Már ellepték a polcokat a visszaváltható palackok, de olyan italok is lehetnek, amik átmenetileg eltűnnek az üzletekből

  • 2024. június 30.
  • PKata

Új csomagolásban sorakoznak a boltok polcain az italok: jövő hétfőtől a gyártók már csak visszaváltható üvegekben hozhatják forgalomba a termékeiket. A legtöbb italnál 50 forint betétdíjat kell fizetnünk, amit csak akkor kapunk vissza, ha az üres palackot bedobjuk a MOHU egyik automatájába. A régi csomagolású termékeket viszont nem kell kidobnia a boltoknak, ezért egy jó ideig még a nem visszaváltható palackokkal is találkozhatunk.

2024 januárjában startolt el országosan a MOHU visszaváltórendszere, de a gyártók július 1-ig kaptak haladékot, hogy átálljanak a betétdíjas csomagolásokra. Nekik emiatt csak jövő hétfőtől lesz kötelező a visszaváltható csomagolásban árulni az italokat. Minden műanyag, fém és üveg alapú, 1 deciliter és 3 liter űrtartalom közé eső egyszer használatos palacknál ki kell majd fizetnünk az ötven forintos betétdíjat. És ott vannak még az újratölthető, jellemzően üveg alapú csomagolások is, amelyeknél a gyártó határozhatja majd meg a visszaváltási díj összegét.

A MOHU a Telex megkeresésére elmondta, hogy a legkeresettebb termékek már túl vannak a visszaváltási rendszerbe való regisztráción, de a kisebb gyártók között vannak még olyanok, ahol folyamatban van az átállás. A telex budapesti Klauzál tér vásárcsarnokának nagyobb Spar üzletébe ment el körülnézni, a rendszer indulásának végső határideje előtt pár nappal mennyire jellemző már, hogy a márkák átálltak az új csomagolásra, és lehet-e nagy választékban kapni az ilyen termékeket. Úgy tűnik, egy-két kivételtől eltekintve sem a nagy kiszerelésű üdítőitalokon, sem az ásványvizeken nem volt még visszaválthatóságot jelző kód, és a kisebb gyártóktól érkező kézműves termékek után sem kellett kifizetni az ötven forintos betétdíjat. Az üveges söröknél a legtöbb esetben eddig 25 forint volt a visszaváltási díj. Mivel ezek egy része újratölthető, ezután is a gyártó határozhatja meg, hogy mennyi legyen a betétdíj, így van rá esély, hogy ezeknél a termékeknél megmarad a 25 forint. De azt sem lehet kizárni, hogy az új rendszer miatt akár jóval 50 forint fölé emelik a gyártók a csomagolások árát. A Piroska szörpnél például már 178 forintot kell fizetnünk az üvegért, ezt az információt egy nyereményjátékkal próbálta minél szélesebb körben terjeszteni a cég.

Gyakran ugyanannak az italnak a különböző ízesítéseinél is eltér, hogy megkapta-e már a termék a visszaváltható csomagolást. A MOHU szerint a júliusi 1-i határidő csak a gyártókra és az importőrökre vonatkozik, akik ezt követően nem hozhatják forgalomba a betétdíj nélküli italokat, de a boltok a korábban vásárolt, nem visszaváltható csomagolású termékeket ugyanúgy árulhatják a készlet erejéig. Emiatt pedig arra kell számítani, hogy még egy jó ideig nem tűnnek el a boltok polcairól a régi palackok, és üzletenként változhat, hogy kell-e betétdíjat fizetnünk egy termék után.

Ha az átállás egy verseny lenne, szinte biztos, hogy a borok és a szeszes italok állnának a legrosszabbul

Egy-két termék volt csak a polcon, ami már az új, betétdíjas csomagolásban érkezett a boltba, igaz, a bortermelők közül korábban többen felszólaltak, hogy túl bonyolultra sikerült az új rendszer. A MOHU elmondása szerint folyamatosan egyeztetnek a borászokkal, akik miatt több új funkció is bekerült a rendszerbe. Arról is írtak ugyanakkor, hogy a folyamatban lévő regisztrációk húsz százaléka későn érkezett be hozzájuk, és mivel a MOHU-nak 45 napja van elbírálni ezeket, nem minden borászat fog átjutni a folyamaton a július 1-i határidőig. Ez pedig azt is jelentheti, hogy néhány bor átmenetileg lekerül majd a boltok polcairól. Az új rendszerbe bekerült borok egy részén 50 forint lesz a betétdíj, míg más borászatok a sörökhöz hasonló, újratölthető csomagolásban, és a saját maguk által meghatározott visszaváltási díjjal fogják árulni a termékeit.

A Klauzál téri Sparban már ott van a MOHU automatája is, ahova a betétdíj fejében hozhatjuk vissza az üvegeket. Miután bedobunk egy palackot az automatába, választanunk kell, mit szeretnénk kezdeni a betétdíj összegével:

  • beválthatjuk a betétdíjat egy utalványra, amit abban az üzletben tudunk levásárolni, ahol az automata is van;
  • jótékonysági célokra ajánlhatjuk fel;
  • A REpont nevű applikáción keresztül saját számlánkra is visszakérhetjük a betétdíjat.

A törvény szerint minden négyszáz négyzetméternél nagyobb élelmiszerboltban, és minden ezer főnél népesebb településen kell ilyen automatát telepíteni a MOHU-nak. A cég szerint jelenleg több mint háromezer automata található országszerte, és további ezret terveznek telepíteni. Emellett áprilisban egy kézi visszaváltórendszert is bevezettek, így azok a boltok is jelentkezhetnek visszaváltóhelynek, ahova nem férne be a MOHU automatája. A vállalat arról írt, hogy eddig nagyjából ezer hely jelentkezett kézi visszaváltópontnak, de négyezerre szeretnék majd bővíteni ezek számát.

Már februárban volt 1700 automata Magyarországon, de a kevés visszaváltható palack miatt akkor még nem igazán használták ezeket az emberek. A MOHU szerint ez mostanra megváltozott: jelenleg napi körülbelül négyszázezer visszaváltás történik, és reményeik szerint ez több millióra emelkedhet majd a rendszer felfutásával. A cég szerint eddig összesen hatmillió palackot dobtak be az automatákba.

A visszaváltós rendszer első körben egyfajta életmódváltást jelent azoknak, akik gyakran vesznek boltban italokat, és nem szeretnének lemondani a betétdíj összegéről, nekik ezentúl figyelniük kell majd, hogyan logisztikázzák ki a visszaváltást. De egyelőre az sincs kizárva, hogy akkor is drágulni fog a bolti italok fogyasztása, ha nagyon odafigyelünk a visszaváltásra: a 24.hu korábbi cikke szerint szerint ugyanis az 50 forintos betétdíjon felül is várható majd emelkedés az italok árában.

A lapnak nyilatkozó szakértők azzal érveltek, hogy a visszaváltási rendszerbe belépő gyártóknak öt éven át csatlakozási díjat kell fizetniük, ami akár nyolc forinttal is megdobhatja a termékek darabárát. Emellett egy szolgáltatási díja is van a rendszernek, ami 10-20 forinttal emeli meg a gyártó költségeit termékenként, miközben adminisztratív terheteket ró a vállalatokra. Ezek pedig idővel a termékek áraiba is beépülhetnek, így érdemes lesz a következő időszakban odafigyelni az italok inflációjára.

 

Forrás: telex.hu