Hogy lehetne jobb a szemétszállítás Budapesten?

  • 2020. február 27.
  • CsViki

A kukaholding és a fővárosi FKF között tízmilliárdos számlázási vita hevében olykor elfelejtjük, hogy a szemétszállítás problémái olykor sokkal banálisabbak: jobban kellene ösztönözni a megfelelő újrahasznosítási és hulladékégetési folyamatokat, megállítani a pazarló és balesetveszélyes kukaürítést, lebuktatni a potyautasokat, megszüntetni a zsebbe fizetést, javítani az átláthatóságot, az informatikai rendszereket.

Sokféle probléma van a fővárosi szemétszállítás körül. Elszámolási vita zajlik az Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. és a kukaholding, vagyis a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt. között.

Az Index úgy tudja, hogy a fővárosi szemétszállítás megreformálása és transzparenciája kapcsán az elmúlt időszakban több tanulmány és bejelentés is született. Nyilván az új városvezetés, a cégek megújuló menedzsmentje miatt sokan látnak arra lehetőséget, hogy most változtassák meg a fővárosi szemétszállítási gyakorlatot, Karácsony Gergely főpolgármester a választási kampányban is sok zöld témát felvetett.

A hazai hulladékgazdálkodás rendszerének rendszerszintű problémáival már sok cikkben foglalkoztunk, most néhány - a fennálló rendszeren belül lehetséges - fejlődési irányt nézünk át környezetvédelmi, gazdaságossági és közpénzügyi szempontok alapján. Válaszaival az FKF is segítette a munkánkat.

Bár az érintetteknek arról is van véleményük, hogy miképpen lehetne kevésbé problémás az FKF és a kukaholding együttműködése, avagy érdemes lenne-e a fővárosnak visszavennie a szemétszállítás irányítását, ebben a cikkben most nem annyira a szervezeti, felelősségi kérdésekkel foglalkozunk, hanem az általunk is látott anyagok kapcsán a szakmai felvetésekkel. Információink szerint a bejelentések, illetve tanulmányok több problémát is rögzítenek.

  • A hazai hulladék-gazdálkodási rendszerek nem ösztönzik eléggé a lakosságot a megtermelt hulladékmennyiség csökkentésére, illetve a hulladékok szétválasztására (pedig a hulladék jelentős része nem is szemét, hanem alapanyag).
  • A hulladék elszállítását nem segíti kellő informatika, nehéz beazonosítani az elvégzett szolgáltatást, az elszállított hulladék-mennyiségeket, illetve a fogyasztók jogosultságát.
  • A rendszerben sok a potyautas, mindenki abban bízik, hogy az utcán úgysem maradhat szemét, különösen nem a vírusfenyegetettség idején, illetve még mindig jelentős a korrupció, amikor a szolgáltatás ellenértéke nem a céget, hanem a szállítást végző munkatársakat gazdagítja.
  • Az érintett cégek nem bánnak jól a közpénzekkel, gyakran szereznek be edényeket, de a kihelyezésnél és az elszállításnál nem óvják kellően a kukát, konténerek, edények épségét.

A cikk folytatását az index.hu-n olvashatjátok.

 

Szerző: Brückner Gergely

Forrás: index.hu