Ötletek komposztos foglalkozásokhoz - hamarosan itt a Komposztünnep
Idén már 14. alkalommal hirdetjük meg Komposztünnep pályázatunkat, amire várjuk óvodai, iskolai csoportok, valamint civil közösségek jelentkezését is. Október 10-ig lehet regisztrálni, a legjobb aktivitásokat értékes nyereményekkel jutalmazzuk. Idei mottónk: "Tanuljunk a természettől!"
Foglalkoztat a komposztálás és ezt szívesen mutatod meg másoknak is? Iskolai, vagy óvodai környezetben szívesen végeznétek témába vágó aktivitást? Esetleg komposztbarát közösség tagja vagy és épp rostálásra készültök?
A Komposztünnep célja, hogy népszerűsítse a hulladékmegelőzést és a természet körforgását. Azok a csoportok, akik regisztrálnak a programra és küldenek számunkra egy beszámolót is, még szemléletformáló ajándékcsomagot is nyerhetnek.
Évről-évre megosztunk pár ötletet, ami a szemléletformálást segíti. Idei tematikánk a természettől való tanulás köré épül.
Ajánlások bölcsődéknek és óvodáknak
Határtalan sokszínűség digitális mese - hallgassátok meg az eredeti mesét az óvodásokkal, majd Ti is tervezzetek saját kalandozást lakóhelyetekhez közeli parkban, települési környezetben! Alakítsátok ennek megfelelően a helyszínt, a foglalkozásokat próbáljátok bele foglalni, a helyhez alkalmazkodva akár új állomást is beemelni!
2. Kesztyű mese átalakítása óvónők saját ötlete alapján - A komposztba hullott kertészkesztyű
Ötletek: A kesztyű lakói lehetnek a komposzt lakói és a mesebeli tevékenységeik kapcsolódjanak az kiválasztott lakók életmódjához, táplálékuk is lehetőleg a valóságnak megfelelő legyen!
Például:
- hangya - gyűjtöget, tojásokat rak, magokat gyűjt a komposztból,
- aranyos virágbogár lárvája - traktorként túr-fúr a komposztban, korhadékot keres és fogyaszt,
- földigiliszta - talajmorzsákkel együtt korhadó anyagok elfogyasztása, nedvesség hiányában összegömbölyödik,
- vakond - pajorra, lárvára vadászik,
- százlábú - villámgyorsan vadászik rovarokra, ízeltlábúakra például ászkára, meztelencsigára vagy akár fajtársaira is,
- ászka - bebújik a nedves, sötét zugokba, korhadó faleveleket fogyaszt stb...
3. Könyvjelző készítése - kesztyűmeséhez, komposztos élőlényekkel, ki-mit eszik nyomda vagy egyéb, tetszőleges technikával
Ajánlások iskoláknak
1. Tanuljunk a természettől - biomimikri
A természetet zseniális ötletek tárháza. Mit tanulhatunk a természettől ahhoz, hogy fenntarthatóbb legyen a világunk? A biomimikri erről szól és a projekt keretében kidolgozott oktatási anyagok segítenek új módon felfedezni a természetet. A Magosfa Alapítvány és partnerei a BioLearn projekt keretében 22 természet ihlette történetet kínál iskolai foglalkozásokhoz.
Kérjük, hogy a Biolearn honlapján is regisztráljanak a pedagógusok, ezáltal az ún. Biomimikri nap szervezéséhez is segítséget kapnak: https://biolearn.eu/hu/future/biomimicry-day/regisztracio
A Komposztáláshoz két kapcsolódó témakört választottunk.
Lenyűgöző levelek
Fedezzük fel a különböző levelek érhálózatát „erdei diavetítő” segítségével! Ebben a gyakorlatban a diákok egy kartonból készített kereten keresztül figyelik meg a leveleket, majd le is rajzolják az érhálózatot. A levelek erezetének hálózata fantasztikus és rugalmas elosztó rendszerként működik! Ezt eltanulva az ember fenntartható elosztási hálózatokat (például kereskedelem vagy elektromos hálózatok) képes alkotni. A foglalkozás részletes leírása itt érhető el.
Csili-vili giliszták
A giliszták nem lesznek földesek, bár a talajban élnek, mivel a bőrük különleges felépítése segítségével a talajból vizet vonzanak magukhoz.
Bár a giliszták egész nap a talajban mozognak, mégis tisztának tűnnek, amikor a felszínre jönnek. Vajon hogyan néznénk mi ki, ha egész nap a talajon csúsznánk-másznánk? Hogy csinálják??? A foglalkozás során egy lufival és egy vékony vízsugárral bemutathatjuk, hogy a gliszták hogyan maradnak tiszták.
Részletes leírás itt.
2. Mesejáték!
Ajánlás iskolai és amatőr színjátszóköröknek. Szabó Szilvia: Szökevények - öko-kuka mesejáték négy jelenetben c. darabját a szerző hozzájárulásával tesszük közzé. Kérjük, ha valahol megvalósul az előadás (bármilyen formában) - azt jelezzétek a szerzőnek.
Halász Petiék lakótelepi konyhájában megszökik négy figura a szemetesből.Tejfog, Babhéj, Kukoricacsuhé és Hervadt Virág nem akar a kukásautóba és a szeméttelepre kerülni, ezért Tejfog javaslatára a Fogtündér segítségét kérik. Sok kaland után egy kertész veszi őket a szárnyai alá.
3. ÖKOKERT KINT ÉS BENT ismeretterjesztő online tudásbázis
Létrehozta: CEEweb a Biológiai Sokféleségért
A tudástár fejlesztésének célja, hogy minden olyan magyar háztartásnak és személynek praktikus segítséget nyújtson, akik nyitottak a természetes talajművelés, növénynevelés és komposztálás hátterének megismerésére. Az elsődleges célcsoport a 25-60 év közötti korosztály. Célunk, hogy minél több embert ösztönözzünk az ökológiai szemlélet elsajátítására és alkalmazására.
Szakképző intézmények tanárainak és érdeklődő magánszemélyek, kertbarátok figyelmébe ajánljuk!
Az online tananyag elérhető bárki számára.
Elérés: “access the course” gomb, majd “login as a guest” és már böngészheted is az anyagokat.
4. A Talaj az életünk alapja! Ismerd meg! online tudásbázis
Létrehozta: CEEweb a Biológiai Sokféleségért
Mindannyiunk közös érdeke számos más természeti és környezeti érték mellett a talajok megismerése, védelme és kímélő használata úgy, hogy a talaj és a természet egyensúlya ne szenvedjen csorbát az emberi hatások következtében.
Az e-learning kurzus célja, hogy megértsük és megismerjük a talajok varázslatos világát és azok védelmének elengedhetetlen szükségességét. Betekintést nyújt a kímélő talajművelés folyamataiba és bemutatja a szakpolitikai folyamatok talajvédelemre irányuló tevékenységeit.
Az online tananyag elérhető bárki számára.
Elérés: “access the course” gomb, majd “login as a guest” és már böngészheted is az anyagokat.
5. Gyümölcsligetjárás
Drámapedagógiai módszertan a fenntartható élelmiszer-rendszerek újraértelmezéséhez.
A módszertan a fiatal célközönség, illetve a velük kapcsolatban álló pedagógusi, illetve szülői közösségnek íródott, és célja, hogy felhívja a figyelmet a jelenlegi globális élelmiszer rendszer melletti alternatív választási lehetőségekre.
Az összeállított anyag egy kiragadott példa a számos, helyileg megvalósítható lehetőségek, jógyakorlatok közül, mely reményeink szerint arra ösztönzi a játékosokat, hogy átgondolják fogyasztási szokásaikat és szerepüket az élelmiszer-termelésben. Nem titkolt célunk, hogy cselekvésre sarkalljuk a fiatalokat, hogy hangjuk végül elérjen a döntéshozókig.
A társasjáték módszertani leírása letölthető innen.
További ötletekért és a Komposztünnep pályázat részletes megismerése érdekében látogass el a felhívás oldalára.