Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 2 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Miért tűnnek el az újratölthető italcsomagolások a boltok polcairól?

  • 2022. augusztus 11.
  • Gyuri

Lassan már nagyítóval sem találni betétdíjas italcsomagolást a nagyobb üzletekben. Sajnos azt látni, hogy a Humusz Szövetség és a Greenpeace elmúlt egy évben folytatott akciói a betétdíjas rendszerek megerősítésére (egyelőre) nem vezettek eredményre. A kormányzat nem nyilvánított véleményt a kérdésről, a kötelező visszaváltás bevezetéséről szóló, immár elfogadott szabályozás nem számol az újratölthető göngyölegek megtartásával. Bár a visszaváltás bevezetése az eldobó csomagolások esetében várhatólag újabb félév csúszással 2024. januárra tolódik, a kiskereskedelmi láncok megkezdték az újratölthető üvegek kivezetését kínálatukból. Cikkünkben a 2022. évi történéseket vesszük számba, külső szakértőnk megfigyeléseit alapul véve.

Hiába adott ki a Humusz Szövetség bő egy éve állásfoglalást az italcsomagolások hatékony betétdíjas rendszerének bevezetéséért, és juttatta azt el mind az illetékes minisztériumhoz, mind az iparági szereplőkhöz és a kiskereskedelmi láncokhoz (utóbbiaknak személyre szabott javaslatokat is téve*), hiába hoztunk le cikkeket, tanulmányt, nyílt levelet a témában. És hiába kereste meg a Greenpeace is a környezetvédelemért és hulladékgazdálkodásért felelős minisztert az 55 ezer aláírást tartalmazó petíciójával, az élelmiszerüzlet-láncokat a kapcsolódó kérdéseivel, illetve gyűjtött össze hazai jó gyakorlatokat,  egyelőre sajnos nem érzékelhető igazi, őszinte érdeklődés sem a politikai döntéshozók, sem a vállalatok, de még a lakosság részéről sem. 

Az alábbi cikkben azt vesszük számba, hogyan folytatódott a tendencia a közelmúltban, hogyan tűntek el újabb és újabb újratölthető, betétdíjas italcsomagolások a hazai boltok polcairól. (Üveges termék alatt a felsorolásban a betétdíjasat értjük. Az egyszer használatos, ún. "eldobó" üvegnek minden kategóriában bővül a választéka.)

 

 Gyümölcsszörpök:

  • a Tesco kivezette és megszüntette a saját márkás üveges gyümölcsszörpöket
  • a Tescónál a Piroska szörpök jelenleg kiárusítás alatt állnak
  • az Auchan saját márkás üveges szörpjei tartósan nem kaphatók, bár árcéduláikat nem távolították el, majd megszüntették a nagy népszerűségnek örvendő saját márkás betétdíjas üveges szörpöket alig 1 hónappal a Tesco azonos lépését követően
  • az Auchan a szabvány szörpös üveget Ági szörppel töltve eldobó üvegként árusítja

 

Sörök:

  • A Spar már tavaly ősszel kivezette az üveges sörök többségét, az üzletek egy részében 4-6 másutt 1-2 féle üveges sör maradt meg
  • a Tesco megkezdte az üveges sörök kiárusítását, a polcokat eldobó termékekkel tölti fel, egyelőre nem látható, hány termék marad meg a választékban
  • az Auchan a korábbi német import üvegessör-választékot csökkentette, helyette eldobó termékeket szerez be (még NRW palackos - hagyományosan visszaváltható sörösüveg-típus - termékek is vannak eldobó kínálatban, melyeket az Auchannál visszaváltani nem lehet, mivel vonalkódos rendszer működik az automatáknál)
  • az Auchan továbbá drasztikusan csökkentette a betétdíjas üveges sörök kínálatát. A korábbi legalább 20 féle termékhez képest ma már a 10-et sem éri el a három magyar sörgyár termékeinek üveges kínálata
  • a Penny Market a szerény két termékből álló üvegessör-választékot, továbbá a Borsodi palack visszaváltását is megszüntette. Az az NRW üvegeket egyelőre még átveszik, de már nem árulnak ilyen terméket sem
  • alkoholmentes sör üvegben csak az Auchanban és egyes CBA üzletekben kapható (1-2 termék)

 

Bor:

  • a szabvány üvegpalackos termékek kínálata minden üzletláncban tovább csökkent, már csak a legolcsóbb árkategóriában maradt meg néhány termék, a betétdíj több láncban továbbra is kritikusan alacsony, visszaváltásra nem ösztönöz
  • a Varga borok kínálata a Sparban, a Tescoban tovább szűkült, az Auchanban korábban meglévő teljes választék is csökkenni kezdett, így a Varga borosüvegek egy része náluk is megy a szemétbe, a kínai vegyesboltok a Varga bort eldobó termékként árusítják

 

A lakosság részéről sajnos mindezt egyelőre nem követi komolyabb tiltakozás - a kereskedők a termékek kivezetését gyakorlatilag panaszok, tiltakozások nélkül tehetik meg, magyarázkodniuk sem kell.

A Humusz Szövetség azonban nem nyugszik bele az eldobható kultúra további térnyerésébe, további lépéseket tervezünk tenni:

  • Ismételten kapcsolatba lépünk a választások után átszervezett és új vezetőt kapott illetékes helyettes államtitkársággal.
  • Miután a közelmúltban a Magyar Nemzeti Bank is javasolta a betétdíjas rendszerre való mielőbbi áttérést és "a többutas, újratölthető visszaváltási rendszer elindítását is, amely az akár 50-szer újratölthető üvegből készült palackok használatával a keletkező hulladék mennyiségét is csökkentené", konzultációt kezdeményeztünk velük, amelyre várhatóan ősszel (reményeink szerint már szeptemberben) kerülhet sor.
  • A Jövő Nemzedékek Szószólója műhelybeszélgetés-sorozatot kezdeményezett az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalában a körforgásos gazdaságra való áttéréssel kapcsolatban. A szakmai eseménysorozat első három eseménye a koncesszori rendszerrel, a kiterjesztett gyártói felelősséggel, illetve a fenntartható fogyasztással foglalkozott. A következő eseményen, amelyen a Humusz Szövetség is okvetlenül képviseltetni fogja magát, a tervek szerint a betétdíj témáját járják körül a résztvevők - akik észrevételeiket az illetékes minisztériumi szereplők felé is közvetíteni tudják.

Addig is kérjük kedves olvasóinkat, hogy válasszák a betétdíjas csomagolásokat, és bíztassák erre ismerőseiket, munkaadóikat is; írják alá a kapcsolódó elköteleződéseket, petíciókat, illetve bátran jelezzék a fenntartható csomagolások iránti igényeiket azoknak az üzleteknek, áruházláncoknak is, amelyekben rendszeresen vásárolnak!

 

*Az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny Market, a Spar és a Tesco részére címzett, konkrét javaslatokat tartalmazó levelek a hiperlinkekre kattintva olvashatók.