Komposztünnep 2025 – eredmények és összefoglaló

2025 ősze nagyon mozgalmasan indult, mert szeptember 13-án zajlott le a 2. Gilisztafesztivál a Humusz budapesti főhadiszállásán! Itt mutatkoztak be Pajorék! A mesekönyv alcíme: Kalandok a komposztban – Fodor Andrea Zita gyógypedagógus írta és illusztrálta. Nos, e mesének nagyon nagy sikere volt, s a hozzá kapcsolódó játékos, ügyességi feladatokat is megosztotta velünk a szerző. Nézzük, hogy hol milyen események történtek és kik lettek az idei díjazottak.
Az októberi Komposztünnepre rekordszámban regisztráltak csoportok, 90 regisztráció 5148 fő részvételét jelezte előre. Köztük 13 civil szervezet és komposztközösség, 46 óvodai és bölcsődei, valamint 31 iskolai regisztráló. Igen nagy örömünk, az elvégzett tevékenységekről is szép számmal kaptunk visszajelzést 64 visszajelzőnk 4293 biztos résztvevőt jelentett 2025-ben! Minden résztvevő csoportnak gratulálunk a megvalósított programjához, amivel népszerűsíti a komposztálást.
Az idei díjazottakról részletesebben is beszámolunk. Továbbá kiemeljük azokat a programokat is, akik ötletes, színvonalas programjukkal mindannyiunkat inspirálhatnak.
Óvodai díjazottak:
1. Napocska Óvoda (Csíkszereda)
2. Sárbogárdi Zengő Óvoda Töbörzsöki Telephelye
3. Szegedi ÓVI Jerney Óvodája
Különdíj: Zsirai Mesekert Óvoda
Általános iskolai díjazottak:
1. Kavulák János Általános Iskola (Berzence)
2. Sorkifaludi Gárdonyi Géza Általános Iskola
3. Csillaghegyi Általános Iskola (Budapest)
Középiskolai díjazottak:
1. Nyíregyházi RIDENS Gimnázium, Szakiskola és Kollégium
2. Cházár András EGYMI Pivár Ignác Tagintézménye (Vác)
Civil szervezetek díjazottjai:
1. Budaörsi Kertbarátok dr. Luntz Ottokár Egyesület
2. Színeskert Alapítvány, Szikramag (Lakitelek)
3. Biatorbágyi Tájvédő Kör Egyesület
Különdíj: Fenntartható Vegyszermentes Ökoszisztémákért Alapítvány (Gyula, helyi iskolákkal együttműködésben)
A nyereményeket még az ünnepek előtt postán juttatjuk el a díjazottaknak. Az ajándékok között mesekönyvek és ismeretterjesztő könyvek, virágmagkeverékek találhatók támogatóink felajánlásából.
Lássuk az idei téma, a „Locsolj komposzttal!” hogy valósult meg. A víz, mint elengedhetetlen életelem a komposzthoz is nélkülözhetetlen. Sokan komposztteában, Bokashiból nyert lében, komposztból nyert öntöző lében, illetve a mulcsozás hatására takarékosabb öntözésben ragadták meg a témát. A virágbogár pajorok, a hódok, mint tájalakítók és a tájban a vizet megtartók is bekerültek a témáink közé.
1. Napocska Óvoda-Csíkszereda
A projekt egyik kiemelkedő erőssége Katona Beáta (Hóvirág csoport óvónője) rendkívül tudatos önreflexiója. Érzékenyen mutatja be, hogy a változás először a saját pedagógusi szemléletében indult el, és ez a belső átalakulás lett egy szakmailag megalapozott, közösségépítő és szemléletformáló folyamat kiindulópontja. Ehhez egy lelkes pedagógus, nyitott gyerekek, támogató szülők és elkötelezett intézményi dolgozók (a konyhás néniktől a karbantartókig) együttes munkája kellett. A projektben egy egész közösséget érintő változás bontakozik ki, ahol minden apró lépés összeadódik, kölcsönösen hat egymásra, és világosan mutatja: a gyermekek nyitottságát leginkább a környezetük hozzáállása formálja.

Fotó: Katona Beáta, Csíkszereda, Napocska Óvoda – gesztenye számtan
2. Sárbogárdi Zengő Óvoda, Töbörzsöki telephelye
Ez a program élményszerűen mutatta be a gyerekeknek a természet körforgását és a talaj élő voltát, amelyhez Guszti, a giliszta meséje adott játékos, szemléletes alapot. A közös komposztkísérlet és Guszti otthonának elkészítése során a gyerekek saját megfigyelésekkel mélyítették el tudásukat. A projekt nagy erőssége a közösségi összefogás: a gyerekek, pedagógusok, szülők és dolgozók együtt alakították ki a mindennapi komposztálás gyakorlatát. Hatása az óvoda egészére kiterjedt, szemléletformáló ereje a családokban is megjelent. Külön érték, ahogy a körforgás szépségét is érzékeltették, például a gumicsizmából kihullott sár visszaforgatásával, megerősítve a gondolatot: a természetben semmi nem vész el, csak átalakul.

Fotó: Geigerné Koska Krisztina - Sarazás és Mandalafestés
3. Szegedi ÓVI, Jerney tagóvoda
A kezdeményezés legnagyobb ereje abban rejlik, hogy a környezeti nevelést rendszerszinten, élményszerűen és a teljes közösséget bevonva valósította meg, s három hetes időtartamra terveztek. A program a szelektív hulladékgyűjtés és az újrahasznosítás témáját átfogóan dolgozta fel, különös hangsúlyt helyezve a szerves hulladékra és a biológiai lebomlás megértésére. A gyerekek valódi megfigyeléseken, kísérleteken, terepi élményeken és komposztkészítésen keresztül tapasztalhatták meg a talaj élő voltát és a lebontó szervezetek szerepét. A projekt minden elemében erős volt a közvetlen megtapasztalás, a közösségi élmény és az együttgondolkodás lehetősége a sokoldalú pedagógiai programoknak köszönhetően (állomások, füvészkerti élmény, könyvtári kutatómunka, tudományos vizsgálódás, játékos ismeretszerzés).

Fotó: Szabó Anikó – Szeged ÓVI, Jerney tagóvoda
4. Különdíj: Zsirai Mesekert Óvoda
Ennek a programnak az erősségei az élő, működő ovikert, mint környezeti nevelési színtér és a komplex, gyakorlatorientált komposztálási program hiteles szakemberek bevonásával (növényorvos szülő, Fertő-Hanság Nemzeti Park szakemberei)
A projekt kiemelkedő eleme a három különböző komposztálási mód működtetése: két komposztláda, falevélkomposzt és Bokashi. A gyerekek a növényi maradványokat, a rétegződést, a lebomlási folyamatokat és a szervesanyag-körforgást valós helyzetekben ismerhették meg.
Külön értéket képvisel a pedagógusok kreativitása, a saját készítésű játékok, a sokoldalú tevékenységek és a mikroszkópos vizsgálódások, melyek élménnyé tették az ismeretszerzést. A családok aktív érdeklődése, a gyerekek természetes nyitottsága és a „nemszeretem” élőlényekhez való pozitív viszonyulása jól mutatja, hogy a program hatása messze túlmutat az óvoda falain.

Fotó: Mészáros Renáta - Zsira, Mesekert Óvoda – udvari tevékenységek
Továbbiakban megemlíti Fodor Andrea Zita a Kismarosi Kis Morgó Óvoda programját, mely nagyon tetszett neki. Látványosan mutatták be a komposzt rétegeit és a talajlakó élőlények munkáját a plakátjukon. A gyerekek Pajorék meséjét rajzok, termésekből készült bábjátékok és dramatizált jelenetek segítségével dolgozták fel, ami tovább erősítette a megértésüket és az érzelmi kapcsolatukat a természet körforgásával. Különösen értékesnek tartottam, hogy egy szakmai partner, a Hiúz Ház munkatársa is bekapcsolódott a programba, és az avarszita használatával testközelbe hozta a gyerekek számára ezeket a parányi talajlakó segítőket.

Fotó: Badovszki Györgyi – Kismaros, Kis Morgó Óvoda – Pajorék gubacsból
A Galgahévízi Csemetekert Óvoda Regionális Komposztbulijában 5 óvodai nagycsoport találkozott, programjuk a képek alapján szuper kreatív és sokoldalú játékokon keresztül hozta közelebb a gyerekekhez a talajlakók világát. Az állomások változatos feladatokat kínáltak: a mozgásos játékok a komposztban élőlények mozgását idézték meg, így a gyerekek testben-lélekben átélhették a „föld alatti” élet kalandjait. Nagyon izgalmas lehetett, hogy a gyerekek is komposztlakókként is szerepeltek, a fejpántokon ábrázolt giliszták, pajorok és más talajlakók pedig játékos azonosulásra ösztönözték a gyerekeket. Egyszerre volt látványos, élménydús és ismeretgazdag a program, és biztosan nagyon szépen mélyítette a gyerekek tudását a talaj élővilágáról és a komposztálás folyamatáról.

Galgamenti Regionális Komposztbuli – Galgahévíz, Csemetekert óvoda
Ezenkívül kiemelkedő ötletek többek között a gilisztaszínház (Corvinus Egyetem), a komposzttorta (Magyar Gyula Szakképző Iskola) és a FÜRKÉSZEKrény, ami lehetővé teszi, hogy egy tárgyat több szempontból (természettudomány, irodalom, történelem, stb.) dolgozzanak fel, így a tanulók komplex, sokoldalú tudást szerezhettek.

Fotó: Ekert Sára – virágkötők tortaszelete, muffinja komposztalkotókból – Magyar Gyula Szakképző Iskola
1. Kavulák János Általános Iskola, Berzence
Grabarics Ágnes írja: „Három osztály (3.,4.,5. osztály) csatlakoztunk a Komposztünnephez. Tanulóink a komposztalj.hu oldalain található inspiráló ötletekből merítve öt programot valósítottak meg. Komposzt gyűjtés – 2021 óta iskolakertet működtetünk, így aktív komposztáló tevékenységet folytatunk. 8 köbméteres komposztálónkat rendszeresen töltjük levágott fűvel, kihúzott gyomokkal, sövények, cserjék nyesedékeivel, összehúzott lombbal, konyhai hulladékkal, gyümölcs maradványokkal. Az érett kétéves komposztot újrahasznosítjuk magaságyásaink feltöltéséhez, talajának javításához."
A komposztünnep program keretében a diákok vizsgálták a komposzt szerkezetét nagyítóval, a komposzt érettségét zsázsa-teszttel. A talaj fizikai és képmiai tulajdonságaival ismerkedtek. Volt ülepítéses talajszerkezet-vizsgálat, gyúrópróba, mésztartalom-vizsgálat, pH-mérés, ásónyompróba.


Fotó: Grabarics Ágnes – Zsázsateszt és gyúrás próba
2. Sorkifaludi Gárdonyi Géza Általános Iskola, Palánta szakkör
Éljen Kompi! avagy komposztálás az iskolakertben – Hodászy Csilla írta: „Mivel a szakköri foglalkozásokon több korosztály is képviselteti magát, ezért igyekeztem úgy összeállítani a programot, hogy mindenki rész tudjon venni benne. Ezen túl volt még egy különös indítékom is, mivel a csapat fele lány, nekik mindig gondjuk volt kertészkedés közben, ha találtak földigilisztát, csigát, bogarakat. Abban reménykedtem, ha megismerkedünk jobban pl. a földigilisztával, életmódjával, a hasznosságával kevesebb sikongatással tudunk kertészkedni.” „Októberben az alábbi programokat valósítottuk meg: Meseírás, rajzkészítés a föld alatti világról, a gilisztafarm gondozása, segítség a komposzt elterítésében az iskolakertben. Giliszta mozgásának vizsgálata különböző felületeken (üveg, mű-anyag, fa, papír). Keresztrejtvény és szókereső készítése a komposztálásról, a humusztartalom vizsgálata, az iskolakerti humusz átrostálása és elterítése. A humusz alkotóelemeinek vizsgálata mikroszkóppal, társasjáték készítése. Az iskolakerti humusz átrostálása és elterítése. Házi bokashi készítése.

Fotó: Hodászy Csilla – házi bokashi
3. Csillaghegyi Általános iskola – Iskolakerti szakkör
A tevékenységek az Csillagkert iskolakert és a Kiskertészek szakkör együttműködésében, Matskássy Pulai Enikő és Végh Gyöngyi koordinálásával valósultak meg.
A program öt, egymásra épülő kihívásból állt: Meglátogatták a Békásmegyer 2. Közösségi Komposztálót. A helyszínen játékos ismeretbővítő feladatok segítették a tapasztalatok elmélyítését. Látványkomposztálót alkottak az iskolában: egy gömb akváriumból és egy üvegkomposztálóból. A gyerekek maguk rétegezték az anyagokat – ágakat, szalmát, leveleket, zöldséghulladékot, földet – és földigilisztákat telepítettek bele. Talajvizsgálat – a komposzt vízmegkötő képessége - tanulói kísérlet háromféle talajmintával (homok, virágföld, komposztos talaj). A kísérlet tapasztalatai bizonyították, hogy a komposzt javítja a talaj vízmegtartását, ezzel csökkentve az aszályérzékenységet – így a gyerekek megtapasztalták a komposzt és a víz kapcsolatát a gyakorlatban is. Volt még óriás komposzt társas és rajzpályázat is.
"A Komposztünnep 2025 iskolánkban valóban ünneppé vált – a természet, a tanulás és az együttműködés ünnepévé."

Fotó: Matskássy Pulai Enikő – Látványkomposztáló, Csillaghegyi Általános Iskola
Két középiskola került idán a díjazottak közé, röviden bemutatjuk az ő programjaikat is.
1. Nyíregyházi RIDENS Gimnázium, Szakiskola és Kollégium
Projektekben dolgozták fel, hogy sajátos nevelési igényű diákjaiknak kézzelfogható tevékenységeket biztosítsanak. Az első feladat a „Fess a talajjal!” című projekt volt, amely során a diákok megismerkedtek a talaj pigmentek világával. Egyszerű, természetes anyagokból – különböző színű földekből, agyagból, homokból – készítettek saját talajfestékeket. A folyamat során felfedezhették azt is, hogy a talaj mennyi értéket és életet hordoz magában. A saját készítésű festékekkel, valamint vízfesték és színes ceruza segítségével minden tanuló elkészítette a saját komposzt mandaláját. A második feladat a holtfasövény, más néven komposztsövény ihlette gyakorlati tevékenység volt. A tanulók közösen készítettek egy holtfaszegélyt az iskola levendulaágyása köré.

Fotó: Török András – Sövénykerítés kicsiben, Mandalafestés (Nyíregyháza, RIDENS)
A munkához a kertben összegyűjtött gallyakat, ágakat, venyigét használták fel. A nagyobb ágakat oszlopként állították be, míg a kisebbeket rétegesen halmozták fel, így egy természetes védőfal jött létre.
2. Cházár András EGYMI Pivár Ignác Tagintézménye
Izsák Ildikó írja: „Az idei komposztünnepünket is ötletbörzével kezdtük, ahol a felnőttek és gyerekek javaslatokat tettek, hogy mit valósítsunk meg az idén." Az idei évben is egy sokrátű, színes és széleskörű programot valósítottak meg. Ebből egyet emelünk ki: a FÜRKÉSZekrényt:
"Az alkalom adta az ötletet, hogy az iskolánk aulájában létrehozzunk egy FÜRKÉSZEKrényt, amelybe kéthetes váltással 1-1 tárgyat és annak több szempontból (természettudomány, magyar, történelem, stb.) való leírását tesszük be, így az érdeklődő osztály pedagógusa ezt bármikor kiveheti és bemutathatja a tanulóknak. Első tárgyként egy - a lebontó folyamatban résztvevő- taplógombát mutattunk be. Röviden ismertetném a projekt elemeit: Természetismeret óra 5., 6. és 7. osztály: A gombák – mesével (A gombakirály), dallal (Gryllus: Gombadal), társasjátékkal (Amanita) és IKT-feladatokkal (akasztófajáték, anagramma, diagram) Természetismeret óra 7. osztály: Barátunk a földigiliszta (TTK-módszerrel, megfigyeléssel, Nem rossz állatok könyv szövegének feldolgozásával). A tanulók által gyűjtött ötletekhez: Miben hasonlítunk mi és a földigiliszta az MI-vel szerkesztettünk képregényt.”

Fotó: Izsák Ildikó – Cházár András EGYMI, Pivár Ignác tagintézmény, Vác
Az idei Komposztünnepen óriási örömünkre rekordszámban kaptunk élménybeszámolót civil közösségektől. Közöttük egyetemi szakkolégium, újbudai lakótömb közössége, kertbarátok, formális és infromális civil szervezetek sora mozdult meg.
1. A Budaörsi Kertbarátok dr. Luntz Ottokár Egyesülete
Az Egyesület tagjai már évek óta komposztálnak, most úgy határoztak, hogy közösen komposztsövényt készítenek. 12 lelkes tagja október 11 – én Simon László kertjét látogatta meg. A házigazda az elpusztult, kiásott cseresznyefa helyén lévő gödör köré karókat vert be. A többiek mogyorófa vesszőből, szőlővesszőből, sövény vesszőből fűzték a hajlékony ágakat, az indákat az elkészített karók közé. A házigazda elmondta, hogy ide, a méretes mélyedésbe be tudja hordani a kertjében keletkezett összes szerves hulladékot, nincs szüksége zöld zsákra. Olcsó és környezettudatos megoldás, javul a talaj minősége, javul a talaj tápanyagtároló képessége, a komposztban található anyagok serkentik a növényi növekedést, alkalmas tápanyag visszapótlásra és trágyázásra is, nem kell elégetnünk a feleslegessé vált faágakat, nyesedékeket. A házigazda ezen a helyen a jövőben szeretne majd egy újabb gyümölcsfát ültetni.
A téma bekerült a köztudatba, az eseményről beszámoló is megjelent a médiában és a facebook oldalukon.
Fotó: Simon László, Budaörsi Kertbarátok – komposztsövény mint komposztkeret
2. Színeskert Alapítvány, Szikramag - Lakitelek
„A lakitelkiekkel a Színeskertben találkoztunk – írja Kovács Máté a beszámolójukban - ahol először a Corvinus Egyetemet is megjárt gilisztaszínházat mutattuk be. Ez a mulcsozás és a humusztartalom fontosságát is demonstrálta, melynek a vízmegtartásban is kulcsszerepe van. A giliszták ezúttal üzenetet is hagytak, egy kincskereső játékra hívták az érdeklődőket: a nyomokat végigjárva a kert egy-egy ökológiailag fontos elemét ismerhettük meg. Néztünk esőkertet, volt szó festőnövényekről és a beporzók fontosságáról, de más lakótársaink, a denevérek, a vakondok és a sünök is szerepet kaptak. A játék a komposztálónál teljesedett be, ahol az élet körforgásának kevésbé látható, mégis kulcsfontosságú része történik.” A falevelet ne vigyük ki a kertből, „ugyanis része ennek az összekapcsolt rendszernek. Ha kivisszük, akkor ez a tápanyag hiányozni fog: fokozatosan csökken a diverzitás, az élet sokszínűsége, a kert elszegényedik. A program végén Lendvai Edit készített finom teát és harapnivalót, ami nagyszerű volt a kissé szeles, őszi időben. A házigazda Ilona Szelesné Kása volt, aki a gilisztaszínház mellett sokat mesélt nekünk a kert elveiről és a komposztálás szakmai oldaláról is. A kincskereső játékot és a körforgásról szóló rövid gondolatébresztő előadást Kovács Máté vezette.”

Fotó: Kovács Máté – Gilisztaszínház, Lakitelek
3. Biatorbágyi Tájvédő Kör
Határ Ágnes környezetvédelmi tanácsnok így írt: „A Biatorbágyi Tájvédő Körrel ez a 3. komposztünnepünk volt, néhány év kihagyás után. Az idén már nem csak az egyesület szervezett, hanem, az Önkormányzat is kivette a részét, mert sikerült megszüntetni a „Kerti hulladék nyílt téri égetését” megengedő rendeletet. A szennyezés csökkentésén túl fontos a kizsigerelt talajok éltetése, a sokféleség támogatása a föld felett és alatt is. Először is, „Mindenki csak nyerhet” komposztáló versenyt írt ki városunk, s ezen a délutánon a díjazott művek bemutatásával kezdtünk a Közösségiházban. Nyereményekhez kaptunk nagylelkű felajánlást a Biokiskerttől, a helyi Gazdabolttól és Szomorú Miklóstól is. Gilisztakomposztáló készült, Víg Vitália előadást tartott, a maga színes, izgalmas, humoros és szenvedélyes módján. Csillantak a szemek, leestek a tantuszok, többeket sikerült "komposztpályára állítani". Bemutatta a sok összefüggést és fontos kapcsolódást, valamint, eloszlatott tévhiteket (diófalevél igenis komposztálható, . A komposztálás így már nemcsak hulladékcsökkentés, nem csak spórolás, hanem éltetés, gyógyítás is. Felfrissítettük a 6 évvel ezelőtt készített „Kompomatánkat”, amiben egy középiskolás teljesített szolgálatot. Nagy tetszést aratott, és finom mogyoróval jutalmazta a helyesen választókat. Közben a kisebbek gesztenyével kirakóztak, gilisztát szelidítettek, nagyítóval bogarásztak, illetve színeztek. A program végén az előre regisztrált lakók átvehették a környezetvédelmi alapból vásárólt komposztálókat.”
Helyi média készített kis összefoglalót: https://www.youtube.com/watch?v=NBfmCw5GRys

Média: BiatorbágyON – önkormányzati komposztkeretek kiosztása
Különdíjas:
Fenntartható Vegyszermentes Ökoszisztémákért Alapítvány – Gyula
Illés Olivér írja: „Valamennyi gyulai iskola meghívást kapott a komposzt ünnep együtt ünneplésére, és szerencsére 2 osztály elfogadta a meghívást. Permakultúrás, vegyszermentes tankertünkben erdőkert illetve a veteményes található. Célunk: gyakorlati komposztálást bemutatni, első lépéstől a felhasználásig. Egyfelől eloszlattunk pár tévhitet (büdös, patkányok jelennek meg, mi mehet bele, mi nem). Összeraktunk egy komposzt halmot, helyben gyűjtött javakkal (kaszálék, ágdarálék). Ezt követően megmutattunk a kilátogatóknak egy gilisztatornyot, ahol Compastor-tól származó gilisztákkal etetjük fel a konyhai maradékot (nem hulladékot), és közben természetesen elmagyaráztuk a giliszta ürülék érdekességeit. … Ezt követően megtapinthatták a kész komposztot. A csapat másik fele addig palántákat ültetetett, saját palántáinkat a komposztban neveltük kiültetésig. Készítettünk egy komposztlevet, és azzal együtt beöntöztük a picivel korábban elültetett palántákat, majd bemulcsoztuk azokat. Élvezték a programot, és az azóta kapott visszajelzések alapján, többen már gyakorlatban is kipróbálták!”

Fotó: Illés Olivér – Palántaültetés
Mindenképp érdemes még megemlíteni, hogy évről évre több bölcsődétől kaptunk beszámolót. Nagyra értékeljük, hogy már a kisgyermekek nevelésében is hangsúlyt kap a komposztálás, az anyagokkal és színekkel való ismerkedés és a kerti tevékenységek, hála az elhivatott nevelőknek. Gratulálunk a kisteleki és újbudai komposztünneplő bölcsődéknek!
Ilyen volt tehát a 15. Komposztünnep a Humusz Szövetség és a Galgamenti Népfőiskola szervezésében. Köszönjük az együttműködést!
Összeállította: Fodor Andrea Zita, Nagy Andrea, Merza Péter





