Átszabott hulladékgazdálkodás
Az idei év kétségkívül nem indult könnyen a vállalkozások számára. A cégek regisztrációs kötelezettségein túl a hulladék- és termékdíj törvény változásai is további költséget és papírmunkát jelent majd. Mind a törvény, mind a rendeletek tartalmaznak nehezen értelmezhető, bizonytalanságra okot adó pontokat. Ezeket igyekezett világosabbá tenni a szakembereknek egy minapi konferencia.
A hulladék és termékdíj jogszabályi változásairól a Dandelion Kft. és
a GreenTax Consulting Kft. rendezett egész napos, konzultációval
egybekötött konferenciát Dr. Csepregi István együttműködésével. A
hulladékgazdálkodást érintő legnagyobb változást a hulladékról szóló
2012. évi CLXXXV. törvény hozta, mely alapjaiban változtatja meg
2013-tól az eddigi hulladékgazdálkodási gyakorlatot. A törvényhez kapcsolódó végrehajtási rendeletek közül jelenleg 15 db
lépett hatályba, amelyekről részletes tájékoztatást is kaptak a
részvevők. További 27 kormányrendeletet és 17 miniszteri rendeletet kell
megalkotni, illetve módosítani, amiknek megjelenése a március-áprilisi
ülésszakot követően várható.
A megjelent rendeletek elsősorban a nyilvántartással és
adatszolgáltatással, engedélyeztetéssel, a termékdíj köteles termékek
hulladékaival (pl. elem és akkumulátor, elektronikus berendezések,
csomagolási hulladékok), valamint a közszolgáltatói feladatokkal
kapcsolatos kötelezettségeket szabályozzák. A korábbiakhoz képest
változott a hulladék bevallásra kötelezettek köre, ugyanis megszűnt a 10
fő feletti munkaerőt foglalkoztató cégek kötelezettsége viszont már 100
kg éves veszélyes hulladék birtoklása esetén évente jelenteni kell. A
nem veszélyes hulladékok nyilvántartását kevés kivételtől eltekintve
elégséges – és valljuk be, életszerűbb - heti rendszerességgel vezetni,
míg a veszélyes hulladékok tekintetében továbbra is naprakész
nyilvántartást kell vezetni.
Az egyedi hulladékgazdálkodási tervet a termelőknek 2013-tól már nem
kell készíteniük, viszont a magasabb szintű tervek (pl. térségi,
közszolgáltatói, országos) készítését elősegítő adatszolgáltatás
jelenthet teendőt majd részükre.
Az egykori koordináló szervezetek által átvállalt adatszolgáltatások
terhe viszont (jellemzően termékdíjas termékek hulladékainak köre)
visszakerült az elsődleges kötelezettekhez, amelyek viszont közösen
teljesíthetőek a törvényben részletezett új szereplőkkel
együttműködésben (pl. az OHÜ-vel vagy a korábbi koordinálókat
helyettesítő közvetítő szervezetekkel).
A konferencia egyik előadója Nagy Gréta, a Dandelion Kft. ügyvezetője
szerint a hulladékkezeléssel kapcsolatos engedélyeztetésekben új
elemként jelent meg az a kötelező nyilatkozat, amiben 3 évre
visszamentően a hulladékkezelést végző cég vezetője nyilatkozik a
társaságot érintő, hulladékgazdálkodással kapcsolatos büntetésekről,
hatósági elmarasztalásokról. A rendelet alapján jogerős elmarasztalás
esetén a hatóság megtagadhatja az új hulladékkezelési engedély kiadását. Az új szabályozásban a hulladékkezelő létesítmények és tevékenységek
engedélyeztetése során kiemelt figyelmet kap a gazdasági és az ökológiai
haszon bizonyítása. Az, hogy az engedélyeztetés során a korábbiakhoz
képest lényegesen pontosabb, műszaki és gazdaságossági számításokat is
felvonultató dokumentációt várnak el környezetvédelmi szempontból is
üdvözlendő és várhatóan hozzájárul a kezelői szakma megtisztulásához.
Az engedélyezési eljárás a korábbi 3 hónapról 2 hónapra módosul (a
hulladék nem kerül a kereskedő és közvetítői tevékenység esetében azok
tulajdonába, ez esetben a nyilvántartásba vétel 1 hónap), mely a
hulladékkezeléssel, -gazdálkodással kapcsolatos engedélyek megszerzését
várhatóan pozitívan segíti elő. Jelentősen megemelkedtek viszont az
ezen eljárásokhoz kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak.
Új, kötelező elemként megjelent a biztosíték/céltartalék-képzési
kötelezettség. A végrehajtási utasítás a biztosítékra, biztosításra
vonatkozóan még várat magára, de már most látható, hogy ez újabb, évente
jelentkező plusz költséget jelent a hulladék kezelők, -termelők és
országhatáron túli hulladékkezelést, szállítást végzők számára.
Mind a törvény, mind a rendeletek tartalmaznak nehezen értelmezhető,
bizonytalanságra okot adó pontokat, melyek az újonnan megjelenő
kötelezettségek mellett tovább nehezíthetik az előírásoknak történő
megfelelést. A bizonytalanságot a hatósági állásfoglalások,
értelmezésbeli útmutatások hiánya is erősíti, hiszen pl. az új
adatszolgáltatási formanyomtatványok nagy része a rendeletekben említett
oldalakon és internetes felületeken még nem érhető el vagy a határidő
lejártával szinte egyidejűleg kerülnek ki. Az átmeneti időszakra
vonatkozó, jogszabályokkal kapcsolatos hatósági tájékoztatás is inkább
közös gondolkodás a termelői, kötelezett oldallal, ugyanis jellemzően
kivárás jellemzi a felügyelőségeket is – mondta a konferencia másik
előadója Dr. Csepregi István szakjogász.
A tavasszal megjelenő további végrehajtási rendeletek remélhetőleg
kitöltik a jelenlegi átmeneti időszak értelmezésbeli és gyakorlati
teendők terén tapasztalható réseket, ami mind a kötelezetti, mind az
engedélyező és ellenőrző hatósági szereplők számára nagyobb
jogbiztonságot teremt majd.
A téma iránt érdeklődőknek/ érintetteknek újabb szakmai konzultációs konferenciát szervez 2013. február 21-én a Dandelion Kft. , melyre február 15-ig lehet jelentkezni.
Forrás: greenfo.hu