Akkor most mi a helyzet az iskolai papírgyűjtéssel?
Szakemberek szerint jogszabályokból nem vezethető le egyértelműen, hogy tilos lesz az iskolákban papírt gyűjteni. Ez csak egy minisztériumi állásfoglalásban szerepel.
Szakértők szerint nincs tényleges jogszabályi alapja az iskolai papírgyűjtés kormányzati betiltásának: a 2015. januári időpont – amelytől a tilalom a szaktárca szerint él – kizárólag egy jogforrásnak nem tekinthető minisztériumi állásfoglalásban szerepel. A kormány ugyanakkor továbbra is azt kommunikálja, hogy januártól tilos a gyűjtés az iskolákban.
„2015. január 1-től, az Európai Unió által előírt hasznosítási arányok teljesítése érdekében, a háztartásban képződő papír-, üveg-, bio- és fémhulladékot, valamint műanyag hulladékot országosan kötelező jelleggel elkülönítetten kell gyűjteni, és az ilyen elkülönítetten gyűjtött hulladékot a közszolgáltatónak vagy a nevében eljáró gazdálkodó szervezetnek át kell adni. Vagyis, a környezetvédelmi szempontból előnyösebb szabályozás szerint, a papírhulladékért 2015. január 1-től a közszolgáltató »házhoz megy«, és azt közvetlenül szállítja majd el egy külön jogszabály szerint működő hulladékgazdálkodási létesítménybe.” - közölte idén májusban a földművelésügyi tárca. Csakhogy az idézett rendelkezés sem a hulladéktörvény jelenlegi, sem a 2015 januárjától hatályos verziójában nem szerepel.
Hogy oktatási intézmény nem végezhet hulladékkezeléssel kapcsolatos tevékenységet, az elvben már a 2013 januárjától élő törvényszövegből is levezethető, csakhogy azóta az oktatási intézmények zavartalanul gyűjtötték a papírt a hatóságok és a közszolgáltatók hallgatólagos tudomásulvételével (sőt nemritkán az utóbbiak közreműködésével). Pedig ha szó szerint vesszük a törvényi előírásokat, akkor már másfél éve az a helyzet, hogy iskolában nem lehet papírt gyűjteni, de ha mégis, akkor az összegyűlt mennyiséget csak a területileg illetékes közszolgáltató viheti el.
Hulladékos szakmai szervezetek egyetértenek abban, hogy az iskolai gyűjtés betiltása vállalhatatlan visszalépés lenne a szemléletformálásban, hiszen pillanatnyilag ez az a környezetvédelmi tevékenység, amely a legtöbb diákhoz eljut, és már az intézmények oktatási programjába is szervesen beépült.
Forrás: nol.hu