Amikor a szomszéd városba kell a szemetet vinni
Lassan talán megoldódik a martfűi szemétügy. Több mint egy hete áll a szemét a városban, ahol az eddigi szemétszállítást végző cég felmondta a szerződést az önkormányzattal, új szolgáltatóval pedig a hiányos jogi szabályozásra hivatkozva nem kötött szerződést. Saját hatáskörben viszont csak hónapok múlva kezdhetik meg a szemétszállítást. Szerdán végül a katasztrófavédelem kijelölt egy kényszerszolgáltatót, a lakók pedig napok óta vagy más városokba, vagy a városközpontba hordják a szemetüket.
Felmondta a Remondis Kft. 2013. január 23-án, 6 hónapos felmondási
idővel a hulladékszállításra kötött szerződését Martfű önkormányzatával.
A cég a hulladékgazdálkodási törvényre hivatkozott, ami olyan terheket
ró a cégre, amitől a szolgáltatásuk veszteségessé válna idéntől. Ezek
részben abból adnódnak, hogy az új törvényben szerepel egy úgynevezett
lerakási díj, plusz a kötelező rezsicsökkentés miatt 10 százalékkal
kevesebb lakossági hozzájárulást kérhettek volna.
Kiss Edit polgármester szerint a cégnek
indoklási kötelezettsége van, amihez csatolnia kellett volna a gazdasági
számításait is a felmondáshoz, de ezt nem tették meg. Az önkormányzat
tárgyalt is a céggel egészen májusig, de a polgármester szerint csak
vállalhatatlan feltételekkel folytatta volna a szolgáltatást. A cég azt
szerette volna, ha valahogyan kompenzálja az önkormányzat az új törvény
és rezsicsökkentési kötelezettség miatti kiesést: vagy úgy, hogy emelnek
a szemétdíjon, tehát a lakosságtól több pénzt kérnek, vagy úgy, hogy a
város pótolja a kieső pénzt.
A polgármester szerint ez konkrétan évi
plusz kétmillió forintot jelentett volna, amit szerinte az önkormányzat
csak úgy egy magáncégnek nem adhat oda, ha nem kap attól komoly
részletes gazdasági számításokat, hogy mi indokolja a konkrét összeget. A
szemétszállítást pedig azért nem tudták megoldani július előtt, mivel
ahhoz közbeszerzést kell kiírniuk, amit a hiányos jogi szabályozás miatt
nem tudtak megtenni. A közbeszerzés kiírása alól egyetlen dolog
mentesíti az önkormányzatot, ha saját feladatkörben oldja meg a
hulladékgazdálkodást, ezért végül a város úgy döntött, maguk oldják meg.
Az önkormányzat ezért először a saját
tulajdonában lévő nonprofit kft. tevékenységi körét kibővítette, majd
elkezdte beszerezni a szükséges engedélyeket és az Országos
Hulladékgazdálkodási Ügynökség minősítését. Ehhez azonban egy csomó
dolog szükséges: saját telephely, ahol a konténereket tárolják, autók a
szállításhoz, öltöző, ügyfélszolgálati iroda, stb. A polgármester
szerint ez, ha minden jól megy, körülbelül 3-4 hónap, tehát legkorábban
októberben vagy novemberben kezdhetik el a szolgáltatást. Ez körülbelül
38 millió forintjába kerül az önkormányzatnak, ezután viszont saját
számításaik szerint, ha nem is lesz nyereséges a hulladékgazdálkodás, de
veszteséges sem, tehát több kiadással nem jár majd.
A szemétszállítást a városban 24-én
hagyták abba, és már 19-étől elkezdte a cég összeszedni a saját kukáit.
Így a város egyes részeiről már több mint egy hete nem vitték el a
szemetet, aminek látható és érezhető nyomai vannak. Az önkormányzatnak
gondoskodnia kellett saját kukák és szemeteszsákok vásárlásáról. Ezeket
csak a belvárosi, lakótelepi részen helyezték el, mivel ezekben a
lakásokban nincs nincs több napi szemét tárolására lehetőség. A családi
házaknál azonban csak zsákokat osztottak ki, és arra kérték a lakókat,
ne tegyék ki az utcára azokat addig, amíg nem tudják elszállítani.
Eközben a polgármester szerint többször
is jelezték a Vidékfejlesztési Minisztériumnak, hogy lesz egy átmeneti
időszak, amikor nem lesz megoldva a szemétszállítás a városban. Ezt a
helyzetet felismerve hoztak egy rendeletet, ami alapján a
katasztrófavédelemnek kell kijelölnie a kényszerszolgáltatót, ha az
önkormányzat nem biztosítja a hulladékszállítási közszolgáltatást. Ennek
eredményeképpen szerda délután a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei
Katasztrófavédelmi Igazgatóság a többségében a szolnoki önkormányzat
tulajdonában levő Remondis Zrt.-t jelölte ki a hulladék elszállítására.
Azt a céget, amely alvállalkozóként eddig is gyűjtötte a szemetet a
városban.
Így most körülbelül egy éve van a
városnak, hogy megoldja a saját szemétszállítás feltételeit, és
beszerezze ehhez az engedélyeket. És addig is az a cég fogja szállítani a
szemetet, aki eddig is tette. Lits László, a kijelölt cég ügyvezetője
elmondta, hogy, a szolgáltatás díjáról előzetes kalkuláció még nem
készült, utólagos elszámolás lesz. A lakosoknak mindenesetre a vonatkozó
jogszabályok alapján kell majd fizetniük. Hogy a felmerült
pluszköltségeket ki állja, arról a polgármester azt mondta, szerinte ezt
még senki sem tudja. Az mindenesetre furcsa, hogy az a cég, aki évek
óta szállítja a szemetet, azt mondja, kalkuláció még nem készült.
Bár lassan megoldódik a probléma, az
látszik, hogy a leleményesség nem hagyja cserben az embereket. A családi
házas övezet kisboltosa például a szomszéd településre, Tiszaföldvárra
viszi át a szemetet édesanyjához, már amíg azok a kukák bírják, persze. A
boltból épp elsiető férfi pedig azt mondja, neki szerencsére
kisteherautója van, így amikor Szolnokra megy, magával viszi, és keres
egy nagyobb konténert, abba teszi. Hozzátette, tudja, hogy nem szép
dolog, de kétségtelenül az sem szép dolog, ha a saját településén nem
tudja hová tenni a szemetet.
Az egyik lakó elmondta, az éttermes
is kénytelen a szemetét az étterem mellé pakolni, „pedig elképzelheted,
hogy ott milyen szerves hulladékok vannak”. De van olyan is, aki például
beviszi a lakótelepeken kihelyezett kukákhoz a szemetet: „kisbaba van,
sok a pelenka, senki sem akarja szagolgatni”. Ezt azonban a lakótelepen
sem szeretik szagolgatni: egy ott élő hölgy elmondta, hogy felháborítja,
hogy odaviszik a kertes házaktól a szemetüket az emberek. De ami
leginkább felháborítja, hogy a város nem is foglalkozik a
fertőzésveszéllyel: „Én már többször vittem le klórmeszet és azzal
öntöttem le a kuka mellé tett, kiborult szemetet”.
Forrás: index.hu