Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 12 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hogyan lett zöld jeles nappá a Komposztálás Ünnepnapja?

  • 2013. január 02.
  • juci

szemléletformálásOktóber 10-én immár második alkalommal szervezte meg a Nulla Hulladék Hálózat a Komposztálás Ünnepnapját. Ennek az új zöld jeles napnak a köztudatba emelése kapcsán sok tapasztalatot gyűjtöttünk, melyeket szeretnénk az érdeklődőkkel megosztani az alábbi módszertani útmutató segítségével.

Zöld jeles napok – Olyan örökzöld ünnepek, amelyek évről évre visszatérnek, mint a néphagyomány ünnepei, vagy a családi ünnepeink. A cél valamely környezeti – természeti elem védelmére vagy globális probléma megoldására összpontosítani aktív részvétellel és tudatos cselekvéssel. Fontos az értelemre hatni, de nem elégséges. Az érzelmi tényezők teszik emlékezetessé és hatékonyabbá a nevelést. Ezek az ünnepek helyi, hazai vagy nemzetközi kezdeményezésűek lehetnek. Az élethosszig tartó tanulás jegyében bármely korosztálynak szólhatnak az óvodásoktól a felnőttekig, megfelelő módszertani megközelítésben.

  1. táblázat

Naptári év terve zöld jeles napokkal (Nyiratiné, 2005) ( HUMUSZ Szövetség)

Dátum

Zöld jeles nap

Február 1.  

Tisza élővilágának emléknapja

Február 2. 

Vizes élőhelyek világnapja

Március 1.

Az újrapapír világnapja

Március 23.

A víz világnapja

Március 23.

Meteorológiai világnap

Április 22. 

A Föld Napja

Május 10.  

Madarak és fák napja

Május 22.  

Biológiai sokféleség nemzetközi napja

Május 24. 

Európai nemzeti parkok napja

Június 5.  

Környezetvédelmi világnap

Július 3.

Zacskómentes nap

Szeptember 16.

Az ózon világnapja

Szeptember 22.

Európai autómentes világnap

Szeptember 3. szombatja

Takarítási világnap

Október 1.

Habitat világnap

Október 10.

A komposztálás ünnepnapja

Október 5.

Az állatok világnapja

Október 21.

A Földünkért világnap

November negyedik hete

Nulla Hulladék Hét

 

Az 1. táblázatban látható zöld jeles napokat tehát már nem kell kitalálni, ezekhez csatlakozni lehet!

 

Hogyan terveztük a Komposztálás Ünnepnapja új zöld jeles napot?

LÉPÉSEK:

  1. Téma és indoklása
  2. Szervezők és az együttműködés módja
  3. Cél, célcsoportok és módszerek
  4. Emberi és anyagi erőforrások
  5. Értékelés

 

1. Mi a téma és miért pont az?

Aktuálisnak találtuk a témát, mert

-          hiánypótló, ugyanis zöld jeles napjaink sorában nem találunk a talajjal, annak aktív védelmével kapcsolatban egyetlen egy napot sem, pedig számtalan tanulmány jelzi, hogy talajaink ásványi anyagokban és nyomelemekben súlyosan elszegényednek, így tápláléknövényeink is egyre kevesebb ilyen elemet tartalmaznak,
-          elterjedt, mint fogalom, a civil környezetvédő szervezetek majd 10-15 évi munkája során a köztudatba átment,
-          terjedő jó gyakorlat, számos oktatási-nevelési intézményben (ökoiskolák, zöld óvodák), civil szervezeteknél, valamint lakossági körben foglalkoznak a mindennapi komposztálással,
-          környezetbarát tevékenység, egyszerűen, viszonylag kevés eszközzel végezhető, megvalósítható vidéken és városon egyaránt,
-          pedagógiailag rendkívül alkalmas a természeti körfolyamatok modellezésére és tanítására,
-          a környezetvédelmi szempontok (talajvédelem, szerves anyagok hasznosítása, hulladékgazdálkodás, légkörvédelem) és előnyök jól megfogalmazhatók, számszerűsíthetők
-          a társadalmi szereplők egyértelműen azonosíthatóak és szerepük jól körvonalazható (civil szféra, mint koordinátor, illetve kezdeményező, önkormányzati szféra, mint hulladékgazdálkodásért felelős szerv, oktatási-nevelési intézmények, mint szemléletformálók, nevelők),
-          a gazdasági szféra is bevonható a komposztálási eszközök, technológiák megismertetése, mint közös érdek, mentén,
-          mindezeket figyelembe véve a fenntarthatóság pedagógiája számára rendkívül jó modellt szolgáltat.  

http://humusz.hu/komp/hatter

 

2. Kik indították ezt az ünnepet?

Három civil szervezet közös kezdeményezéseként, alulról szerveződően indult 2011 október 10-én „A komposztálás ünnepnapja” a Nulla Hulladék Hálózat programjaként. A Humusz Szövetség hálózati kapcsolatait, illetve szervezési kapacitását, szakmai anyagait adta, a Galgamenti Népfőiskola a Komposztbuli ötletével (1998 óta évente megrendezik) és eddigi tapasztalataival, a pedagógiai innováció kutatásával, szervezési kapacitással segített, a Komposztfórum Magyarország Egyesület szakmai háttérrel és gyakorlati tapasztalataival, szervezési kapacitással állt a téma mögé.

További együttműködő partnereket, személyeket szólítottunk meg. 2011-ben a Szitakötő újság volt a partnerünk, 2012-ben Bálint Ágnes írónő leányai.

Az együttműködő felek nem feltétlenül dolgoznak egymás közelében. Be kellett tervezni tehát egy kezdő megbeszélést és egy záró, értékelő megbeszélést személyes találkozással, a továbbiakban internetes, telefonos kapcsolattartás elegendő volt.

 

3. Mik a célok, célcsoportok, módszerek?

A konkrét cél: Legyen a komposztálás ünnepnapja október 10.

A konkrét célcsoportok megnevezése után (óvodások, iskolások és a civil szervezetek vagy közösségek) őket el is kellett érni, zöld hálózatokhoz eljuttatott felhívással, sajtókampánnyal, internetes csatornákon át történő meghirdetéssel, közvetlen megkereséssel. http://humusz.hu/komposztalj/felhivas

A korábban említett gyakorlati tapasztalatok birtokában felkutattunk, kidolgoztunk olyan feladatokat, amelyek az aktív tevékenységeket elősegítik, szemléltetik a komposztálás lényegét és látványosak.

Az internetes honlap segítségével ezeket az ötleteket, valamint a további irodalmazási lehetőségek útvonalait megosztottuk a célcsoporttal a meghirdetés során.(http://humusz.hu/komposztalj/komposztos-otletek)

Alkalmazott módszerek:

-          előkészítő feladatok, projektek ajánlásgyűjteménye (információgyűjtés, tablókészítés, gilisztakomposzt készítése, komposztáló építés, terepi séta, terepi vizsgálatok, kompomata készítés)

-          adott napi/heti tevékenységek projektnapra vagy projekthétre - ajánlásgyűjtemény ( kiállítások, komposztálási bemutatók, filmvetítés, erdei kirándulás és avarvizsgálatok, őszi kincsek gyűjtése és alapanyagokként kreatív alkotás, barkácsolás, komposztálást is végző hulladéktelep látogatása stb.)

-          értékelést segítő dokumentumok kérése a csatlakozott intézményektől, szervezetektől (beszámolók, fotók, módszertani leírások)

 

4. Mik a szükséges emberi- és anyagi erőforrások?

Fontosak voltak a szervezők, akik szívvel-lélekkel tudják ezt a programot vinni és munkakörükbe is beilleszthető. Munkájuk a jelentkezőkkel való kapcsolattartás, a határidők jelzése, a dokumentumok összesítése, értékelése, a sajtóval való kapcsolattartás. Lehetőség szerint önkéntesek is segítettek, akik a háttérmunkákban (díjak postázása, dokumentum feldolgozás) kaptak szerepet.

Szervezés során szórólapok készítésére, anyagköltségre, nyomtatási költségre is szükség volt. Az internetes kapcsolattartással minimalizáltuk a nyomtatott anyagok és szórólapok számát és költségeit.

A hátteret adó internetes honlapot, a Humusz Szövetség, Nulla Hulladék Hálózata ajánlotta fel. Itt jelent meg a felhívás, az ötletek tára, a beküldött képek galériája és az eredményhirdetés. Szükséges volt továbbá egy olyan regisztrációs felület kidolgozására, amely a regisztráló résztvevőket egyúttal adatbázisba is gyűjti. Összegyűjtöttük azt is, mely listákon, hálózatokon hirdetjük meg a programot. A google docs programokkal megoldhatóak voltak ezek a feladatok. Egy szervező vállalta, hogy az ő internetes címére érkezzenek a dokumentumok (szöveg, kép), melyekkel a résztvevők bemutatják valós tevékenységeiket, az ünnepnaphoz kötődően. Ezeket a beszámolókat meg kellett osztani egy közös felületen (Picassa képalbum, google docs szöveg), ahol olvasható, követhető a többi szervező partner számára is, kik és milyen programokat bonyolítottak le. Így az értékelési fázisra már felkészülten érkeztek a szervező partnerek.

Az anyagi kiadások előteremtése saját erőből illetve 2011-ben és 2012-ben is pályázatokból valósult meg. Díjakat, okleveleket anyagi erőtől függően készítettünk, adtunk. 2011-ben matricákat, kiadványokat kaptak a díjazottak, 2012-ben módunkban állt nagyobb összegű díjakat adni (komposztáló eszközök).

Minthogy nemcsak szervezői és elindítói voltunk ennek a napnak, hanem  egy-egy helyszínen a játékok lebonyolítására is vállalkoztunk, szükségünk volt a témához kapcsolódó saját eszközök és anyagok beszerzésére (a,), játékok készítésére (b,).

a, Eszközök és anyagok: nagyítók, tálkák, valódi komposztalkotók vagy képeik, félig érett komposzt, kész komposzt, határozó könyvek

b, Játékok: Költségtakarékos, hulladékok hasznosítása révén készülő társasjáték, memory. (Pl.: Nagyméretű komposztos társasjáték kupakfigurákkal, saját tervezésű játéktérrel és feladatkártyákkal,  szivacskockával). Egy másik lehetőség, ha csak az anyagköltséget kell előteremteni és barkácsoláshoz értők együttműködésére számíthatunk. (Pl.: komposztkerék)

  

5. Értékelés

A résztvevők által beküldött dokumentumokat egy szempontrendszer szerint értékeltük közösen a szervező partnerekkel.  Összesített belső összefoglalóval mutattuk be az eredményeket, adatokat 2011-ben és 2012-ben is. 2012-ben egy élménybeszámoló jellegű tartalmi összefoglaló is készült. http://humusz.hu/hirek/humusz-hirek/komposztalt-az-orszag/10994

További lépés, hogy tartalmi téren és szervezési téren is értékeltük munkánkat. Az előző évi programokhoz képest milyen változásokat tapasztaltunk? Médiaérdeklődés volt-e? Saját szervezői munkánk mennyire volt hatékony? Időzítés megfelelő volt-e? Továbblépéssel kapcsolatos terveink vannak-e?

2011-ben 29 helyszínen zajlottak események, 19 helyszínről részletes beszámolót is kaptunk. A Komposztfórum Magyarország Egyesület és a Szitakötő újság közös pályázata további 252 kitöltött kérdőívet eredményezett.

2012-ben 40 regisztrálónk volt, ami 35 rendezvénynek felel meg a többes jelentkezések kiszűrése után. Dokumentumot beküldők száma 19, benne 161 kép, 1 videofilm, szöveges beszámolók, módszertani leírások. 2012-ben módszertani leírásokkal is jelentkezhettek az iskolák, óvodák, ezt külön is díjaztuk. Terveink szerint egy módszertani adatbankot tudunk ebből kialakítani. Újdonság volt még ebben az évben, hogy szakközépiskolai diákok is bekapcsolódtak a programba. Idén több figyelmet fordítottunk a média képviselőinek megszólítására, így néhány interjúra is sor került az új zöld jeles nap és a komposztálás kapcsán.

A munkánk hatékonysága az időzavarból kifolyólag még fejleszthető.

Továbbiakban is szeretnénk alulról jövő módon, anyagi forrásoktól függően folytatni ezt a programot.

Bíztatunk minden környezeti nevelésért elkötelezett pedagógust, művelődésszervezőt, szülőt vagy civil szervezőt, hogy szakmai hozzáértéssel felvértezve és közösségi együttműködésben bízva, bátran és kreatívan fogjanak új zöld jeles napok ünnepléséhez. Egy ilyen innováció felfrissítheti a megszokott ünnepek sorát, óvodákban, iskolákban, a kistérség településein, a nagyvárosban. Új kihívások elé állíthat gyermeket, felnőttet egyaránt, s ez fejlesztően hathat az egész közösségre, a fenntarthatóságot, a jövőnket nagyban szolgálja.

Aktív állampolgárként megtapasztalhatjuk, hogy „jót tenni jó”, hogy közösségben jó ügyön dolgozni felemelő és felelősségteljes dolog.  Sok sikert kívánunk újabb zöld nap jeles napok feltalálásához és helyi vagy kistérségi, akár országos szintű új zöld jeles napok meghonosításához.

Készítette: Nagy Andrea

 

Javasolt irodalom:

Nyiratiné Németh Ibolya: Zöld jeles napok. Módszertani Kézikönyv. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, Budapest,  2005