2015-ös év Komposztbajnok Iskolái
A Komposztálás Ünnepnapjához (október 10.) kapcsolódóan kerestük az év Komposztbajnok Iskoláit. Összesen 26 iskola pályázott a címre, köztük szakközépiskolák és egy kollégium is, 23 településről. A beszámoló és az eredményhirdetés itt olvasható el.
Az előző évek hagyományaitól eltérve most nem (csak) az volt a feladat, hogy az iskolák minél kreatívabban ünnepeljék meg a Komposztálás Ünnepnapját, de egy konkrét tervet kellett kidolgozniuk a komposztálók fenntartására és a diákok, szülők, intézményi dolgozók aktív bevonására. Jó gyakorlatokban és ötletekben azonban idén sem volt hiány.
Sok helyen még korábban nem komposztáltak, így első körben a komposztkeret kellett elkészíteniük és annak megfelelő helyet találni. Örömmel olvastuk a kreatív megoldásokat újrahasználatra: hulladékfából, lécekből, raklapokból, de még bontott téglából is készültek keretek. Sok esetben a családokat is bevonták, ők hoztak alapanyagokat (pl. Waldorf Óvoda, Általános Iskola Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola, Nyíregyháza vagy Maroslelei Általános Iskola), vagy egyenesen a szülők mutatták meg a módszert (Ménes-völgyi Tudásvető Alapítványi Általános Iskola, Szögliget). A Pálóczi Horváth István Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégiumban azzal kezdték, hogy a diákok között meghirdették a keret elkészítéséhez szükséges alapanyagok kitalálását, amely végül maradék gömbvasakból készült el.
Nagyon fontos volt a szemléletformálás megléte is az intézményen belül és kívül is, hogy a valóban az kerüljön a komposztba, ami oda való. Erre is több, érdekes megoldás született. Iskolán belül hirdettek rajzversenyt, pályázatot (pl. Vácszentlászlón), faliújságok kerültek ki (pl. Hetvehelyi Általános Iskola). A komposztprogramot azonban a helyi újságokban, közösségi oldalakon is hirdették az iskolások (pl. Dunaújvárosi Szakképzési Centrum Lorántffy Zsuzsanna Szakközépiskolája, Szakiskolája és Kollégiuma). Sok helyen nem is a tanárok, hanem a diákok maguk tartottak egymásnak előadást, ezzel terjesztve az iskolában a komposztálás gyakorlalát (pl. Budapesti Középiskolai Leánykollégium, Ménes-völgyi Tudásvető Alapítványi Általános Iskola, Szögliget).
És mi mehet a komposztba? A kerti zöld hulladék (levelek, ágak) gyűjtésén kívül az iskolai konyhákon is megkezdték sok helyen a komposztálást (pl. Diadal Úti Általános Iskola, békési Dr. Hepp Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola), ill. a termekbe is helyeztek ki komposztálót (pl. Csutkakuka program a Kelenvölgyi Általános Iskolában). Azonban vannak olyan iskolák is, ahova a diákok otthonról is bevihetik a komposztálni valót (pl. Karcagi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Kiskulcsosi Általános Iskolai Tagintézménye). Olyan szakközépiskolák is jelentkeztek, ahol nagy hagyománya van a komposztálásnak a különböző szakképzésekhez köthetően. A Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégiumban, Nagykőrösön komposztvizsgálatot is végeztek, abból tudták meg, hogy a komposzt "kálciumhiányos", azóta a tojáshéjak is bekerülnek a cukrásztanműhelyből.
Közös programokon keresztül a legegyszerűbb bemutatni a komposztálást, ahová a szülőket is meg lehet invitálni.
A kész komposzt felhasználására is rengeteg lehetőség van. Vagy az iskola udvarán, veteményeskertjében, de a cserepes virágok is örülnek a friss humusznak.
Eredményhirdetés
Mindig nagyon nehéz feladat nyerteseket választani, idén sem volt könnyű dolgunk. A pályázatok értékelésénél figyelembe vett szempontok: ötletesség, szemléletformáló hatás, az írásos beszámoló és a képek, videók minősége - tartalmát tekintve is, fenntarthatóság, minél szélesebb kör bevonása.
2015-ös év Komposztbajnok Iskolái:
1. helyezett: Szigetújfalui Móra Ferenc Általános Iskola
2. helyezett: Ménes-völgyi Tudásvető Alapítványi Általános Iskola
3. helyezett: Kelenvölgyi Általános Iskola
Gratulálunk a nyerteseknek!
A pályázat az EGT/Norvég Civil Támogatási Alap által finanszírozott projektjének keretein belül kerül megvalósításra. Projektazonosító: NCTA-2014-8346-E. Bővebb információ: www.norvegcivilalap.hu.