Miért nem változtatod meg a divatipart azzal, ha csak fenntartható márkáktól vásárolsz?

  • 2021. április 26.
  • Viktor
Szerző: 

Sokaknak lehet kiábrándító a címben lévő gondolat, hiszen annyira régóta élünk már fogyasztói társadalomban, hogy evidensnek tűnik, ha változást szeretnénk elérni, azt legfőképp a pénztárcánk segítségével, a fogyasztásunk megváltoztatásával tehetjük meg. A probléma azonban az, hogy ez a valóságban nem működik. Miért? Erről ír cikkében Gózon Eszter, fenntartható szemléletű szín- és stílustanácsadó, „The less waste stylist”, a Zero Waste Hungary alapítója.

Annak ellenére, hogy egyre-másra szaporodnak a fenntartható divatmárkák, és egyre érzékelhetőbb a vásárlói kereslet a fenntarthatóbban, etikusabban gyártott termékek iránt, a nagy cégek gyakorlatában ez kizárólag annyit jelent, hogy létrehoztak pár „zöld” termékvonalat is a termékcsomagukon belül.

Attól még, hogy emberek százezrei kezdtek el a nagy fast fashion cégek termékei helyett kisebb, fenntarthatóbb márkákat előnyben részesíteni, a fast fashion cégek piaca nemhogy csökkent, még nőtt is az elmúlt években.

Ráadásul egyre többen támadják a slow fashion, fenntartható divat mozgalmat azzal, hogy kirekeszti azokat az alacsony jövedelmű rétegeket, akiknek nincs annyi készpénztartalékuk, hogy megengedhessék maguknak, hogy egyszerre adjanak ki nagyobb összeget egy jobb minőségű ruhára.

Láthatjuk tehát: pusztán azzal, hogy a pénzünket nem a nagy fast fashion cégeknél költjük el, nem fogjuk változásra kényszeríteni őket.

 

Mi lehet mégis az, amire mi is hatással lehetünk?

A választ a hatvanas években Nyugat-Európában még erősen jelen lévő, az utóbbi időkben pedig ismét felerősödő vásárlói mozgalmak adhatják meg. Ezeknek köszönhetjük, hogy például az évek során egyre biztonságosabbak lettek az autóink, vagy hogy anno betiltották a DDT nevű (katasztrofális környezeti hatásokat okozó) rovarirtó szert. A vásárlói mozgalmak lobbitevékenysége volt az, amelyik a politikusokat és a gyártókat is arra kényszerítette, hogy bizonyos döntések meghozatalakor környezetvédelmi, etikai szempontokat is figyelembe vegyenek.

Ha jobban tetszik, az összefogás és a hangunk közös hallatása lehet az, ami kibillenthet még olyan cégóriásokat is, mint például a Nike vagy a Gap. A mamutcégek csak és kizárólag azért fizették ki a covidválság elején megrendelt, majd hónapokig át nem vett ruháikat, mert a nemzetközi #PayUp kampánynak köszönhetően több százezer ember nyilvánította ki, hogy elfogadhatatlannak tartja azt, amit csinálnak.

 

És hogy ennek mi köze van a te életedhez?

Először is felejtsd el a lelkiismeret-furdalásodat, ha arról van szó, hogy nincs pénzed fenntartható ruhadarabokat venni. Nem a te felelősséged, ha nincs lehetőséged arra, hogy csak fenntartható, etikus cégektől vásárolj.

Persze ha van rá lehetőséged, nyilván tedd meg, de pusztán az etikusabb fogyasztásodtól egyik nagy fast fashion cég sem fogja megváltoztatni a gyártási gyakorlatát. Pontosabban: nem ettől fogja.

Attól viszont igen, ha hallatod a hangod.

Beszállsz petíciókba, megkérdezed a cégektől, hogy hol és milyen körülmények között gyártatták a ruháidat, részt veszel a #PayUp kampányhoz hasonló megmozdulásokon. Támogatsz (bármilyen formában) olyan lobbiszervezeteket, amelyek azért küzdenek, hogy egy fenntarthatóbb divatipar jöjjön létre, és minél többen tudjanak arról, hogy milyen problémákat okozhat a jelenlegi, túlfogyasztásra és etikátlan termelésre épülő rendszer.

 

Kezdd kicsiben, „csendes forradalmárként”

Egyértelmű, hogy manapság Magyarországon az ilyesfajta lobbitevékenység sokszor cikinek számít. Történelmileg nem igazán szoktunk hozzá ahhoz, hogy a politikusainkat vagy a gyártókat számon kérjük, a felelősségüket firtassuk. A hazai vásárlói mozgalmak történetével pedig nemhogy egy könyvet, de még egy füzetet sem lehetne megtölteni.

De ez nem jelenti azt, hogy ne lenne pont itt az ideje elkezdeni.

Először kicsiben, „csendes forradalmárként”, petíciókat aláírva, lobbiszervezeteket támogatva. Aztán eggyel hangosabban, a Fashion Revolution Week idején a gyártókat egyenesen megszólítva.

És aztán, ki tudja, lehet, hogy eljutunk egyszer odáig is, hogy a politikusainkon kérjük számon, hogy milyen törvényekkel befolyásolják a hazai divatipar helyzetét.

 

Vegyél részt a Fashion Revolution Weeken

Ha szeretnéd a hangodat hallatni, a 2021. április 19-től 25-ig tartó Fashion Revolution Weeken is megteheted. Ezen a héten több százezer résztvevő kéri számon a márkákat arról, hogy hol, kikkel, milyen körülmények között és milyen anyagokból gyártatnak. Részletes információkat erről itt találsz.

Ha szeretnél az aktuális petíciókról, mozgalmakról (vagy a divatipar helyzetéről) tájékozódni, akkor figyelmedbe ajánlom az eredeti cikkből elérhető tucatnyi instagram oldal bármelyikét.

Forrás: fenntarthatódivat.hu