A rezsicsökkentés nem megoldás
A Levegő Munkacsoport tudatában van annak, hogy a közüzemi díjak (energia, víz- és csatornaszolgáltatás, hulladék-elszállítás, kéményseprés) súlyos terhet jelentenek a háztartások nagy részének, és ezért elkötelezett ezen terhek csökkentése mellett. Ugyanakkor meggyőződése, hogy a mostani rezsicsökkentés szépségtapasz, amely a krónikus szerkezeti hibák elkendőzését szolgálja, és így nem is lehet tartós.
Az elmúlt 20 év során bőségesen volt alkalmunk
tapasztalni, hogy az országgyűlési választások előtt fél évvel a kormány
(függetlenül attól, hogy éppen melyik párt volt hatalmon) elkezdi
„megajándékozni” a választópolgárokat, akiknek aztán a választásokat követő
három, három és fél évben annál súlyosabb megszorításokat kellett
elszenvedniük. Most sem lesz másképp. Ezt mindenki beláthatja, ha végiggondolja
a következőket.
A kormány által 2013 januárjában végrehajtott 10
százalékos, majd az újabb, novemberi 11,1 százalékos „rezsicsökkentés” nem az
energia- és egyéb szolgáltatások költségeit csökkenti, hanem csupán ezek
fogyasztói árait. A költségeket nem tükröző árakra viszont a jövőben
többszörösen is ráfizet majd a lakosság. Minden voluntarista beavatkozás az
árak alakulásába ugyanis ellentmond a gazdaság törvényeinek, és olyan káoszhoz
vezet, amely miatt a jövőben növekednek a háztartások terhei is.
A kormány által végrehajtott „rezsicsökkentés” sokkal
több pénzt hagy a jómódú háztartásoknál, mint a szegényebbeknél. Ez –
hozzáadódva a kormány egyéb, hasonló következménnyel járó intézkedéseihez –
tovább súlyosbítja a rendszerváltás óta erősödő társadalmi feszültségeket,
amelyek akár robbanáshoz, illetve (amit már most is tapasztalhatunk) tömeges
kivándorláshoz vezethetnek. Igaz ez akkor is, ha sok alacsony jövedelmű
családban a sárga csekkek havi összegének néhány ezer forintos csökkenése
átmenetileg könnyít a mindennapok terhein.
A kormány a „rezsicsökkentését” részben azzal indokolja,
hogy ezzel szünteti meg a külföldi cégek extraprofitját, amit kivisznek az
országból. A jövedelemkiáramlás visszaszorításának szükségességét a Levegő
Munkacsoport már régóta hangsúlyozza (annak idején éppen ezen veszély miatt
ellenezte az energia- és egyéb közszolgáltatások külföldi kézbe adását),
igencsak vitatható azonban, hogy ehhez érdemben hozzájárul-e a rezsicsökkentés.
Külföldi tulajdonú közüzemi cégek elsősorban az áram- és
gázszolgáltatás terén vannak. Ezek a cégek a korábbi években valóban jelentős
összeget vittek ki az országból. Azonban a 2008-ban, majd 2010-ben rájuk
kivetett és azóta is fennálló különadó korlátozta ezt a lehetőségüket. Ha
azonban ennek ellenére mégis létezne ilyen jelenség, akkor azt további adókkal
és egyéb szabályozással (például megfelelő karbantartási és költségcsökkentő
korszerűsítési kötelezettségekkel) kell kordában tartani.
Összehasonlítva a villamosenergia és a földgáz árát az
Európai Unió különböző országaiban (ld. az alábbi ábrákat), azt láthatjuk, hogy
nálunk ezek az árak alacsonyabbak, mint a legtöbb uniós tagországban.
(Különösen így van ez ha nem számoljuk az árba az áfát, amely viszont nálunk a
legmagasabb.) Tehát kiemelkedő extraprofitról nem beszélhetünk, 20
százalékosról pedig, amennyivel a kormány összességében csökkenti a fogyasztói
árakat, messze nem.
A „rezsicsökkentéssel” érintett egyéb közüzemi
szolgáltatások (vízközmű-szolgáltatások, hulladékszolgáltatások) nagyrészt nem
is külföldi kézben vannak, így esetükben nem lehet külföldre vitt
extraprofitról beszélni. A nemegyszer többségi köztulajdonú cégek veszteségeit
sok esetben az önkormányzatoknak kell fedezniük, így kevesebb pénz jut a
lakosság érdekében végzett egyéb tevékenységeikre. Úgy tűnik, leggyorsabban a
szemétszállítás fog ellehetetlenülni a költségeket nem fedező hatósági árak
miatt, amint azt mutatja, hogy több önkormányzatnál már megszűnőben van a
szolgáltatás.
A „rezsicsökkentés” hatására lassul az
energiahatékonysági beruházások megtérülése, és romlik a megújuló
energiaforrások versenyképessége. A „rezsicsökkentés” tehát rendkívül
méltánytalan mindazokkal szemben, akik az elmúlt években ilyen célokra fordították
a pénzüket. Ugyancsak méltánytalan azokkal az innovatív vállalkozásokkal
szemben, amelyek az energiahatékonyságot növelő vagy a megújuló
energiatermelést elősegítő tevékenységek végzésére készültek fel. A jövőben
kevésbé éri majd meg például felszerelni egy napelemet, mert hozzá viszonyítva
ismét olcsóbb lett a vezetéken érkező áram. Kitolódik a megtérülési ideje az
épületek felújításának vagy az áttérésnek korszerűbb fűtőberendezésekre. Így az
eddiginél is kevesebben fognak majd ilyen beruházásokba belefogni.
Az alacsonyabb árak az energiafelhasználás növelésére
ösztönöznek. Mivel Magyarország energiaellátása döntően importból történik, a
„rezsicsökkentés” fokozza a jövedelmek kiáramlását az országból. Tehát éppen
arra nem jó, amit a rezsicsökkentéssel állítólag meg akar akadályozni a
kormány.
A rezsi tartós csökkentését nem az energiaárak és
egyéb közüzemi díjak mesterséges leszállításával, hanem a hatékonyság
javításával, illetve a takarékosság fokozásával, a pazarló fogyasztások
megszüntetésével lehet elérni. (A pazarlás sokszor a pénzhiányból,
kényszerűségből adódik, például többet kell fűteni, mert nincs pénz az épület
szigetelésére.) Nagyrészt erre kellene fordítani az uniós és hazai
támogatásokat. A gazdasági és egyéb szabályozókat pedig úgy kellene
átalakítani, hogy azok minél hatékonyabb használatra, környezettudatos
magatartásra és a hazai erőforrások alkalmazására ösztönözzenek. A korszerű,
helyi erőforrásokra támaszkodó közszolgáltatásokkal a vásárlóerő helyben
maradna, több munkahely jönne létre, és egyúttal a bérek jobban tudnák fedezni
a megélhetési költségeket.
A földgáz háztartási ára (adók nélkül) egyes európai
országokban 2013 első félévében (euró/GJ): epp.eurostat.ec.europa.eu
A villamos áram háztartási ára (adók nélkül) egyes
európai országokban 2013 első félévében (euró/kWh): epp.eurostat.ec.europa.eu
Forrás: Levegő Munkacsoport