Bambuszvázas kerékpárok
Bambuszvázas kerékpár? Halva született ötlet, vagy néhány őrült eszmefuttatása, esetleg tényleg van alapja ennek a nem mindennapi ötletnek?
A bambusz felhasználása évezredekre nyúlik vissza. Kínában már a korai időkben építkezésre, gyógyításra és papírkészítésre is használták. Ez a különleges növény, mely pázsitfűfélék családjába tartozik, kimagaslóan jó tulajdonságokkal rendelkezik mind szakítószilárdság, mind rugalmasság területén. A bambusznak több mint 1000 fajtája ismert világszerte, melyek Kelet-Ázsiától, Észak-Ausztráliáig őshonosak, de ma már sok egyéb trópusi országban is termesztik. Hazánkban főleg dísznövényként ismert, de többen valószínűsítik, hogy ezentúl a kerékpárosok körében is népszerű lesz a növény.
A bambusz egyes fajtái akár 20 méteres magasságig is megnőhetnek, miközben száruk a föld közelében ugyanolyan vastag, mint feljebb. Ezek a tévesen megnevezett „fák” még a nagyobb szélviharoknak is kecsesen ellenállnak, meghajlanak ugyan, ám csak nagyon nehezen törnek. Ez az a tulajdonsága, mely a kerékpárvázak elkészítéséhez maximálisan kiaknázható. A bambusz szakítószilárdsága nagyobb, mint az acélé, nyomásállósága pedig meghaladja a betonét.
A kép forrása: mozgasvilag.hu
"Bambuszvázas bringán ülni olyan, mintha kényelmes papucscipőt hordana az ember, ám egyúttal a szöges bakancs hatékonyságával haladna előre" - mondja Nick Frey amerikai pályakerékpáros bajnok. (Transindex.ro).
Technológiai alapanyagként a bambusz előbb-utóbb kiszorítja a fémeket a kerékpárgyártásból – állítja Craig Calfee, aki a kaliforniai Calfee Design cég tulajdonosa. Ő volt az egyik úttörője a 90-es években a karbonszálas kerékpárvázak elterjesztésének. Állítása szerint a bambusz felülmúl minden korábbi technológiát.
A mostanában divatosan használt „öko” és „zöld” kifejezéseknek is maximálisan megfelel a bambusz, hiszen megújuló alapanyagról van szó. Mint a Newsweek írta, mérsékelt és trópusi éghajlati viszonyok között egyaránt roppant gyorsan és szaporán növekszik. A többi növényhez képest 35 százalékkal több oxigént képes előállítani a légkör széndioxidjából, és sokkal hatékonyabban köti meg gyökereivel a talajt, megakadályozva ezzel az eróziót. Az ebből készült kerékpárvázak a gyártás során jelentős energiát takarítanak meg, ugyanakkor a vázak termesztése időigényes és nagy odafigyelést igényel. Jelenleg a még ritkaságszámba menő technológiát aranyáron mérik, de ha megvalósul Craig Calfee jóslata, úgy néhány év múlva Magyarországon is piacképes, olcsó bambusz biciklikhez juthatunk.
Európában, az idei Eurobike-on is megcsodálhattunk ilyen vázakat, nevezetesen a BOO Bicycles standján. Az eladók állítják, nincs még egy ilyen gondosan, kézzel összerakott bambusz alapú váz a világon. Ezt persze meg is kell fizetni, de ennek fejében a vevő egy új, speciális és egyedi konstrukciót tudhat magáénak – ígérik. Egyelőre még városi használatra tervezett kétkerekűeket mutattak be standjukon, de remélik, nem kell sokat várni az első MTB és országúti vázra sem.
A bambuszvázak legérzékenyebb pontja az illesztés. Ez a nem kis precizitást és pontosságot igénylő művelet lehet a kulcsa a sikernek. A BOO Bicycles ezt a problémát áthidalva a vázak illesztési pontjaihoz alumíniumot használt, és csak a vázcsövet készítették bambuszból. Tartósság szempontjából nem vállalnak élethosszig tartó garanciát, ugyanakkor Craig Calfee 10 évre vállal felelősséget az általa készített darabokra, ami azért valljuk be, nem kevés. A vázakat hőkezeléssel tartósítják, egyrészt az élőlények elpusztítása, másrészt a repedések megelőzése végett. Egy váz átlagos termesztéséhez 3 év, majd a gyártáshoz 50 munkaóra szükséges.
Amerikai cégek, felismerve a növény adottságait, afrikai gyárakat hoztak létre, például Ghánában, ahol olcsó és a növények megmunkálásában tapasztalt munkaerő áll rendelkezésükre. Itt főleg fát helyettesítő alapanyagként, építkezésre használják a bambuszt a helyi lakosok. Ezzel a húzással természetesen több nemzetközi szervezet és a ghánai kormány támogatását is élvezik, hiszen munkahelyet teremtenek. A bambusz megmunkáláshoz pedig nincsen szükség erőgépekre és magas technológiára, kizárólag türelemre és szakértelemre. A jelenleg folyó tesztüzemben 800 vázat állítanak elő, de ha beválik a termék, akkor évi 20 000 darabra növelnék a kapacitást.
A bátrabbak akár otthon a sufniban is nekiláthatnak egy saját váz elkészítéséhez. Így tett a magyar Drávay Gábor is, aki néhány éve merészen belevágott egy saját, teljesen bambuszból készült váz elkészítésébe. Ő, a BOO Bicycles-zel ellentétben, nem használt fém megerősítést. A csöveket purhabbal töltötte ki, míg az illesztéseknél epoxis, kenderkócos megoldást választott. Ezzel a húzással egy igen egyedi és különleges remeket sikerült létrehoznia, mely egyrészt kényelmes, nagyon jó rezgéselnyelő tulajdonságokkal rendelkezik és egészen más hangja van, mint egy fém váznak, hiszen ez az útról érkező rezgéseket nem felerősíti, hanem elnyeli – állítja.(forrás: bikemag.hu) Mindezt úgy, hogy a váz súlya alig haladja meg a másfél kilogrammot!
A bambuszbiciklik érdekes jövőképet festenek, hiszen remek adottságokkal rendelkeznek, és még az előállításuk is energiát takarít meg. Ha Calfee jóslata beigazolódik, akkor a jövőben a kerékpár minden téren a természetvédelem mintaképe lehet világszerte, mely növekedése során oxigént termel, míg működése során kellemes kerékpáros élményt nyújt használójának, aki így még kisebb valószínűséggel ül majd autóba.
forrás: mozgasvilag.hu