Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Adománybolt az Oktogonnál

Év: 
2010
Szám: 
Tavasz

Magyarországon az első adományboltot 2009. októberében a Kórházi Önkéntes Segítő Szolgálat Alapítvány (KÖSSZA) hozta létre. Erről kérdeztük a bolt fő szervezőjét, Vízkelety Lászlót.

Mivel foglalkozik A KÖSSZA és honnan jött az öltet, hogy adományboltot nyissatok?

   Az alapvető küldetésünk, hogy szervezett kereteket adunk a kórházakban történő önkéntességhez – ennek mintája az Egyesült Államokból ered. Az adománybolt nem kapcsolódik közvetlenül az alapműködésünkhöz. Ez is egy angolszász modell, amely Angliában azért jött létre a második világháború után, hogy az adománygyűjtésnek, a jótékonykodásnak egy új formáját alakítsa ki. A bolt pozitív hatásai jelentősek: első a szociális hatás (a rászorulók piaci ár alatt vásárolhatnak hasznos dolgokat), második a környezetvédelmi hatás (csökken a keletkező hulladék mennyisége, megvalósul az újrahasználás), harmadik a munkaerő-piaci hatás (minden újabb üzlet 1-1 újabb munkahelyet teremt). Emellett forrást teremt non-profit szervezetek közhasznú munkájához és növeli az adott non-profit szervezet ismertségét.

Mi mindent gondoltatok át, mielőtt belevágtatok?

   Az ötlet megszületése után elkezdtük tanulmányozni a nyugati példákat, végül az eredeti angol változat mellett döntöttünk. Lényegesnek tartottuk, hogy a neten is értékesítsünk. A legfontosabb pedig talán az volt, hogy a tevékenység pénzügyi háttere megbízható legyen, illetve hogy mindezt törvényes keretek között oldjuk meg.

Hogyan kezdtétek el a munkát? Kik segítettek benne?

   Mivel nyitó árukészletre mindenképpen szükség volt, így belső berkekben elkezdtünk adományokat gyűjteni. Közben már árusítani kezdtünk a neten, mint valamiféle on-line boltban. Ebben a szakaszban sok hasznos és pozitív tapasztalatot szereztünk, ráadásul ez a nagyon kis volumenű működés még nyereséges is tudott lenni egy év alatt. A fordulatot az jelentette, hogy szinte egy időben két nagy támogatást is kapott a projekt. A kuratóriumunk elnökének segítségével nagyon kedvező feltételekkel hosszú lejáratú kölcsönt kaptunk, amely elegendő volt az üzlet megindításához. Ettől függetlenül pedig egy vállalkozásnak köszönhetően ingyenesen használhatjuk az üzlethelyiségünket egy éven keresztül.

Mennyi időbe telt, amíg meg tudtátok nyitni a boltot?

   Az ötlet megszületésétől a nyitásig végül kb. másfél év telt el. Mivel a helyiséget egy évre kaptuk meg, ezt az időszakot arra szántuk, hogy kiderítsük, életképes-e ma egy ilyen bolt Budapesten.

Milyen nehézségekkel/örömökkel találkoztatok a folyamat során?

   A legfőbb nehézséget a hatóságok hozzáállása jelentette. A legtöbb hivatalban nem tudták semmilyen jogi skatulyába besorolni azt, hogy non-profit céllal, mint társadalmi szervezet kereskedni szeretnénk. A nyomtatványboltban például értetlenül álltak az előtt, hogy egy alapítvány vásárlók könyvét szeretne venni. Szerencsére örömből mégis több akadt. Sok visszatérő vevőnk van, és tudjuk, hogy közülük a legtöbben azért jönnek, mert nagyon alacsony a jövedelmük.

Hogyan működik a bolt? Hogyan fogadják az emberek?

   Hétköznapokon vagyunk nyitva, 10-18 óra között. Elsősorban olyan tárgyakat fogadunk, amelyek általában egy háztartásban előfordulnak, és jó, használható állapotban vannak. Ezek főként ruhák, ruházati kiegészítők, játékok, könyvek, dísztárgyak, kisebb konyhai eszközök és műszaki cikkek. Bútort, nagyobb műszaki cikket, tankönyvet, használt fehérneműt és lakástextilt nem tudunk fogadni.

   Adományt a nyitva tartási időben bármikor, előzetes egyeztetés nélkül be lehet hozni. Az üzlet közvetlen közelében általában mindig van parkolóhely.

   Az adományozóktól ritkán kapunk visszajelzést, de örülnek, hogy jó helyre kerül, amit hoztak. A vásárlók többsége visszatérő vevő, szeretik az üzletet, a változatos kínálatot és az alacsony árakat, amelyek a szokásos piaci árnál 20-50 százalékkal alacsonyabbak. Sokan értékelik a közvetlen, személyes hangulatot is.

   A legtöbb beadó és vevő a környékben lakó dolgozó vagy tanuló – az üzlet elsősorban a szűken vett környéket „szolgálja ki”. Gyakori, hogy vevőből beadó is lesz, és fordítva.

Mi a terv a május utáni időszakra, amikor el kell majd költöztetni a boltot? Milyen típusú helyiséget kerestek?

   Előnyös lenne egy hasonló, „kvázi” kölcsön üzletben tovább folytatni. Később, középtávon az az elképzelés, hogy az üzlet képes lesz kitermelni akár egy piaci szintű bérleti díjat is. Szeretnénk a mostani 36 nm alapterületű helyiségnél nagyobb, kb. 60-70 nmes helyiséget. Sok a városban az évek óta használaton kívüli üzlethelyiség, bízunk benne, hogy sikerül együttműködő vállalkozást vagy önkormányzatot találnunk.

Jó lenne több ilyen bolt országszerte.

   A saját konkurenciánk megteremtése fontos és előnyös számunkra is. A folyamatot például pályázati forrásokkal és önkormányzati támogatásokkal lehetne elősegíteni. Azt szeretnénk, hogy az adománybolt kerüljön be a köztudatba, egyfajta szokássá váljon adományozni vagy itt vásárolni.

szerző???

A HuMuSz hamarosan kisfilmet forgat a bolt működéséről. A film elérhető lesz a www. humusz.hu oldalon. A bolt címe: Bp. VI. kerület Aradi utca 28.