A #breakfreefromplastic üdvözli a Coca-Cola 2030-ig teljesítendő, 25%-os újrahasználatot célzó célkitűzését, ám óvatosságra is int
Azok a környezetvédelmi csoportok, amelyek az újrahasználható és újratölthető megoldások mellett szálltak síkra a műanyagszennyezés szülte válság megelőzése érdekében, úgy vélik, hogy az italóriás többet is tehetne az ügy érdekében!
Manila — A Coca-Cola ma bejelentette célkitűzését, miszerint 2030-ra a márka portfóliójába tartozó összes ital 25%-át újratölthető/visszaváltható üveg- vagy műanyagpalackban, vagy újratölthető italos dobozban forgalmazza. Ez a döntés azért születhetett meg, mert a #breakfreefromplastic aktivisták világszerte évek óta kitartóan követelték a vállalattól, hogy csökkentse a műanyag csomagolástól való függőségét.
A #breakfreefromplastic globális márkaauditjai szerint, amelyeket évente többezer önkéntes segítségével folytatnak le, a Coca-Cola rendre a világ legnagyobb műanyagszennyezője. 2021-ben az önkéntes "márkaauditorok" közel 20.000 Coca-Cola márkájú terméket találtak, amelyek összességében nagyobb szennyezést jelentenek, mint a következő két legnagyobb szennyező együttvéve – és 2019 óta minden évben ez volt a helyzet. Ezen túlmenően az egyszer használatos műanyag csomagolástól való fenntarthatatlan függőségük számtalan környezeti és társadalmi kárt okozott.
Emma Priestland, a Break Free From Plastic mozgalom globális vállalati kampánykoordinátora elmondta:
„A Coca-Cola bejelentése, miszerint világszerte tovább emelik az újrahasználható csomagolóanyagokra vonatkozó célkitűzésüket, egy határozott lépés a helyes irányba. A vállalat korábbi megszegett ígéreteinek sora azonban arra késztet bennünket, hogy némi szkepticizmussal fogadjuk a bejelentést. Figyelembe véve az erőforrásaikat és az óriási műanyagszennyezési lábnyomukat, úgy gondoljuk, hogy a vállalat sokkal komolyabb célokat is kitűzhetne, és átláthatóbbá tehetné e kötelezettségvállalások végrehajtását. Reméljük, hogy más cégek is követik a Coca-Cola példáját, és újrahasználható csomagolásokra vonatkozó célokat tűznek ki.”
Mirko Moskat, aki az argentin Taller Ecologista nulla hulladék koordinátora és a márkaaudit vezetője, elmondta:
„A mai bejelentés annak a fáradhatatlan munkának az eredménye, amelyet az enyémhez hasonló közösségek a világ minden tájáról végeztek annak érdekében, hogy nyomást gyakoroljanak a vállalatokra, hogy szisztematikusan küzdjenek az egyszer használatos műanyagok pusztító hatása ellen. Reméljük, hogy a Coca-Cola betartja ezt a vállalását, és felhagy az egyszer használatos műanyag csomagolásokkal.”
A Coca-Cola egyike annak a több mint 70 aláírónak, akik a közelmúltban szignózták azt a nyilatkozatot, amely egy ambiciózus globális megállapodás megkötésére szólít fel a műanyagszennyezés megfékezése érdekében. Februárban a nemzetek kormányai és a multinacionális szereplők összegyűlnek az ENSZ Környezetvédelmi Közgyűlésének (UNEA-5.2) következő ülésén, amely egyedülálló lehetőséget kínál a nemzetközi közösség számára, hogy érdemi döntéseket hozzon a kérdésben.
#breakfreefromplastic tagok, szövetségesek és változást előidézők jogilag kötelező erejű Globális Műanyag Paktum megkötését követelik, hogy a kormányok fogadják el az UNEA-5.2 előírásait, amely meghatározott jogilag kötelező érvényű rendelkezéseket, és kötelezettségeket tartalmaz a műanyagok teljes életciklusára, kiterjedve a nyersanyagokra, a gyártásra, a felhasználásra, az ártalmatlanításra és a kármentesítésre. Itt az ideje, hogy a kormányok az emberek és a bolygó egészségét helyezzék előtérbe a profittal és a vállalati kapzsisággal szemben!
(A Humusz Szövetség a Break Free From Plastic mozgalom magyar tagszervezeteként azon dolgozik, hogy az italcsomagolásoknál is az újrahasználat legyen az első. Ennek érdekében született meg tavaly a betétdíjas állásfoglalásunk, és ennek érdekében csatlakoztunk a #WeChooseReuse kampányhoz is.)
Cikk és kép forrása: breakfreefromplastic.org