SzemétEgyFilm
A HuMuSz 1998-ban készült SzemétEgyFilm c. alkotása 7 provokatív rövidfilmet tartalmaz a szemétről és a fogyasztásról. Rendező-operatőr: Kocsis Tibor, forgatókönyvíró: Szilágyi László és a HuMuSz csapata.
Az összetett (társított, kombinált) csomagolások többféle anyagból készülnek, rendszerint úgy, hogy ezek az anyagok a későbbiek során nem, vagy csak nagyon nehezen választhatók szét. Ez a tulajdonságuk igen megnehezíti vagy lehetetlenné teszi gazdaságos újrahasznosításukat, tehát környezetvédelmi szempontból nem kedvezőek. Társított csomagolások pl. a csipszes zacskók (fémgőzölt műanyag) vagy a tejes- és üdítőitalos dobozok. Ez utóbbiak környezetszennyezéséről szól a jelenet.
Ételeink sok felesleges adalékanyagot tartalmaznak. Ezek rendszeres fogyasztása az egészségre is ártalmas lehet. (Lásd a „Csukd be szemed, nyisd ki szád…” c. kiadványt.
Motoros nyalóka (reklám)
Sok felesleges kacatot vásárlunk (amikből előbb-utóbb szemét lesz) – a reklámok mindenre rá tudnak beszélni bennünket.
Az alumínium italos doboz igen drága, energiaigényes és környezetszennyező csomagolás, ráadásul csak igen lassan korrodálódik el a természetben (unokáink is látni fogják…). Óriási nyersanyag- és energiapazarlás ezeket italcsomagolásként használni. A dobozokon levő festékréteget újrahasznosítás előtt le kell égetni. Ez a folyamat egyrészt környezetszennyező, másrészt a fémdobozok újrahasznosítását költségesebbé teszi.
A reklámokban sokszor egy termékhez egy viselkedésmódot, életstílust társítanak – attól függően, hogy a reklámozók szerint az adott termék célcsoportja számára milyen viselkedésminta lehet vonzó. Így pl. az egyik termékhez a „macsó” férfit, a másikhoz a nagyon laza fiatalokat kötjük…stb. Ebben a jelenetben a környezetbarát, visszaváltható üveg a „menő” csomagolás….
Rengeteg felesleges csomagolóanyagot használunk (a háztartási hulladékok fele csomagolási hulladék). A csomagolások ma már nemcsak praktikus tárolóeszközül szolgálnak, hanem dekoratív, érdekes megjelenésükkel a termékek forgalmának növelésében is szerepük van. A csomagolás sokszor többet ígér, mint amit végül benne találunk.
Fogyasztói társadalomban élünk. „Minden” azt sugallja körülöttünk, hogy egyetlen örömünk a fogyasztás és a különféle tárgyak megszerzése („kóla-csipsz kultúra”). Ez a mai kor hitvallása: a bevásárlóközpontok a fogyasztás templomai.