Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Tanulj játszva szelektálni!

Év: 
2009
Szám: 
Tél
Szerző: 
Potrik-Bakai Zsuzsa

 A zacskós, vagy a dobozos tejet vegyem le a polcról? Kapok- e mogyorót az Ökomatától, vagy még sokat kell okosodnom hozzá? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresik a választ a Nulla Hulladék roadshow-ban résztvevő iskolák 5-7. osztályos diákjai. A program szeptember óta sikeresen zajlik, január végéig országszerte 60 intézménybe látogatnak el a HuMuSz tagszervezetei. Eddig körülbelül 2800 gyerek játszott „nulla hulladékosat” országszerte.

 „A roadshow keretében végigjárjuk azokat az iskolákat, melyek diákjai és tanárai néhány óra keretében szívesen megismerkednének a hulladékcsökkentés és a szelektív hulladékgyűjtés lehetőségeivel. Szó lesz komposztálásról, környezettudatos vásárlásról, reklámokról, szelektív hulladékgyűjtésről és az újrahasználat lehetőségeiről.” – állt a felhívásban.

A kezdeményezés nagyon népszerűnek bizonyult – olyan sokan jelentkeztek, hogy egyes régiókban hamar beteltek a helyek. Minden idejében csatlakozó iskolával az a tagszervezet vette fel a kapcsolatot, amelyik a legközelebb esett az adott településhez. Ezzel párhuzamosan a játékgyár is beindult a Hu- MuSz Házban. Ökomaták pingálódtak, kis mágnesek kerültek a tablókra, pecabotok és más hasznos „hulladékcsökkentő eszközök” készültek az önkéntesek segítségével. Nagy öröm volt később látni, ahogy a gyerekek birtokba vették ezeket a játékokat, és a nap végén írásban is megmutattak valamit a tanultakból.

A diákok visszajelzései mellett nagyon tanulságosak a lebonyolítást végző tagszervezetektől kapott beszámolók is. Íme néhány bekezdés ezekből az összefoglalókból:

„A legkedveltebb egy kukabúvár játék volt, ahol a gyerekek azt vizsgálták, hogy mi minden van egy kukában. Megbeszélték, hogy mit lehet ebből megállapítani a családról és melyik hulladékkal mi a teendő.”

„Jól szervezett program volt, a gyerekek fegyelmezett sorokban várták a kezdést. Szintén fegyelmezettek voltak a csapatalkotásban és a feladatok elvégzése során. A lengőteke volt a legnépszerűbb játék, de szívesen rajzoltak is. Nagy könnyebbséget jelentett, hogy a szervező tanárok szintén részt vettek az akciónapon, segítették az egyes állomásokat. ”

„A település 200-250 fős, és kb. 40%-a rendkívül hátrányos helyzetű. Közvetlenek és barátságosak voltak, a szülők is közreműködtek. Visszavárnak hasonló rendezvényekre – ez a mostani roadshow a „Kihívás” rendezvénysorozatnak volt a zárónapja. Az ajándékoknak nagyon örültek, sőt néhányan többször is szerették volna a feladatokat megoldani értük.”

„A gyerekek és a tanárnő is nagyon jól érezték magukat, elmondásuk szerint „olyan jó volt, hogy játékosan tanultunk”. Bárcsak minden iskolában ilyen flottul menne minden... ”

„A pólókat, szatyrokat, egyéb „nagyobb” ajándéktárgyakat azok között sorsoltuk ki, akik kitöltötték a teszteket, ezzel is motiválva őket az ilyen jellegű feladatokra. A gyerekek lelkesek voltak, a tanárok közül is sokan leültek és velük együtt csinálták pl. az e-számos feladatot.” „A pólóknak nagyon örültek a gyerekek annak, ellenére, hogy itt jobban szituáltak az emberek. A pedagógusok nyitottak további programjainkra. A gyerekek ügyesek voltak, bár időnként a legegyszerűbb dolgokkal volt nehézségük, pl. faforgács, hamu megnevezése, illetve felismerése.”

„Egy ebédlőben tartottuk a programot. Sajnos a molinókat, játékokat elég nehézkes volt elhelyezni. Az előadás alatt figyeltek, úgy tűnt, érdekli őket a dolog. A tesztek, feladatlapok kitöltésében, játékokban viszont már nem volt mindenki aktív. A mágneses játékokat viszont itt is szerették. Az e-számos feladatot csak 2-3 gyerek csinálta meg.„

„A memóriajáték, a komposztválogatás, a képfelismerő sok diáknak tetszett. „Előzetes feladattal” is készültek: plakátot rajzoltak a komposztálásról és a csapatok nevet választottak maguknak - mint Cserebere, Ganészóró Hegylakók, Rotációs kertikapák, Röfögő répakert, Zöldövezet).”

„A legmeglepőbb tapasztalat számunkra az volt, hogy az elsős gyerekek között is sokan jól választottak például a vásárlós mágneses táblánál. Ők már a szüleikkel is környezettudatosan vásárolnak. A tanárok nagyon örültek az oktató csomagnak. Talán amit másképpen kell csinálunk legközelebb, hogy a szervezőt részletesebben tájékoztatjuk, mert ami nekünk természetes volt, (például az, hogy az osztályokat előre osszák be, ki melyik órában jöjjön hozzánk játszani), az számukra nem volt egyértelmű.”

„Az iskola nagyon segítőkész volt, vártak minket. A gyerekeknek és a tanároknak egyaránt nagyon tetszettek a játékok, készítettünk nekik keresztrejtvényt is. Az Ökomata volt a legsikeresebb. A tanárok örültek az oktatócsomagnak, ebben az iskolában biztos, hogy nagy hasznát tudják venni.”

Bízunk benne, hogy maradandó élményt sikerült nyújtani, és a programban részt vevő gyerekek otthon is folytatják a „nulla hulladékosdit”!

Portik-Bakai Zsuzsa