Elektromos kukásautók jelenhetnek meg majd a nagyvárosokban
A hulladék összegyűjtése mindig is igen kényes, összetett és jó időzítést igénylő feladat volt. A begyűjtés során a begyűjtést megszervezőknek figyelembe kellett venniük a begyűjtés időtartamát – azaz, hogy a kukásautók minden ház előtt megállva lassan haladnak, és ezzel feltartják a forgalmat – de azt is, hogy a kukásautók és a hulladékbegyűjtés hangjai különösen a nagyvárosokban zavarják a lakosokat, ezért az éjszakai vagy hajnali órákban nem célszerű begyűjtést végezni, hiába alacsonyabb is akkor a forgalom. Erre a problémára nyújthat megoldást, főleg a nagyvárosok számára az elektromos üzemű kukásautók beszerzése, amelyeknek bár korlátozottabb a hatóköre, ellenben lényegesen csendesebben üzemelnek.
A HULLADÉK NYOMÁBAN
Korábban megírták, a mintegy százötven milliárdos fejlesztési támogatás keretében a hulladékgazdálkodás átalakításához az NHKV Zrt. többek közt mintegy 520 darab új hulladékgyűjtő és szállítójárművet készül beszerezni, emellett 1,5 millió új gyűjtőedényt is. Utóbbira többek között azért is volt szükség, mivel ez elengedhetetlen a lakossági elkülönített hulladékgyűjtés megfelelő feltételrendszerének kialakításához, továbbá nem utolsó sorban a hulladék útját a begyűjtéstől a feldolgozásig nyomonkövető RFID rendszer későbbi telepítéséhez. Az NHKV Zrt. az RFID rendszer bevezetésétől azt várja, kiemelte, hogy megszűnnek a hulladék szállításával és lerakásával kapcsolatos visszaélések, a lakosság és a szolgáltató közötti elszámolás egyszerűsödik, azonosíthatóság javul, ezáltal könnyebben egységesíthető és ellenőrizhető a szolgáltatás színvonala. Hatékonyabbá válhat az ügyfélpanaszok kezelése is.
JÖHETNEK AZ ELEKTROMOS KUKÁSAUTÓK
Az új gyűjtőedények és szállítójárművek beszerzésével kapcsolatban ugyanakkor arról is értesültek, hogy az NHKV Zrt. mérlegeli elektromos hajtású járművek próbaüzemét és beszerzését. A portál ezzel kapcsolatban elsőként arról érdeklődött, milyen elvárásoknak kell megfelelniük az elektromos üzemű hulladékszállítóknak, milyen típusok jöhetnek számításba. Mint válaszukban kifejtették, az NHKV Zrt., valamint a majdani üzemeltetők által támasztott igények alapján az elektromos hulladékgyűjtő járműveknek a hagyományos járművel elvégezhető gyűjtési-, szállítási teljesítményt kell minimálisan nyújtaniuk, ez az elvárás vonatkozik a hulladék mennyiségére, a gyűjtési időre és a szállítási távolság, valamint a domborzati és útviszonyok megfelelő kezelésére is. Hozzátették, az elektromos járművek előnye a csendes üzem és az alacsony üzemeltetési költség, míg hátrányai közé az alacsony megrendelés számból adódó magas gyártási és így beszerzési költség, a korlátozott hatótávolság és a folyamatos fejlesztésből adódó műszaki optimalizálás tartozik.
A NAGYOBB VÁROSOKBAN TŰNHETNEK FEL
Arról is írtak, az NHKV Zrt. korábban egyeztetett az elektromos kukásautók kapcsán a lehetséges üzemeltetőkkel, valamint több helyszínen teszteltek is járműveket. Ennek eredményeképpen három különböző ideális technikai paraméter kristályosodott ki, amelyek az üzemeltetők számára alkalmazhatóak lehetnek. Ezek, a 13 tonnás össztömegű hulladékszállító teherautó, nagyságrendileg 10 köbméteres felépítménnyel (kicsi); a 18 tonnás összetömegű hulladékszállító teherautó, nagyságrendileg 15 köbméteres felépítménnyel (közepes); valamint a 26 tonnás össztömegű hulladékszállító teherautó, tervezetten 20 köbméteres felépítménnyel. Az NHKV Zrt. hozzátette, a jelenleg ismert felmérések alapján a közszolgáltatói oldal részéről alapvetően nagyvárosi környezetben, a közelség elve alapján van igény elektromos meghajtású gyűjtőjárműre próbaüzem jelleggel 8-10 jármű tekintetében. Megtudtuk azt is, elektromos hajtású hulladékgyűjtő jármű jelenleg sehol az országban nincs üzembe állítva, ugyanakkor Debrecen, Budapest, Miskolc és Pécs Megyei Jogú Város közszolgáltatási területén történt próbaüzem tapasztalatai már rendelkezésre állnak.
Az NHKV Zrt. arra is felhívta a figyelmet, hogy mivel az egyes üzemeltetők részére átadott járművek az üzemeltető területi sajátosságok alapján meghatározott egyéni igényei szerint kerülnek beszerzésre, így az eszközök üzemeltetése a közszolgáltatókra lesz bízva. Az üzemeltetőknek a használat során az elvárható legnagyobb körültekintéssel szükséges eljárniuk, mivel várhatóan támogatásból történő beszerzéseknek megfelelően e járművek esetében is az 5 éves fenntartási időszak bármikor ellenőrizhető, hogy a megvan-e az eszköz, illetve az üzemeltetése az előírásoknak megfelelő módon történik-e.
A GÁZÜZEMŰ JÁRMŰVEK IS NAPIRENDEN
Portálunk arról is érdeklődött, tervezik –e esetleg a hasonlóan csendes üzemű gázhajtású járművek tesztelését esetleg beszerzését. Az NHKV Zrt válaszában elmondta, a jelenlegi projekt csak elektromos meghajtású járművek beszerzésére irányul. Ugyanakkor az NHKV Zrt. folyamatosan napirenden tartja a hulladékgazdálkodási közszolgáltatók részéről felmerülő igények felmérését és gyűjtését a sűrített földgázzal (CNG) üzemelő járművek üzembe állítását illetően is, ám ezen vizsgálatok, üzemi tapasztalatok nem zárultak még le, így jelenleg döntés még nem hozható a kérdésben.
Forrás: http://www.dontwasteit.hu/2017/09/29/elektromos-kukasautok-jelenhetnek-meg-majd-a-nagyvarosokban/