A 2013-as Komposztünnep összefoglalója és helyezettjei
Mint minden évben, 2013-ban is meghirdettük a komposztálás ünnepnapját. A kiírásban azt javasoltuk, hogy egész október teljen a komposztálás jegyében.
A jelentkező intézmények száma idén már 44-re nőtt, a regisztráltak 39 települést képviseltek. Örvendetesen megkétszereződött a települések száma 2011 óta, sőt már az országhatárt is átléptük!
A térségi együttműködések erősítése jegyében lássuk, mely települések jelentkeztek idén a Komposztálás Ünnepnapjára!
Külföld (1): Temesvár.
Itthon (38): Kecskemét, Csongrád, Komárom, Budapest (IV., XI., VIII., XIV., XVIII., XIII., ) Aszód, Szentes, Martonvásár, Tokaj, Veszprém, Nagykanizsa, Cegléd, Szolnok, Mezőtúr, Tatabánya, Orosháza, Tiszaalpár, Kisvárda, Somogyvár, Darnózseli, Tahitótfalu, Neszmély, Ráckeve, Enese, Nagykálló, Tápióbicske, Hosszúpályi, Békés, Őrtilos, Boldog, Tura, Zsámbok, Galgahévíz, Vácszentlászló, Dunakeszi, Sárszentmihály, Pilismarót, Telkibánya, Ebes.
A programok után elküldött beszámolókból rajzolódott ki, mi is zajlott az országban a komposztálás terén abban az egy hónapban. Idén 200 fényképet és 27 beszámolót kaptunk! Köszönjük szépen a diaképes előadásokat is. Azt láttuk, hogy Ti, kedves óvodapedagógusok és iskolai tanítók, tanárok, kedves nevelők és oktatók, civil szervezők, kedves gyerekek, diákok, partnerek vagytok ebben a nagy kalandban! A pedagógusok - kihívásként megélve a feladatot -, sokat fejlődtek a szakmai ismeretek, szakmai együttműködés terén. Döntő többségében a projekt-szemlélet, a módszertani megújulás jellemezte a programokat. A gyerekek, és a kicsit idősebbek is egyre nagyobb számban és egyre nagyobb aktivitással vettek részt a szervezésben, az előadások készítésében, és természetesen az aktív tevékenységekben is. Csak így tovább!
Helyezettjeink:
Óvodák | Iskolák |
I. helyezett: Csoda Vár Óvoda, Mezőtúr | I. helyezett: Középiskolai Leánykollégium, Budapest |
II. helyezett: Corvina Óvoda Ifjúság Úti Tagóvodája, Kecskemét | II. helyezett: Szivárvány Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Nagykanizsa |
III. helyezett: "A Vasút a gyermekekért" Alapítvány Dunakeszi Óvoda | III. helyezett: |
A komposzthoz természetszerűleg illeszthető téma a hulladékgazdálkodás és a kertművelés. Idén megjelent néhány új téma is: az állattartás, (Kecskemét, Ifjúság úti Óvoda), a természetismeret és a helytörténet (Zsámbok - Galgamenti óvodások, Kecskemét, Ifjúság úti tagóvoda).
Az óvodások életkori sajátosságait messzemenően figyelembe vették a pedagógusok. Akadt, ahol egy egész napot, de olyan is, hogy egy hetet (erdei óvoda - Kecskemét, projekt hét - Mezőtúr) szántak a témára. Kaptunk egész hónapra kidolgozott foglalkozástervet is, a Dunakeszi Vasút a gyermekekért óvodából. Idén egy óvodában (Pilismarót), és egy iskolában (Nagykanizsa) az almákon azt figyeltétek meg, hogyan váltanak szép piros, sárga színekből a barna árnyalataiba. Ezzel a romló alma a bemutatás eszközévé magasztosult! Tudatosították, hogy a fő lebontó folyamat a korhadás, ezért kell levegő a komposzthalom belsejében is. Többek között ezért is szükséges a darabos és szálas, valamint a barna és zöld alapanyagokat rétegezni, és - lehetőség szerint - a komposztot átrakni. A munka és az örömteli játék összekapcsolódott, levélcsata és spotvetélkedő, táncház is kerekedett a végére (Hosszúpályi, Galgamente). És volt, ahol a zöld tevékenységeket versírással és könyvtárhasználattal is kiegészítették(Mezőtúr).
Almavizsgálat (Pilismarót)
Több általános iskolában kiskertész, természetvédő szakkörösök komposztáltak (Sárszentmihály, Tahitótfalu). Ahol pedig a kertészkedés nem volt megoldható, ott bevált a kompomata, mint fejlesztő és ismeretadó játék (Ebes), vagy a vetélkedő (Tura - Galgamente, iskolás), akár több iskola (Újpesti Kulturális Központ), akár az iskolai osztályok (Újbuda, Enese) bevonásával. Az elmúlt években nagy sikere volt a gilisztakomposzt készítésnek, idén is választották ezt néhányan (Tahitótfalu, Újbuda). A szép őszi időben nagy kertrendezéseket, lombgyűjtést rendeztek az iskolák (Darnózseli, Orosháza, Békés, Aszód).
Szakközépiskolák már tavaly is kapcsolódtak a komposztünnephez, s nagy örömünkre idén még többen csatlakoztak a programhoz (Aszód, Orosháza, Békés, Cegléd, Kecskemét, Tokaj). Szinte mindenütt a kert és az udvar rendezése (Békésen több száz zsák falevél 240 gyermek hozzájárulása a kéthetes programhoz), vagy a komposzt forgatása, a komposzt rostálása volt soron (Kecskemét, Humán szakközép). Többen új komposztkereteket üzemeltek be, esetleg maguk készítették régi szőlőkarókból (Cegléd). A komposztálást a szakmai képzésbe is be lehet illeszteni, erre láttunk jó példákat Kecskeméten, Békésen, Tokajban. Aszódon egy komposztkas készült még tavasszal, s az érdeklődők azóta is folyamatosan gondozzák. Egy budapesti középiskola leánykollégiumban két héten át a komposztálás körül zajlottak az események, nevelők és diákok is aktívan részt vettek benne, s szakmai tapasztalatok, mérések mellett a jövő feladatai is kibontakoztak (komposzthőmérséklet mérés, komposztálási napló vezetése). E két hét alatt a közös tevékenységek hatása a közösségfejlesztésben is megmutatkozott.
Kész komposztkeret karókból (Cegléd)
A speciális szakiskolák (Nagykanizsa, Veszprém) is kivették a részüket a folyamatból, különböző módszerekkel vonva be a fogyatékkal élőket a programokba. Nagyon értékes szakmai kapcsolatokra leltek a hulladékgazdálkodás terén. Veszprémben a havi tematikus játszóházban a Kuka Tündér társasjáték volt a sláger. Civil szervezeti együttműködéssel jutottak komposztáló kerethez, honlapukon is közzétették eredményeiket.
S a barkácsoló alkotómunkáról is ejtsünk szót! A gyerekek készítettek kukoricabábokat, újrapapírt (Nagykálló), termésbábokat és levélképeket (Dunakeszi, Hosszúpályi, Újbuda), sőt papírkomposztálót, „mini”komposztálót kispohárban (Mezőtúr), rajzoltak (Tahitótfalu, Galgamente, óvodás), frottázsoltak (Kecskemét, óvoda), vagy Komposzt Karcsit fűztek kupakokból (Nagykanizsa).
Termésbábok (Mezőtúr)
A komposztálással kapcsolatos környezeti nevelésből akkor tudunk a fenntarthatóság pedagógiája felé közeledni, ha a családokat is hatékonyan bevonjuk a nevelési, oktatási munkánkba. Jó példa erre a szülőknek szóló, a mezőtúri Csoda-vár Óvoda kezdeményezésére létrejött komposztálási kisokos. A következő lépés, ha a szűkebb települési környezetet rendszeresen tájékoztatjuk - például havi újságcikkeken keresztül -, rendezvényeken filmfelvételek készítésével és megosztásával (pl.: Boldog, Csicsergő Óvoda vagy a Békés Megyei Közoktatási Intézmény), szakmai összejöveteleken munkánk rövid ismertetésével. Sok helyen leltünk jó példákra, többek között: Kecskemét Ifjúság úti Óvoda, Békés, Fürkész Óvoda. A társadalmi beágyazódást elősegíti, ha helyi, közeli civil és szakmai szervezetekkel kapcsoltokat építünk (hulladékgazdálkodókkal pl: Nagykanizsa, Veszprém; Komposztfórum Egyesülettel és a Petrik Lajos szakközépiskolával – pl.: Leánykollégium; civilekkel – Galgamente, Boldog, Tura) Továbbá, ha a helytörténeti, helyismereti motívumokat beleszőjük a tevékenységeinkbe (Mondák, dalok útján séta és játékok – Zsámbok, Galgamente, óvodás program). Így egy egyszerűnek tűnő kis tevékenység, a komposztálás kapcsán egészen széles társadalmi – gazdasági változásokat, a jövő generációjára tartósan ható folyamatokat indíthatunk be. Munkánk hatása kiterjedhet a tágabb térségre, az intézmények közötti együttműködésre, de az egész országra is, ha az internetet, az iskolai – óvodai honlapokat naprakész információkkal látjuk el.
Minden kedves pedagógust, nevelőt, gyermeket és diákot arra bíztatok, őrizzük továbbra is ebben a szellemben a Komposztálás Ünnepnapjának hagyományát!
A szervezők nevében is bátran mondhatom, élmény volt együttműködni Veletek, köszönjük szépen!
Várjuk jövő évi csatlakozásotokat, addig is szép komposztérlelő időt és jó komposztálást kívánok a szervezők nevében!
Írta: Nagy Andrea
További képek megtekinthetőek a GALÉRIÁNKBAN - Tovább>>
A komposztálás ünnepnapja a Nulla Hulladék Hálózat kezdeményezéseként, a Komposztfórum Magyarország Egyesület és a Galgamenti Népfőiskola aktív közreműködésével, a Global Greengrants Fund támogatásával valósul meg.