt az etetést rendszeresen kell végeznünk!
Részletes leírás az alábbi szakirodalomban található.
Frühwald Ferenc: Gilisztatenyésztés a biokertben
Biofüzetek sorozat 13. része
Letölthető innen: http://www.videklogisztika.hu/vidlog12.pdf
22. oldaltól a 29. oldalig
Végeredmény:
Hosszú lefutású program, kb fél-egy év múlva gilisztahumuszt vehetünk ki a rendszerből.
Kifejezetten ajánljuk kertész vagy mezőgazdasági szakiskolás diákoknak!
6. Ismerkedjünk meg a gilisztával!
Charles Darwin angol természettudós megállapítása szerint a földigiliszta a talajtermékenység bázisa, a földtörténet leghasznosabb állata, az emberiség jótevője. Tekintsünk tehát a gilisztára, mint barátunkra! (Frühwald, Biofüzetek 15.)
ELENA projekt (Szeged) – Gilisztavizsgálat
A jelenleg ismert rendszerezési elv szerint 18 családba sorolhatóak, ezen belül 3000 fajt tartanak nyilván. Hazánkban 30-nál több fajuk fordul elő.
Két igen jól elkülöníthető fajtáját javasoljuk, hogy keressétek!
Földigiliszta (Lumbricus terrestis): 8-10 cm hosszú, szürkés illetve sápadt rózsaszín állat. Testét gyűrűnkét 4 pár serte borítja, ezekkel gyorsan halad előre. Hatalmas erővel fúrja magát a földbe. Haladása közben tömegének hatvanszorosát is képes megmozgatni. Agyagos homoktalajban akár 3 méter mélyre, lösztalajban akár 7 méter mélyre is fúrja járatait. Napsugárzásra érzékeny, vörös fényre azonban nem.
Trágyagiliszta (Eisenia foetida): Hossza 4-8 cm, színe vörösbarna, hasi része rózsaszín, illetve rozsdás. Sokkal virgoncabb, mint nagyobb testű rokona. Befogáskor az egész gilisztatest jobbra-balra csapódik. Olyan közegben él, ahol kérődző állat trágyája is megtalálható, illetve a komposztláda, az avar is jó lelőhelye.
A giliszták teste egymáshoz kapcsolódó gyűrűkből, szegmensekből áll. Ezeket számozni szokták a jobb követhetőség érdekében. Az első szegmens a szájnyílás. A közép-európai gilisztafajoknál a szegmensszám 60-200 közötti.
A giliszta érzékelése kiterjed:
- nyomás érzékelésre (a föld mozgása, rázkódása)
- tapintás érzékelésre a fejnyúlvány szolgál elsősorban (haladásakor letapogatja, ha akadályt észlel)
- kémiai érzékelés a testfelületen, valamint a szájnyílás belsejében is. Növényi ízanyagokat képes felismerni, némelyeket kedvel, másokat elkerül.
- fényérzékelésre a testhossz első felében levő idegcellák alkalmasak.
Ehhez kapcsolódó érdekes kísérletek! (ELENA projekt nyomán)
- Földrengés imitálása
Saját kertetek vagy iskolakertetek talajában próbáljátok ki! A talaj legyen porhanyós, nyirkos! Egy ásónyomnyira ássatok bele a földbe és az ásót a nyelénél fogva ide-oda mozgassátok, mintha rengene a föld. Legyetek kitartóak!
Megfigyelések szerint a földigiliszta érzékeli a rázkódást és a felszínre jön.
- Akadálypálya
A természetben begyűjtött giliszták számára készítsetek elő egy nedvesített üveglapot, amire mindenféle akadályokat helyeztek ki. Figyeljétek meg gyűrűs mozgásukat, tapogató érzékelésüket.
Ha egy hosszú, mindkét végén nyitott üvegcsőbe két gilisztafajtát (földigiliszta, trágyagiliszta) engedtek, versenyt is szervezhetnek is. Vajon melyik lesz gyorsabb?
- Fénykerülő
A tanteremben, mesterséges fény megvilágítással a földigiliszta fénykerülését tanulmányozhatjuk. Készítsetek egy kis papírsátort, tegyétek az üveglapra, nedvesítsétek a felületet. Helyezzetek a nedves üveglapra egy gilisztát. Figyeljétek meg a giliszta viselkedését!
- Sercegés a papíron
Egy földigilisztát helyezzetek papírlapra és fületekhez közel téve a papírt próbáljátok meghallani, amint a serték sercegve érintik a papírt a giliszta mozgása közben.
- Nagyítós vizsgálatok
Vizsgáljatok meg egy földigilisztát és egy trágyagilisztát is. Mik a hasonlóságok, mik a különbségek? A giliszta testtájait nagyítóval könnyen felismerhetitek (szájnyílás, ivargyűrű, szegmensek). Próbáljátok eldönteni, melyik a giliszta eleje s melyik a vége?
Mit gondoltok, igaz-e, hogy a félbevágott giliszta külön-külön is életképes marad?
Jó, ha tudod! További érdekességek
- Különleges légzés
A légzés a testfelületen keresztül történik, aminek éppen ezért állandóan nedvesnek kell lennie. Ha szabad levegőre kerül, először igyekszik veserendszere segítségével benedvesíteni a testfelületét, de egy idő után vízveszteség miatt elpusztul. A giliszta bőre vérerekkel van átszőve, az oxigén felvétele a vérfestéken át és a testnedveken át történik. Oxigéndús vízben is képesek huzamosabb időt kibírni.
- Vérkeringés
A vér zárt véredényrendszerben áramlik, hasi véredények, háti véredények és a szív játszik ebben a keringésben szerepet. A hátoldali véredényrendszer erősen színezett, biztos célpont a giliszta ellenségei számára.
- Rugalmas emésztőrendszer
Emésztőcsatornája a szájnyílástól az utolsó testszelvényig tart. A gyűrűsféreg jellegzetes mozgásakor hol megnyúlik, hol összenyomódik a tápcsatorna. Speciális mészkiválasztó mirigyek találhatóak a giliszta nyelőcsövében. A mirigy feladata, hogy a vérhez bikarbonátot adagoljon és így szénsavat (széndioxid vizes oldatát) kössön le, mely az oxigénfelvételt akadályozná. Ez különösen azoknál a fajoknál fontos, amelyek a komposztban, avarban, mélyebb talajrétegekben élnek, ahol a levegő CO2 koncentrációja lényegesen magasabb.
- Természetes táplálkozás
Az erdei avar, az elhalt fűszálak, gyomok, erdei virágok, a termesztett növények maradványai a giliszták tápláléka, egyes fajok a növényevő állatok trágyáját is előszeretettel fogyasztják. A kokonból (petezsák, amelyben a pete és a tápfolyadék található) kikelő giliszták első tápláléka az anyaállat ürüléke, mely fehérjében gazdag.
- Szaporodásbiológia
Kizárólag ivari úton szaporodnak, mely párzást és spermacserét jelent. A giliszták mindegyike kokont rak. A földigiliszta petéje 0,2 mm.
Frühwald Ferenc: Gilisztatenyésztés a biokertben
Biofüzetek sorozat 13. része
Letölthető innen: http://www.videklogisztika.hu/vidlog12.pdf
7. Gyorskomposztálás – kísérletezzünk az iskolásokkal együtt!
Készítsünk komposztoltót, a biodinamikus kertészkedési gyakorlat egyszerűsített változata szerint, melyet Tornai Csilla 2012-ben, középiskolásként dolgozott ki, és kísérletével szakmai elismerést szerzett!
A komposzt érésének gyorsítására kidolgozott módszer alapja a gyógynövények használata és a biodinamikus kertészkedés szemlélete, erről is érdemes beszélgetni, ezt is érdemes megismerni.
Tornai Csilla kísérlete során a nyolcadik hétre az oltott komposzt morzsalékos szerkezetű lett, és majdnem teljes volt az átalakulás!
A kísérlet menete:
- Cickafark virága, kamilla virága, nagy csalán levél, tölgyfakéreg, pitypang virág, macskagyökér virága – ezekre a szárított gyógynövényekre lesz szükségünk a biodinamikus kertészkedés szerint.
- A légszáraz gyógynövényekből 2-2 grammot apróra őrölünk és átszitálunk.
- Egy csepp mézben elkeverünk egy mokkáskanálnyi tejcukrot, és abba teszünk egy mokkáskanálnyit a gyógynövények (6 féle) keverékéből. Alaposan összekeverjük az anyagokat.
- Az így kapott komposztoltó készítményt kisüvegbe zárjuk a felhasználásig.
- Használat előtt egy mokkáskanálnyi készítményt tegyünk fél liter esővízbe, jól összerázzuk és 24 órán át pihentetjük, hogy a gyógynövényekben levő ásványi és szerves anyagokat a víz kioldja.
- A komposztdombban készítsünk 12-24 centiméteres távolságokra, teljes mélységig furatokat. A furatokat töltsük fel száraz talajjal.
- Ezekbe a furatokba 6-6 mokkáskanálnyi gyógynövényoldatot csurgassunk.
- Jegyezzük fel a komposztoltás időpontját, s kb 8-10 hét után vizsgáljuk meg (fizikai/érzékszervi/kémiai úton) újra a komposztunkat.
- Amennyiben mód és lehetőség van, készítsünk több komposzthalmot, s legyen olyan halom, amit beoltunk a komposztoltóval, s legyen olyan, melyet nem (kontroll). Így a folyamatokat a két különböző halomban összehasonlíthatjuk.
- Ezzel a kísérlettel a komposztálási hónapban (október) természetesen nem készülünk el, de a folyamat eredményét rögzítsük a jövőre nézve.
Források:
Új Kanizsai Újság 2012 06 21, 10. oldal
http://www.kanjiza.rs/uj_kanizsai_ujsag/2012/20120621.pdf
illetve
Tornai Csilla: Gyorskomposztálás
Magyar Kémikusok lapja 2013. január
Biodinamikus Közhasznú Egyesület: http://www.biodin.hu/
Biodinamikus kertészkedés alapjai: http://www.bekesibio.hu/2011/03/a-biodinamikus-kerteszkedes-alapjai-es-atallas-biodinamikus-gazdalkodasra-2/
8. Albert – A természet jobban tudja – A föld élő c. része
Albert és „Gilisz-Taksony” a giliszta bevezet minket az élő talaj rejtelmeibe – általános és középiskolásoknak (10 – 16 év ) ajánljuk a film megtekintését, majd a látottak megbeszélését, feldolgozását, projektek készítését.
Megtekintés előtt adhatunk szempontokat a diákoknak. Pl.:
- Milyen mezőgazdasági /természeti területeket mutat be Albert?
- A búzatermelés (monokultúra) során milyen hatások érik a földet, növényeket?
- Az erdei talajban milyen élőlények élnek? Miért egészséges és élő? Mekkora tömeget képviselnek ezek az élő szervezetek?
- A földigiliszta szempontjait, életfeltételeit hogy mutatja be a film?
- A biogazdaságban hogyan termelnek?
- Idegen, új szavak és kifejezések gyűjtése – értelmezése.
Megtekintés utáni feldolgozást segítő projektötletek. Pl.:
- Biopiac látogatása és interjúkészítés a biotermelőkkel. Beszámoló a látottakról, élmények megosztása.
- A talajéletben résztvevő mikroorganizmusok és makro szervezetek bemutatása.
Forrás: https://www.youtube.com/watch?v=8kCWtsxmAVo
9. Vizsgáljátok meg nagyítóval a komposztlakókat!
Kellékek: félérett komposztból vett 1-2 liter minta, nagyítók, lapos tálcák, határozókönyv
A „zöldhulladékok” elsődleges aprításában vesznek részt a gyűrűsférgek, csigák, ászkák, százlábúak és ezerlábúak. Sokak számára „nemszeretem” állatok. Ismerkedetek meg velük! Ha az iskolában még nem komposztáltok, Keressetek fel egy komposztáló családot. Kérjetek egy zacskónyit a komposztálódó, még nem kész anyagból. Iskolátokba visszatérve kis tálcákra terítsétek ki és nagyítóval keresgéljetek benne élőlényeket.
Feladat: Határozókönyvek segítségével nyomozzátok ki, miket találtatok. Rajzoljátok le őket! Figyeljétek meg, milyen színűek! Vajon miért? Hogyan élnek? Szerintetek miért kapták „beszédes” neveiket (hol vannak a gyűrűsféreg gyűrűi, hány lába van a százlábúnak, ezerlábúnak?) Utánozzátok mozgásukat!
10. Készítsetek gilisztakomposztot!
Kellékek: 5 literes befőttesüveg vagy egy kisebb fajta akvárium, virágföld, homok, kerti föld földigiliszták, növényi hulladék, vízporlasztó flakon, sötét színű karton
A nagy üvegbe rétegezzétek a virágföldet, homokot, majd a kerti talajt. Kicsit nedvesítsétek is vízzel a rétegeket. Az üvegedényt kb. félig töltsétek meg. Ezután telepítsétek bele földigilisztákat. A talaj felszínére helyezzetek almacsutkát, leveleket. Az üveget egy sötét kartonnal tekerjétek körbe, ragasztószalaggal rögzítsétek, így biztosan sötét lesz, mintha valóban a föld alatt lakna a földigilisztátok. Az elkövetkező hetekben is nedvesíteni és friss növényi hulladékokkal kell ellátni a gilisztakomposztot!
További tanácsok: http://humusz.hu/komposztalas_lakasban
Feladat: Figyeljétek meg, hogyan keverednek össze a földrétegek! Milyen járatokat készít a giliszta? Hogyan dolgozza fel a növényi anyagokat? Rajzon is megörökíthetitek, mit láttok!
11. Érett-e a komposztotok? Végezzetek zsázsatesztet!
Kellékek: min. 2-3 féle komposzttárolóból vett komposztminta (félig érett, érett), virágcserepek, zsázsamag, vízporlasztó flakon
A különböző helyekről származó komposztokat tegyétek külön-külön virágcserepekbe. Jelöljétek számokkal a cserepeket, hogy tudjátok, melyik honnan származik (pl.: 1 – Somogyiék komposztja, 2 – iskola komposztja, 3 – Kovácsék komposztja). A komposztok tetejére szórjatok zsázsamagot, kicsit nyomkodjátok őket a földbe. A cserepeket ezután tegyétek világos helyre, például ablak közelébe, de a tűző naptól óvátok őket! Nagyon finoman, vízpermetezővel öntözzétek meg naponta.
Feladat: Kísérjétek figyelemmel a magok csírázását, a növények növekedését a különböző cserepekben. Jegyezzétek fel tapasztalataitokat! Melyik virágcserépben mi történt 1-2 nap elteltével? Mi történt kb. 5 nap után? Mikorra érte el a 7 cm-es magasságot a zsázsa? Milyen színű leveleket hoztak a különböző komposztokon növő zsázsa növények? Vajon miért? A kb. 7 cm magas egészséges zöld növényeket ollóval levághatjátok és uzsonnára körözöttel, vajkrémmel elkeverve el is fogyaszthatjátok a komposztálás ünnepnapján! Jó étvágyat!
Forrás: Forró Edit, A komposztálási eljárások biológiai és talajtani alapjai. Öko-Fórum Alapítvány (2006) p8.
További információ a zsázsatesztről és a komposztálódás fázisairól:
12. Készítsetek levélkomposztálót az iskola udvarán!
Kellékek: fémháló, négy fém vagy fakaró, gereblye, talicska
A lehullott falevelek gyűjtésére szolgáló keretet úgy készítsétek el, hogy egy 1m x 1 m-es oldalú négyzet négy sarkán leütitek a karókat, majd a fémhálót (csirkeháló, kerítésfonat) erre rögzítitek. A faleveleket egész ősszel ebbe a keretbe gyűjtsétek, tömörítsétek, esetenként forgassátok is meg a levélhalmot, ha csapadékszegény az ősz, némi locsolásra is szüksége van a komposztálódó leveleknek. Tavaszra jó eséllyel félérett vagy érett komposztot kaptok. Fák köré, bokrok alá szórjátok, sekélyen dolgozzátok a földbe a kész komposztot.
További tudnivalók: http://tudatosvasarlo.hu/otlet/komposztalas
Levélkomposztáló: http://www.komposztmester.hu/miben
Feladat: Örökítsétek meg a levélkomposztálás lépéseit fotókon! Iskolai faliújságon vagy az iskolaújságban írjatok a történtekről!
13. Végezzetek méréssorozatokat a komposzthalomban!
Kellékek: Érési fázisban lévő komposzthalom / frissen gyűjtött lahullott falevél, konyhai zöldhulladék, faapríték / kész komposzt, mechanikus vagy elektromos hőmérők, mérleg, osztással rendelkező mérőedény (vödör, tál), rekeszek, lakmuszpapír színskálával, desztilált víz, műanyag pohár, kiskanál, jegyzetfüzetek, íróeszközök
Az összegyűjtött zöldjavak érdekes változásokon mennek át a komposzttá válás során. Ezt a folyamatot bizonyos fizikai-kémiai változások kísérik, melyek közül néhányat egyszerű eszközökkel ti magatok is figyelemmel tudtok kísérni.
Feladat: 1. Érdemes megfigyelni, hogy milyen ütemben és mennyire melegszik fel az érésben lévő komposzt. Ehhez állítsatok össze egy komposzthalmot. Lehetőleg minden nap mérni kell a hőmérsékletet a komposzt érési zónájában több helyen. A kapott értéket írjátok fel, készítsetek táblázatot, majd diagrammot. Beszéljétek meg, hogy miért jó, ha felmelegszik a komposzt!
2. Érdemes megfigyelni, hogyan változik a komposztálás során a kiindulási anyagok tömege és térfogata. Ehhez gyűjtsetek össze 10-10 liter (kb. egy-egy vödör) különböző komposztálható anyagot: lehullott levelet, konyhai hulladékot, faaprítékot. Lehetőleg grammos mérlegen mérjétek meg az anyagokat frissen, majd helyezzétek az anyagokat külön kis rekeszekben, letakarva a szabadba. Ellenőrizzétek az anyagok térfogatváltozását és a tömegük mérését 1 hét múlva, 1 hónap múlva, 1 év múlva. Jegyezzétek fel minden alkalommal a kapott térfogat- és a tömeg-értéket, készítsetek táblázatot. Beszéljétek meg, hogy miként változott a komposztálódás során a különböző anyagok tömege és térfogata!
3. Növényeink különböző talajokat kedvelnek, ezért tudnunk kell, hogy a komposzt, melyet házilag készítünk, milyen kémhatású lesz. Tegyetek a kész komposztból 40 g-ot a pohárba, majd öntsetek hozzá szintén 4 g desztillált vizet, és a kiskanállal jól keverjétek fel. Amikor alaposan elkeveredett a komposzt a vízben, akkor tegyétek bele a lakmuszpapírt pontosan 2 percre. Ezután vegyétek ki a jelzőpapírt a keverékből, és mártsátok egy pillanatra tiszta desztillált vízbe. Tegyétek a lakmuszpapírt a színskála mellé, és olvassátok le a pH-értéket!
A feladatok részletes leírását itt olvashatjátok.
Eszközök: növényhatározók, gyűjtőzsákok, tálcák, feldolgozáshoz és tároláshoz csavaros befőttes üvegek
Növényhatározók segítségével tanulmányozzátok az ehető gyümölcsöket adó, ilyenkor ősszel érő, erdőn-mezőn fellelhető cserjéket,fákat. Kérjétek természetismeret tanárotok segítségét! Lehetőség szerint szervezzetek kirándulást egy közeli erdőbe, s gyűjtsetek ehető terméseket!
Feladat: Készítsetek belőlük szárítmányt (szederlevél tea, csipkebogyó tea), vagy lekvárt (kökény).
15. Giliszta Guszti komposztál - mese és vers
Orgoványi Anikó versét és meséjét a legkisebbeknek bábozással (egy giliszta akár zokniból is könnyen elkészíthető) adjuk elő, a nagyobbak pedig akár már le is rajzolhatják. A kertben eljéátszhatjuk a történetet a komposztáló mellett, nagyítóval megvizsgálva a komposzt apró részleteit. A mese és a vers letölthető pdf formátumban a lap alján található.
16. Fényképek tényképek a mikroszkópikus talajlakókról
Próbáltátok már a makrofotózást? Talajlakó élőlények voltak már a „modelljeitek”? Egy jó fényképezőgép, néhány apró trükk, egy marék erdőtalaj (és némi türelem) szükséges csupán ahhoz, hogy elkészítsétek a lebontó szervezetek tablófotóit. Mielőtt belevágtok a makrofotózásba olvassátok el Ujvári Zsolt tehnikai útmutatóját.
A komposztban, akárcsak a talajban milliónyi apró élőlény dolgozik. Ha megnéznéd őket óriásként, ajánljuk Ujvári Zsolt csodálatos makrofotóit. A segédanyagot (ppt) az oldal alján található linken keresztül töltheted le.
17. Élelemiszerpazarlás csökkentése
Az élelmiszer pazarlás csökkentése érdekében szépséghibás, kicsit kihívásokkal küzdő zöldségek, gyümölcsök felhasználásával
a. művészi kép alkotása
b.fotón megörökítése
c.alapanyagából finomság készítése (turmix, saláta, pestó, püré, gyümölcsleves stb..)
d. végül a zöldség, gyümölcs héja, magháza stb. komposztba kerüljön!
Alkotási folyamat megörökítése elejétől a végéig ppt, kisfilm, vagy digitális tabló formájában.
18. Ismeretterjesztő projekt készítése
A diákok bevonásával ppt, digitális történetmesélés stb. keretében készítsünk ismeretterjesztő projektet. Cél, hogy a Komposztálj a klímáért! szlogent tartalommal töltsék meg a tanulók és a társaiknak is mutassák be munkájukat. A világon minden mindennel összefügg, ennek érzékeltetésére a kutatómunkában különféle pontok közötti kapsolatra, öszefüggésekre próbáljanak meg rávilágítani. Mik az ok-okozati összefüggések, hogyan kapcsolódik mindez a komposztáláshoz?
Kulcsszavak (példák) egy-egy asszociációs lánchoz:
nutella – orángután bébi – komposzt
hamburger – amazóniai esőerdő – komposzt
avarégetés - műtrágyázás - komposzt
narancs - klímaváltozás - komposzt
Csatlakozzanak a diákok egyénileg a www.fajbook.hu oldalon Máté Bence és Gaál Péter természetfotósok által kezdeményezett hazai fajokat fényképező és gyűjtő oldalra. https://fajbook.hu/rolunk
A komposztünnepre regisztráló iskolai osztály vagy szakköri csoport tagjai minél többen regisztráljanak a fajbookra. Kezdjék el a környezetükben fellelhető élőlényeket fotózni, meghatározni, a fajbook szabályzatában leírtak szerint (https://fajbook.hu/gyik ).
Adott hónapban (2019. október) a diákok pontjainak összeszámlálásával vehetnek részt a versenyben. Minden egyes diák neve és pontszáma visszakereshető a rendszerben, a koordináló pedagógustól a nevek és a pontszámok megadását kérjük. A legtöbb pontszámot elérő – bármely ott gyűjthető faj játszik, hisz a természeti sokféleség számít – osztályok (maximum 3) díjat kapnak.
20. Mi fán terem a komposzt? - videó
Nézzétek meg a Humusz rövid videóját, a tanultakat alkalmazzátok.
Erdős László: Zöld Hősök – Assisi Szent Ferenctől Arnold Schwarzeneggerig című, a Cser-Kiadónál megjelent könyvét ajánljuk felső tagozatos és középiskolás korosztály számára feldolgozásra. A könyvben olyan inspiráló élettörténeteket ismerhetünk meg, akik munkásságuk, példájuk, hivatásuk által kiutat mutathatnak a klímaválságból és az életünkben egyre inkább megjelenő klímaszorongásból is. A feldolgozást segítő módszertani ötletek a kiadó jóvoltából: módszertani segédlet
(Korlátozott számban, előzetes egyeztetés szerint iskolák számára fel tudunk ajánlani példányokat a könyvből.)
22. Beltéri vermikultúra – vermikomposzt készítése és gilisztákkal betelepítése, majd a tápanyagok bontásának bemutatása (videóban, képsorozatban)
- Baranyai Vitália talajkutató ajánlásával
Mit is jelent a vermikomposztálás, vermikultúra kifejezés? Egy zárt térben zajló gilisztákkal megvalósított komposztálás, melyhez a szükséges anyagokat (friss konyhai szerves maradék: zöldségek, gyümölcsök héja, stb. és magas széntartalmú alom: kartonpapír, WC papír guriga, stb.) és körülményeket (nedvesítés, hőmérséklet, levegőztetés, lyuggatott műanyag láda, sötétítés) biztosítjuk. A keletkező csurgalékot (komposzttea) a rendszerből el kell távolítani, virágok öntözésére kiváló 1:10 arányú higításban.
Arra bíztatjuk az iskolásokat, hogy egyrészt nézzenek utána ennek a folyamatnak (lsd. források), majd tanári segítséggel állítsák össze a kísérletet, vörös trágyagilisztákat (Eisenia Fetida) telepítsenek bele és képekkel illetve képsorozattal kísérjék végig a tápanyagok feldolgozásának folyamatát, a rendszer stabilizálódása után kb. 20-25 napig. A gilisztáknak szükségük van néhány hétre ahhoz, hogy akklimatizálódjanak az új helyükön, ezt követően érdemes a kísérletezést elkezdeni. Time lapse videó is összeállítható a fotókból, amint azt, ezen a videón is láthatjuk. https://www.youtube.com/watch?v=n9Mnf9ysNSs&feature=emb_logo
Ajánlott források:
Komposztálás a lakásban - https://www.turistamagazin.hu/hir/komposztalas-a-lakasban
https://sokszinuvidek.24.hu/kertunk-portank/2017/01/31/20-nap-2-percbe-s...
http://reginakert.blogspot.com/2013/02/megerkeztek-gilisztak-vermikultur...
https://www.redwormcomposting.com/getting-started/
https://www.youtube.com/watch?v=XGq-eEeCRvw
23. Élőlények a komposztban - Baranyai Vitália talajkutató ajánlásával
A komposztba kerülő anyagok is sokféle szerves anyagot jelentenek, minél változatosabb, annál változatosabb élőlény közösség alakul ki rajta. Alapvetően egy keveréket képezünk a komposztálóban, mégpedig a barna, szénben gazdag fás részek (ág-gally apríték, szalma, avar kezeletlen fa forgácsa, illetve akár a festékmentes kartonpapír) mellett zöld növények (fűkaszálék, nyesedék, gaz, zöld leveles ágak daráléka) nitrogénben gazdagabb elegyéről van szó, melyhez jönnek a szintén inkább nitrogénben gazdag konyhai nyers zöldhulladékok. Ezen a sokszínű táplálékon biológiailag igen sokszínű élet indul el. A humuszképződés különböző fázisaiban más-más élőlényeké a szerep. A szerves anyagok lebontásakor a mikroszkópikus élőlények (baktériumok, gombák, egysejtűek) jelennek meg, az átalakulás - felépülés szakaszában atkák, ászkák, férgek, bogárlárvák, földigiliszták, ugróvillások, hangyák, csigák, fonálférgek stb... Az érési szakaszban megint gombaféléké a főszerep. De eközben a komposzt vonz olyan élőlényeket is, mint a madarak, vagy a vakond, a sün, akár a cickány is. Így tehát számtalan élőlény számára nyújt lakó és táplálkozó helyet a komposztáló.
Ezeket az élőlényeket lehetőségeitek szerint figyeljétek meg vagy mikroszkópos vagy szabad szemű vizsgálatokkal. Tanáraitok segítségével határozzátok meg az élőlényeket. Tablón rajzokkal, fotókkal illusztráljátok a látottakat.
Ajánlott források:
https://www.permaforum.hu/permaforum/index.php/blog/entry/csodasan-diver...
Dr. Forró Edit tanfolyama nyomán - https://kertlap.hu/komposztalas-elmeleti-alapjai/
A komposzt is érték c. könyv 10-11. oldal http://www.hermanottointezet.hu/sites/default/files/a_komposzt_is_ertek.pdf
http://cwmi.css.cornell.edu/compostingintheclassroom.pdf
https://www.nrcs.usda.gov/wps/portal/nrcs/main/soils/health/biology/
Dobble kártyajáték komposztos képekkel
Ide kattintva letölthető a Dobble kártyajáték komposztos változata. Segítségképpen a képek neveit és a játékszabályokat leírtuk ebben a dokumentumban.
Akár saját verziót is készíthettek otthon ennek a programnak a segítségével.
25. Online játékok kicsiknek és nagyoknak a Zöld Matek ajánlásával
Memória kicsiknek:
Komposztlakók
https://learningapps.org/display?v=p2hsqq4yt20
Csoportosító feladat kicsiknek:
Mi van a komposztban?
https://learningapps.org/display?v=puhyn20ja20
Memória nagyobbaknak:
Ezt tedd a komposztálóba
https://learningapps.org/display?v=pe6z282mc20
Szókereső:
Tervezz egy komposztálót
https://learningapps.org/display?v=pj30b2uft20
Sorrend:
a komposztálás lépéseit sorrendbe is teheted!
https://learningapps.org/display?v=pc5ycmscn20
Akasztófa:
Mi kerülhet a komposztba?
https://learningapps.org/display?v=pgt951zzt20
gyelem! Csak ékezet nélküli szavak jöhetnek szóba, ezért viszonylag szűk a lehetőségek száma.
Kvíz nagyoknak:
Mit tudsz az otthoni komposztálásról?
https://learningapps.org/display?v=pwvfc395320
26. Mese a gömböcugrókákról, makrofotókkal illusztrálva
A talajélet fontos szereplői sokszor annyira aprók, hogy szabad szemmel észrevehetetlenek. Ismerkedjünk meg ezekkel a különös teremtményekkel Tündézug meséin keresztül, illusztrációként pedig vetítsünk természetfotókat.
A mesét és fényképeket készítette Ujvári Zsolt biológus, természetfotós
Itt látható pár nagyon közeli kép az ugróvillás gömböcökről!
A mese ide kattintva letölthető.
Az illusztrációt segítő ppt diasorhoz görgess alap aljára a csatolmányokhoz!
a Határátlépők gondozásában Rusz-Ajtony Eszter felajánlásában - Innen letölthető a játékszabály, a nyomtatható és színezhető játéktábla, a kártyák, valamint egy-egy lista a magyarországi és az erdélyi látogatható kertekről.
28. Mese habbal szülinappal mesekönyv
és munkafüzet (alsósoknak ajánljuk), valamint hangoskönyv és videó foglalkozás a Nébih ajánlásával - http://nebihoktatas.hu/altalanos-iskola-also-tagozat/
29. Ismerjétek meg az élelmiszerpazarlás problémakörét!
Földünkön évi 1,3 milliárd tonna élelmiszerhulladék keletkezik, melynek jelentős része egy kis odafigyeléssel elkerülhető lenne. Az élelmiszerhulladék csökkentést megelőzéssel segíthetjük leginkább (például csak annyit szedj a tányérodra, amennyit meg tudsz enni!), azonban bizonyos élelmiszer-részeket könnyűszerrel újra is hasznosíthatunk (pl. komposztálás)!
Általános iskolásoknak ajánljuk a Nébih Maradék nélkül elnevezésű élelmiszerhulladék csökkentést célzó programjának oktatási csomagját, melynek segítségével átfogó képet kaphatunk az élelmiszerpazarlásról, annak okairól, valamint megelőzést segítő jó gyakorlatokról:
- Szemléletes prezentációk (az oldal tetején); tankönyv, munkafüzet (az oldal alsó részén): http://maradeknelkul.hu/iskolai-program/oktatasi-segedanyagok/
- Igény esetén a tankönyvet tanári kiadvánnyal, valamint munkafüzettel postázzuk a megadott címre. Tankönyv igényt a következő email címen lehet jelezni: [email protected]
- Rövid oktató videók (az oldal tetején); online tanóra (lejjebb): http://maradeknelkul.hu/videok/
- Letölthető foglalkoztató játék: http://maradeknelkul.hu/wp-content/uploads/2018/07/categorizer_6x3_hu-1.pdf
- Igény esetén a Maradék nélkül csapata személyes, interaktív tanórát tart az iskolában. Az előadásra jelentkezni a következő linken lehet (korlátozott számban): [email protected]
30. Szemétköpet vizsgálat a bagoly köpet vizsgálat mintájára
Részletes útmutató a Budapesti Zoo Jó gyakorlat kiadványában:
A menzán visszavitt ételek sajnos kidobásra kerülnek, ezért a legideálisabb, ha elfogyasztjátok, ami a tányérra került. Természetesen előfordul, hogy kevésbé vagytok éhesek, ilyenkor megkérhetitek a konyhás nénit, hogy szedjen nektek kisebb adagot. Készítsetek felmérést arról, hogy milyen ételeket miért nem ettetek meg a menzán! Beszéljétek meg, mik a leggyakoribb okai annak, ha sok étel marad meg? Elkerülhetőek-e ezek az esetek?
A tapasztalatok összegyűjtéséhez használhatjátok ezt a kérdőívet. A válaszokat összesítve, gyűjtsetek ötlteket, hogy Ti mit tehettek, hogy az elkerülhető élelmiszerhulladék mennyisége csökkenjen?
Hittanban, mint tantárgyban hogy lehet a komposztálással foglalkozni? A mag, a talaj, a gondoskodó ember és Isten kapcsolatával foglalkozó igehelyeket példaként megadhatunk diákjainknak, s kérhetünk rajzokat, festményeket, kollázsokat a téma megjelenítéséhez. Példaképpen tekintsétek meg az Ararát Teremtésvédelmi Munkacsoport virtuális kiállítását, mely egy országos rajzpályázat legszebb alkotásait mutatja be! https://prezi.com/view/Nm9ZuRmSgf3KDj0sZmRN/
Bibliai idézetgyűjtemény a föld, termény témáihoz.
33. Szökevények - öko-kuka mesejáték 4 jelenetben
Szabó Szilvia: Szökevények - öko-kuka mesejáték négy jelenetben c. darabját a szerző hozzájárulásával tesszük közzé. Kérjük, ha valahol megvalósul az előadás (bármilyen formában) - azt jelezzétek a szerzőnek.
Halász Petiék lakótelepi konyhájában megszökik négy figura a szemetesből.Tejfog, Babhéj, Kukoricacsuhé és Hervadt Virág nem akar a kukásautóba és a szeméttelepre kerülni, ezért Tejfog javaslatára a Fogtündér segítségét kérik. Sok kaland után egy kertész veszi őket a szárnyai alá.
https://humusz.hu/sites/default/files/szokevenyek_szsz_0.pdf
Csatolmány | Méret |
---|---|
guszti_a_giliszta_vers.pdf | 83.23 KB |
guszti_a_giliszta_komposztal_mese.pdf | 110.16 KB |
ujvari_zsolt_fotoibol_keszult_talajlako_fenykepek_tenykepek.pdf | 5.43 MB |
tunderzug_mesei.ppt | 63.01 MB |
Szabó Szilvia: Szökevények - öko-kuka mesejáték 4 jelenetben | 554.88 KB |