Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 3 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Csak jó dolgokat hozna a visszaváltható borospalackok újbóli térnyerése

  • 2022. március 07.
  • humusz
Szerző: 
Viktor

A borágazatban legtöbbször egyszer használatos üvegpalackokkal találkozunk csomagolásként. Egy nemrég megjelent, a különféle csomagolóanyagok életciklus-elemzését bemutató tanulmány szerint az egyszer használatos üvegpalacknak a többi csomagolással összevetve (pl. PET, alumínium és italos karton) sokkal nagyobb a környezeti hatása. Mindez az üveggyártási folyamat rendkívüli energiaigényére vezethető vissza. Ezért mindent meg kell tennünk, hogy megelőzzük az üveg hulladékká válását. Másrészről az üveg 100%-ban újrahasználható, az életciklusa végén pedig 100%-ban újrafeldolgozható, inert anyag, amely tulajdonsága még inkább alkalmazhatóvá teszi élelmiszerrel érintkező csomagolóanyagként. A Humusz Szövetség éppen ezért népszerűsíti az újrahasználatot, ennek fontosságát hangsúlyozva az illetékes minisztériumnak és a nagy bevásárlóláncoknak is.

Az előzőekben említett tanulmány arra is fényt derített, hogy ha az (egyébként optimális esetben akár negyvenszer is újratölthető) üvegpalackokat ötször újratöltjük, akkor a teljes környezeti hatás az egyszer használható üvegpalackokhoz viszonyítva a harmadára csökken. Az előnyök azonban jóval túlmutatnak a környezetvédelem területén. A csomagolóanyagok újbóli használata általános hasznot hoz a társadalom és a gazdaság számára: költségmegtakarítást jelent a településeknek (pl. a közterületek takarítása és a hulladékkezelés terén), helyi munkahelyeket teremt, emellett többszörös előnnyel jár a kiskereskedelmi és a vendéglátóipari vállalkozások számára azáltal, hogy előmozdítja a vásárlói hűség kialakulását, a fogyasztók elköteleződését, és általánosságban pozitívabb fogyasztói élményt nyújt. Tény, hogy az európai országok nagy részében nem használják újra a borospalackokat, ezért kulcsfontosságú az újrahasználati rendszerek bevezetésére irányuló kezdeményezések kidolgozása – így született meg a reWINE is.

A katalán sikertörténet a visszaváltható borospalackok területén

A reWINE egy újratölthető borospalackokra épülő projekt, amelyet a spanyolországi Katalóniában valósítottak meg 2016 szeptembere és 2020 decembere között azzal a szándékkal, hogy felderítsék az újrahasználható csomagolási rendszerek alkalmazásának lehetőségeit és korlátait a katalán borágazatban, továbbá hogy megmutassák: technikailag, környezeti szempontból és gazdaságilag is járható ez az út.

Ebben a projektben több mint 21 756 tonna hulladék keletkezését sikerült megakadályozni a borosüvegek újratöltésével.

Ösztönzés és fogyasztói tudatosság

Az újrahasználható csomagolási rendszer legfontosabb eleme a palackok visszaváltása. Minden borászat esetében saját módszerrel segítették a reWINE palackok visszaváltását. Összesen három különböző ösztönzőt dolgoztak ki: anyagi juttatás, betétdíjas visszaváltási rendszer, kupon. Például egyes Veritas és Ametller Origen boltok 0,10 eurót fizettek azoknak a vásárlóknak, akik visszaváltották az üres reWINE-címkés palackokat. A Caprabo üzletek a reWINE palackok visszaváltása után borélményt nyújtó kuponokkal jutalmazták a vásárlókat, ezenkívül üveggyűjtő pontokat létesítettek.

A gördülékenyen működő újratöltési rendszer további kulcsfontosságú elemei az egységes címke és a fogyasztói tudatosság, a tudatosságra nevelő programok – különösképpen ebben a projektben, amely 19 féle palackot és 31 bormárkát érintett. A résztvevő borászatok reWINE címkével látták el a boraikat, hogy ezzel is segítsék azokat újrahasználhatóként beazonosítani. Ezzel párhuzamosan egy kampány keretein belül népszerűsítették a projektet.

 

Jelentős környezeti és gazdasági előnyök érhetők el a betétdíja rendszerekkel

A borospalackok újrahasználata amellett, hogy technikailag megvalósíthatónak és környezetvédelmi szempontból előnyösnek bizonyult, más területeken is képes növekedést generálni és pozitív hatást gyakorolni – például a borászatok és a közigazgatás megtakarításaira –, továbbá elősegíteni a munkahelyteremtést és növelni a fogyasztói élményt. Becslések szerint, figyelembe véve a palackok fogyasztási és gyártási piacát Katalóniában (több mint 48 millió borospalack), az újrahasználati rendszer bevezetése a borágazatban mintegy 37 munkahelyet, közvetve pedig további 330 új munkahelyet teremthet (kilencszer többet, mint az egyszer használható palack). Ezenkívül az újrahasználható borospalackok erősíthetik a fogyasztói hűséget, és a fenntarthatósági elkötelezettségük miatt hozzáadott értéket biztosíthatnak a márkáknak.

Összefoglalóan elmondhatjuk: a reWINE projekt bizonyította, hogy a borosüvegek újratöltésén alapuló rendszerek megvalósíthatók, és nagyobb méretben jelentősen hozzájárulhatnak a környezetvédelem és a körforgásos gazdaság célkitűzéseihez. A teljes tanulmány a Humusz Szövetség honlapján olvasható.

Hozzuk vissza a visszaváltható palackokat Magyarországra!

Míg Európában egyre több környezettudatos vállalkozó tér át újratölthető palackokra, addig sajnos Magyarországon egyre inkább tűnnek el a boltok polcairól a betétdíjas üvegek. A Humusz Szövetség 2021 nyarán adott ki állásfoglalást több civil szervezettel együttműködve az italcsomagolások hatékony betétdíjas rendszerének bevezetéséért. Nem kell hozzá feltalálni a spanyolviaszt, hiszen évtizedeken keresztül elérhetők voltak a lakosok számára visszaváltható palackokban forgalmazott üdítők és alkoholos italok. Mára már elenyésző azon vállalatok száma, akik részt vesznek a közösségi alapon működő betétdíjas rendszerben, és egyedül a Varga Pincészet alakított ki saját rendszert, melynek köszönhetően boraik 90%-át forgalmazzák betétdíjas palackban.

A Humusz Szövetség több módon is tesz az újrahasználat népszerűsítéséért. A nemzetközi #WeChooseReuse kampány hazai terjesztése mellett a fent említett betétdíjas állásfoglalással felkereste és közös gondolkozásra hívta az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, illetve az italcsomagolási ipar szereplőit is, valamint kapcsolatba lépett a kiskereskedelmi szolgáltatókkal (Aldi, Lidl, Spar, Tesco stb.), személyre szabott javaslatokat fogalmazva meg számukra; következő lépésként pedig a gyártók megkeresését tervezik.