Idén is együtt komposztálhattunk a fővárosi iskolákkal és óvodákkal!:)
A pályázat keretében fővárosi oktatási intézményeket – iskolákat és óvodákat – láttunk el egyenként két darab komposztkerettel, illetve az ott dolgozó felelősök (pedagógusok, gondnokok) vettek részt a komposztkeretek helyes üzemeltetéséről szóló interaktív előadáson, illetve a környezeti neveléssel foglalkozó pedagógusok számára tartottunk módszertani képzést.
A program támogatásaként a mostani pályázatban elért 60 intézmény számára leporellókat készítettük, illetve a komposztalj.hu oldalon tartalomfejlesztést végeztünk. A Fővárosi Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjának köszönhetően 2011 óta további 60 iskolában és óvodában helyeztünk el kereteket; a mostani pályázatban vállaltuk, hogy részükre is eljuttatunk a kiadványokból.
A program helyszínéül a Humusz Ház (1111 Budapest, Saru u. 11.) tanösvénye, oktatóterme és interaktív kiállítása szolgált, a képzések szakmai és módszertani részét segítették.
A komposztálással kapcsolatos szemléletformáló előadásokra összesen 30 óvoda, valamint 30 általános- és középiskola regisztrációját tudtuk fogadni jelentkezési sorrendben, így idén is várólista alakult ki. A találkozók 2014. április 9-én, 10-én és 11-én zajlottak, mindhárom nap 14-18 óra között.
A képzés során a komposztálás elméleti és gyakorlati hátterével, valamint annak ismeretanyagához kötődő nevelési feladatok elméleti és gyakorlati problémáival, lehetőségeivel ismerkedtek meg a részvevők.
A témanapok mindhárom alkalommal több elemből álltak. 14.00-tól 15.30-ig tartottuk meg az elméleti képzést, ahol elhangzottak azok az alapvető elméleti és gyakorlati tudnivalók, valamint praktikák, amelyek segítségével megvalósítható a szakszerű komposztálás. Az előadás végén az iskolák képviselői kérdéseket tehettek föl a témával kapcsolatban, a jelenléti ívek is aláírásra kerültek, valamint minőségbiztosítási célból értékelőlapot is kitöltöttek a résztvevők. A programot 15.30-tól 15.45-ig szünet szakította meg, önkénteseink környezet- és egészségtudatos büfével várták az intézmények munkatársait.
15.50-től 18.00-ig elsősorban a pedagógusok számára mutattuk be az iskolai komposztáláshoz tartozó módszertani ajánlásokat: szó volt a zöld javakhoz kapcsolódóan a pazarlásmentes életmód ismereteinek átadásáról, az egyéni és a közösségi felelősségről. Számos lehetőséget kínáltunk a vizuális, rajzos, manuális megközelítésre; közvetlen tapasztalásra épülő feladatokat, meséket, mondókákat, mozgásjavító és ügyességi játékokat, ismeretszerzésre és –feldolgozásra épülő módszereket, valamint drámán, szerepjátékon alapuló gyakorlatokat is felsorakoztattunk.
A Humusz Ház kertjében lehetőség nyílt személyesen is megvizsgálni, megtapasztalni a komposztkeretek működését, a komposztálás folyamatát, egyedi kérdésekre minden esetben válaszoltunk. A Fővárosi Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjából az előző évben beszerzett ágaprítót is bemutattuk, illetve tájékoztattuk az intézmények képviselőit a közös használat lehetőségeiről.
A módszertani részt követően nyílt lehetőség a komposztkeretek átvételére, amit ha a képzés napján nem sikerült elvinni, akkor a Humusz Ház nyitva tartási idejében utólagosan megtehettek a résztvevők.
A komposztalj.hu oldalra a karbantartást követően felkerültek az előadás anyagai, a képzés során elhangzott módszertani információk, segédletek és szemléltetőeszközök - pl. video, szakirodalom lista, játékok >> www.humusz.hu/komp/jatekok
A pályázat keretében minden intézmény kapott 2-2 csomag növénymagot, amit a pedagógusok a komposztos foglalkozások alkalmával használhatnak fel a gyerekekkel, továbbá elkészítettünk egy kétoldalas, színes kiadványt, amely a komposztálás gyakorlati tudnivalóit tartalmazta. A 3000 példányban elkészült összfoglaló füzet nem csupán az idén jelentkező 60 intézmény számára volt elérhető, hanem a Fővárosi Önkormányzat Környezetvédelmi Alapja által 2011 óta támogatott iskolai komposztálási programjainkban résztvevő további 60 intézmény is hozzájuthatott.
Az értékelések kifejezetten pozitív képet adtak (1-5 skálán 4 átlag felett minden kérdés esetén) mind a hallottak hasznosságára, mind az előadókra és rendezvényszervezésre vonatkozóan. Legnagyobb tetszési indexet a pedagógiai munka során alkalmazható játékok érték el. A válaszok alapján sokuk számára sikerült eloszlatni a tévhiteket (pl. diófalevél komposztálása), és rávilágítani, hogy a jó komposzt elkészítéséhez a megfelelő keverési arány alkalmazása a legfontosabb. A helyszínt többen méltatták, külön kitérve a közösségi komposztálóra. Többen is megemlítették, hogy új információ volt számukra a honlap működése, amelyről számos segédanyagot tudnak letölteni.
Reméljük, hogy a komposztálási programban részt vett újabb 60 intézmény a kiosztott komposztkeretek, az átadott elméleti tudás és módszertani ismeretek, a kiadványok és a honlap segítségével sikeres lesz abban, hogy az ott tanuló diákokat, illetve az óvodásokat már idejekorán megismertessék a környezettudatos életmód alapjaival, a pazarlásmentes szemlélettel. Úgy látjuk, hogy az intézményekben végzett tevékenységek révén és e program segítségével teljesülni látszik a végső cél, hogy a jövőben csökkenjen a lerakóba küldött szerves hulladékok aránya.
Ezúton is köszönjük a támogatást!
A program a Fővárosi Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjának támogatásával valósult meg.