Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 7 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hajdúnánás II. - Nánási Portéka

  • 2018. március 28.
  • Csilla

Hajdúnánáson nem csak helyi pénz van, hanem helyi márka is. Második interjúnkban erről a kezdeményezésről kérdeztünk a polgármestert, Szólláth Tibort.

A Nánási Portéka, mint márka, mikor alakult ki? A termelők kezdeményezték vagy az önkormányzat?

A Bocskai Korona mellett több gazdaságélénkítő eszközt is bevezettünk az elmúlt években – ilyen városunk első helyi márkája a Nánási Portéka is, melyet 2013-ban azzal a céllal hoztunk létre, hogy saját termelőinket támogassuk a multinacionális élelmiszerláncokkal szemben. Azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy szakítunk az eddigi gyakorlattal és a multinacionális élelmiszer áruházláncok tudattalan, sőt néha akár tudatos támogatása helyett a saját termelőink felé fordulunk. Azok felé az emberek felé, akik még tudják, hogy milyen a minőségi élelmiszer, akik tudják, hiszen saját bőrükön, saját munkájukból tapasztalják a föld, a jószágok és ezeknek az egyvelegéből keletkező ételek értékét, akik tömegnövelő szerek és vegyszerek helyett szeretetet, szenvedélyt és szakértelmet adnak a termékeikhez.

Azt szerettük volna elérni, hogy a hajdúnánási embereknek legyen választási lehetősége, ha élelmiszer vásárlásra kerül a sor. Esélyt akartam adni az őstermelőknek, hogy felvehessék a harcot a nagy élelmiszermárkákkal szemben, hogy ne név nélkül, önmagukban kelljen harcolniuk, hanem legyen egy közös márka, ami összeköti őket és erőt, valamint lehetőséget ad nekik ahhoz, hogy egyre határozottabban követeljék az őket jogosan megillető figyelmet az élelmiszerek piacán.

Az ötletből közösségünk tagjainak áldozatos munkája révén rövidesen valóság lett. Megszületett a Nánási Portéka. Kialakítottuk a szükséges jogi hátteret, megépítettük a termelői piacot, megalkottuk a Nánási Portéka arculatát és a kommunikációs csatornáit. Majd jöttek a termelők és tartalommal töltötték meg azt a rendszert, amit mi ugyan felépítettünk, de nélkülük fenntartani nem tudtunk volna.

Nánási Portéka

 

Milyen előnyei vannak egy helyi védjegy kialakításának? Élnek a helyi termelők a lehetőséggel?

A helyi termékek fogyasztása fontos társadalmi kérdés is, hiszen vásárlásuk révén a helyi munkalehetőségeket erősítjük, amivel esélyt adunk arra, hogy ne néptelenedjenek el a vidéki falvak, városok, pénzünket helyi, hajdúnánási embereknek adjuk, akik nagyobb valószínűséggel költik el majd ugyancsak helyben pénzüket, mint ha azt egy nemzetközi tőkés társaságnak adnánk, a haszon tehát a saját közösségünket erősíti. További előny, hogy a helyi termék azáltal, hogy nem kellett éretlenül leszedni a zöldséget-gyümölcsöt, beltartalmi értékét tekintve jobb, azaz egészségesebb, és kevésbé van, vagyunk a tartósítás veszélyeinek is kitéve.

Ezzel a szemlélettel kiküszöbölhető a szállítással járó környezetterhelés, nincs szükség tartósításra, mesterséges érlelésre, a helyi munkalehetőségeket és a szűkebb közösségeiket erősítik. Az elmúlt 4 év tapasztalata azt mutatja, hogy a Nánási Portéka igazán nagy siker lett. A közel 40 védjegyhasználó rengeteg díjat, elismerést, valamint a vásárlók szeretetét is magukénak tudhatja - az elmúlt időszakban közel 130 nívós rendezvényen - határon innen és túl - vettek részt a portékások, 2014-ben a magyar programok közül egyedüliként került be az európai Közös Agrárpolitika (KAP) Kommunikációs Díj legjobbjai közé, a 146 induló projekt közül a 2. helyet szerezte meg Brüsszelben, mindössze 3%-kal lemaradva az első helyről.

2014-ben termelőink elhozták a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Termékkiállítás I. helyezését, 2015-ben a Bihar-Bihor Expon a különdíjat, a portéka méze 2016-ban elnyerte Magyarország legkiválóbb méz kategóriájának III. helyezését két alkalommal is, szintén a 2016-os esztendőben a szörp a Hortobágyi Nemzeti Park védjegyhasználója lett.

A 2017-es esztendőtől többek között a lekvárokat, mézeket, szörpöket, tejtermékeket, húsárukat, különféle kézműves termékeket nemcsak a Nánási Termelői Piacon vagy a kitelepüléseken, de már az online térben is megvásárolhatók a város első webshopjában a www.nanasiportekapiac.hu oldalon, mely felületen keresztül elektronikusan is elérhetővé tettük a településen készített jó minőségű termékeket.

 

Van-e kapcsolat a Bocskai Korona és a Nánási Portéka között?

Ma Hajdúnánáson közel 200 elfogadóhely van, ahol fizethetünk Bocskai Koronával – legyen az élelmiszerbolt, ruhabolt, műszaki áruház vagy akár a Termelői Piac, ahol a Nánási Portéka védjegyet használó termelőink árusítják portékáikat. Az elmúlt évek tapasztalatai, eredményei azt bizonyítják, hogy városunk közössége elfogadta, megértette és ma már nap, mint nap használja a Bocskai Koronát, hiszen így azon erőforrások egy része, amely eddig Hajdúnánásról kiáramlott, helyben marad, ezáltal erősíti a város és az itt élő emberek gazdasági helyzetét.

Az elmúlt 4 év tapasztalata azt mutatja, hogy a Nánási Portéka igazán nagy siker lett. A termelők rengeteg díjat, elismerést, valamint a vásárlók szeretetét is magukénak tudhatják. Nyilvánvalóan az is elmondható, hogy van gazdaságélénkítő hatása a kezdeményezésnek, hiszen a Nánási Portéka termelőknél elköltött pénz helyben marad, helyben mozog.

Bízom benne, hogy ezektől a lépésektől is közelebb kerülünk ahhoz a célunkhoz, hogy egyre több tudatos vásárló legyen Hajdúnánáson is és egyre többen megismerjék az igazi, helyi ízeket.