Betétdíjas szabályozást az EU-ban! – Nyílt levél

  • 2021. október 08.
  • Gyuri

Itt az ideje elismerni a betétdíjas rendszerek (Deposit Refund Systems - betétdíjas rendszer) szerepét a körforgásos gazdaság megvalósításában az italcsomagolások tekintetében az EU-ban.

A Natural Mineral Waters Europe (NMWE), az UNESDA Soft Drinks Europe és a Zero Waste Europe felszólítja az EU-t, hogy az italcsomagolások új, hatékony betétdíjas rendszerének kialakítására vonatkozó jogi keret kidolgozásával segítse elő az italipar körforgásságra való áttérését. 

 

Brüsszel, 2021. szeptember 6. 

 

Az Európai Bizottság által 2020 márciusában bemutatott uniós Körforgásos Gazdasági Cselekvési Terv célul tűzi ki a körforgásos gazdaságra való áttérés felgyorsítását, beleértve azt a célkitűzést, hogy 2030-ra minden csomagolást újrahasználhatóvá vagy újrahasznosíthatóvá kell tenni. A Natural Mineral Waters Europe (NMWE), az UNESDA Soft Drinks Europe és a Zero Waste Europe teljes mértékben támogatják ezt a célkitűzést, és úgy vélik, hogy az új, hatékony begyűjtési rendszerek bevezetése az egész EU-ban kulcsfontosságú követelmény a cél eléréséhez.  

  

Ezenkívül az EU egyszer használatos műanyagokról szóló irányelve előírja, hogy a műanyag italos palackokat 2029-ig 90%-ban kell visszagyűjteni, és 2025-től a PET-palackokban legalább 25%-ban (2030-tól 30%-ban) újrafeldolgozott műanyagot kell használni. „Tekintettel az EU jelenlegi visszagyűjtési teljesítményére, különösen azokban az országokban, ahol nincs betétdíjas rendszer, sok uniós tagállam valószínűleg nem fogja elérni az uniós visszagyűjtési célokat. Ezért támogatjuk a jól megtervezett betétdíjas rendszert ezekben az EU-tagállamokban, mint hatékony lehetőséget az EU egyszer használatos műanyagokról szóló irányelvében meghatározott visszagyűjtési és újrahasznosított tartalomra vonatkozó célkitűzések teljesítésére, valamint mint lehetőséget egy zártkörű újrahasznosítási rendszer létrehozására, amely garantálja az anyag visszakerülését”, mondja el Nicholas Hodac, az UNESDA főigazgatója.  

  

„A betétdíjas rendszer nem csak magas begyűjtési arányt ért el az italcsomagolások tekintetében azokban az országokban, ahol már alkalmazzák, hanem az is az előnyük, hogy kiváló, élelmiszeripari követelményeknek megfelelő újrahasznosított anyagot biztosítanak egy tiszta, egységes folyamban. Emellett hozzájárulhatnak az EU éghajlati célkitűzéseihez is, például azáltal, hogy a zárt körfolyamatú újrahasznosításnak köszönhetően csökkentik az új anyagok iránti igényt. A csomagolásra és csomagolási hulladékra vonatkozó uniós jogszabályok azonban – a kiváló eredmények ellenére – jelenleg semmilyen módon nem támogatják és nem foglalkoznak a betétdíjas rendszerrel”, folytatta Patricia Fosselard, az NMWE főtitkára.  

 

Az Európai Bizottság döntő szerepet játszhat ennek a hiányosságnak a pótlásában, és minimumkövetelmények kidolgozásával segítheti az EU tagállamait abban, hogy szilárd keretet biztosítsanak a hatékony új betétdíjas rendszerek létrehozásához. „Ezek a minimumkövetelmények a hulladékokról szóló keretirányelvben a kiterjesztett gyártói felelősségvállalási rendszerekre meghatározottakkal megegyező formát ölthetnének. Ezen iránymutatás uniós szintű meghatározása hozzájárulhatna annak biztosításához, hogy a betétdíjas rendszer infrastruktúrája a tagállamokban lehetőség szerint kezdettől fogva az újratölthető csomagolásokat is befogadja, összhangban a csomagolási hulladékok megelőzésére és újrahasználatára vonatkozó uniós célokkal). E minimumkövetelmények gyors elfogadásával biztosak vagyunk abban, hogy sebesebben haladhatunk mind a körforgásos gazdaság, mind az éghajlati célkitűzések teljesítése felé”, mondja Joan Marc Simon, a Zero Waste Europe igazgatója. 

 

Az NMWE, az UNESDA Soft Drinks Europe és a Zero Waste Europe úgy véli, hogy minden új betétdíjas rendszert pár közös alapelv mentén kell létrehozni – figyelembe véve a földrajzi viszonyokat és a releváns anyagtípusokat, az irányítási/szabályozási kereteket, a fogyasztók kényelmét és ösztönzését, valamint a gyártók újrahasznosított anyagokhoz való hozzáférését. 

A betétdíjas rendszer része a megoldásnak, amely megkönnyíti az italgyártás átállását a teljes körforgásra és az európai zöld megállapodás célkitűzéseinek teljesítésére. Ezért a Natural Mineral Waters Europe, az UNESDA Soft Drinks Europe és a Zero Waste Europe sürgeti az EU-t, hogy ismerje el a betétdíjas rendszer szerepét az EU csomagolási és csomagolási hulladékról szóló irányelvének felülvizsgálatában, valamint elkötelezettek a politikai döntéshozókkal és a helyi érdekeltekkel való együttműködés mellett a hatékony begyűjtési rendszerek megvalósításában.

 

Melléklet

Az italcsomagolásra vonatkozó új, hatékony betétdíjas rendszerek létrehozásának fő elvei 

Anyagtípusokra vonatkozóan: 

  • A betétdíjas rendszernek tartalmaznia kell a releváns italcsomagolási típusokat és méreteket (három literig).
  • Az új betétdíjas rendszernek lehetőleg már a kezdetektől fogva magába kell foglalnia az újratölthető italcsomagolásokat is.

Visszaszolgáltatási arány: 

  • A betétdíjas rendszert úgy kell megtervezni, hogy minden csomagolóanyag esetében legalább 90%-os visszavételi arányt érjen el.  

Irányítás: 

  • betétdíjas rendszert a kötelezett ágazatnak kell létrehoznia és működtetnie nonprofit struktúrában, központi betétkezelő szervezetként (Central Deposit Management Organisation, CMDO), és átláthatóan, jelentési kötelezettséggel és hitelesítési szisztéma alatt kell működnie.
  • A kiskereskedők kritikus szerepet játszanak a visszaváltási folyamatban, ezért a betétdíjas rendszer optimális végrehajtásának és irányításának biztosítása érdekében csatlakozniuk kell a CDMO irányításához. 
  • A hazai jogszabályokat úgy kell kidolgozni, hogy egyértelműen meghatározzák az olyan elemeket, mint a termelők kötelezettségei, a kiskereskedők visszavételi kötelezettségei, a CDMO hatásköre, valamint a csalás minimalizálását célzó kormányzati intézkedéseket kell elfogadni. 

Rendszertervezés: 

  • A betétdíjas rendszer-rendszert úgy kell kialakítani, hogy a költséghatékonyság legyen az egyik legfontosabb alapelv.
  • A bevételeknek, például a vissza nem igényelt betétdíjaknak, a rendszerben kell maradniuk, hogy fedezzék mind a kialakítási, mind a működési költségeket.  
  • A költségeket és bevételeket vissza kell rendelni az egyes anyagokhoz, és el kell kerülni az anyagok kereszttámogatását. 
  • A rendszer költségeinek tartalmazniuk kell a fogyasztók oktatását és a figyelemfelkeltő, szemléletformáló kampányokat.  
  • Az egyes országok CDMO-ja határozza meg a betétdíj változó szintjeit, figyelembe véve a helyi körülményeket és ösztönözve a „visszavitel” kultúráját. 
  • A rendszer valamennyi résztvevőjének együtt kell működnie a legoptimálisabb és legköltséghatékonyabb megvalósítás érdekében, és méltányos kompenzációt kell kapnia a rendszer logisztikájával kapcsolatos nettó költségekért.  

Visszaváltási pontok: 

  • A visszaváltási pontoknak (mind az üzletekben, mind közterületen), kényelmesen elérhetőnek kell lennie a fogyasztók számára, a rendszer legyen hatékony és eredményes, beleértve adott esetben a digitális technológiai lehetőségek feltárását is. 
  • A kiskereskedőket kötelezni kell arra, hogy a piacon lévő összes betétdíjas csomagolóanyagot vegyék vissza, figyelembe véve ugyanakkor a kisvállalkozók esetleges helyszűkét. 
  • Amennyiben visszaváltó automaták vagy egyéb betétdíjas visszaváltó technológia van használatban, a CDMO-nak meg kell határoznia és be kell tartania a műszaki minimumkövetelményeket.  

Újrahasznosított anyagokhoz való hozzáférés: 

  • Az italgyártóknak, mint kötelezett iparágaknak, tisztességes és törvényes hozzáférést kell biztosítani a betétdíjas rendszer által öszzegyűjtött újrahasznosított anyagokhoz, többek között az élelmiszeripari követelményeknek megfelelő újrahasznosított tartalomra vonatkozó „elsőbbségi hozzáférés” vagy „elővásárlási jog” révén.

 

Kapcsolat

További információért lépjen kapcsolatba:

  • Patricia Fosselard, főtitkár, Natural Mineral Waters Europe (NMWE), T: +32 02 880 20 33, [email protected]
  • Inês Rebelo, Kommunikációs Manager, UNESDA Soft Drinks Europe. M: +32 477 860 901, [email protected]  
  • Larissa Copello, Fogyasztás és Termelés Kampányfelelős, Zero Waste Europe, [email protected] 

 

Natural Mineral Waters Europe (NMWE) 

A Natural Mineral Waters Europe közel 550 európai természetes ásványvíz- és forrásvízgyártót képvisel, többségük kis- és középvállalkozás. Az NMWE elkötelezett a természetes ásványvizek és forrásvizek egyedülálló tulajdonságai, valamint a vízkészletek fenntartható használata és a körforgásos gazdaság népszerűsítése mellett.  www.naturalmineralwaterseurope.org

 

UNESDA Soft Drinks Europe

Az 1958-ban alapított UNESDA Soft Drinks Europe az európai üdítőital-ipart képviselő brüsszeli székhelyű szövetség. Tagjai között vannak olyan európai vállalatok és nemzeti szövetségek, amelyek italokat gyártanak, többek között szénsavas italokat, szénsavas üdítőket, italporokat, jeges teákat, jeges kávékat, szirupokat, energiaitalokat és sportitalokat.  www.unesda.eu

 

Zero Waste Europe

A Zero Waste Europe (ZWE) a közösségek, szervezetek, helyi vezetők, szakértők és a változásért felelős szereplők európai hálózata, amely a hulladék felszámolásán dolgozik társadalmunkban. A fenntartható rendszerek és az erőforrásokkal való kapcsolatunk újratervezése mellett száll síkra, hogy felgyorsítsa az igazságos átmenetet a hulladékmentesség felé az emberek és a bolygó javára. A 2014-ben létrehozott ZWE-hálózatnak jelenleg 32 tagja van 28 európai országból, és a teljes láncot átfogó témákkal foglalkozik.  www.zerowasteeurope.eu