Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 9 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Utaztál már az autómegosztó Oszkárral?

  • 2014. december 09.
  • mese
Szerző: 
mese

A karácsonyi rokonlátogatás környezetbarátabb, kellemes és költségkímélő módja, ha megosztjuk másokkal az autónkat. A www.oszkar.com-on utasként is regisztálhatunk, majd meghatározhatjuk az úticélunkat, az utazás napját, és megválaszthatjuk, hogy melyik sofőrrel szeretnénk utazni.

Utaznál valahova, de drága vagy bonyolult? Jól jönne a társaság vezetés közben, aki esetleg még a benzinköltségbe is beszáll? Két egyetemista ezekre az igényekre reagálva honosította az autómegosztást. A követező interjúban Prácser Attila, az Oszkár egyik alapítója mutatja be a vállalkozását.

- Hogyan lehet csatlakozni az oldalhoz?

Néhány másodperces regisztráció után a szolgáltatást bárki igénybe veheti a www.oszkar.com címen. Érdemes a megadott profilt minél részletesebben kitölteni: bizonyítottan építi a bizalmat, ha a jövendőbeli útitársnak van fényképe és ír magáról pár szót bemutatkozásképpen.

- Hány felhasználó van a rendszerben?

Már 170 000 fölött jár a regisztrált felhasználók száma, és napról-napra egy kisebb falu népességének megfelelő létszámmal növekszik!

- Mennyire elterjedt az országban az Oszkár használata?

Az Oszkárt az használja, aki szokott utazni, tehát nem érdemes budapesti vagy vidéki kategóriába sorolni a felhasználókat. Tény, hogy az országon belül a Budapestről kiinduló, vagy oda érkező utazások vannak túlsúlyban, a másik végpontot legnagyobb arányban az autópályán elérhető megyeszékhelyek teszik ki. Szerencsére egyre több vidék-vidék viszonylatú utazás is megvalósul: itt lehet igazán sok időt spórolni, mivel ezeken a helyeken sokszor nincs is közvetlen tömegközlekedési kapcsolat, vagy nem versenyképes.

- Kiknek ajánljátok az Oszkárt?

Mindenkinek, aki a költségek megosztásával szeretne az utazáson spórolni. Külön előnyt jelent az oszkározás annak, aki szeret új emberekkel beszélgetni, megismerkedni, így sokszor pillanatok alatt eltelnek az utazás máskor végeláthatatlannak tűnő percei, órái. De természetesen nem kötelező, ha valaki inkább csendben hallgatná a többieket, vagy aludna, az is megtalálja a számítását.

- Hogyan lehet használni a szolgáltatást?

Az oszkar.com honlap mind számítógépről, mind táblagépről vagy mobiltelefonról is kényelmesen elérhető, úgy alakítottuk ki az oldalt, hogy kisebb kijelzőn se veszítsen a használati értékéből. Emellett andoridos alkalmazásunk is van, fejlesztés alatt áll az iOS verzió, de szeretnénk mihamarabb elérhetővé tenni Windows Phone-ra is.

- Lehet-e visszajelzést küldeni a felhasználótársakról?

Ez az alapja a bizalomépítésnek. Az Oszkáron kétszintű értékelési rendszer működik. A publikus értékelésen az általános elégedettséget (vagy épp elégedetlenséget) lehet jelezni, illetve anonim módon, néhány szempontot külön is lehet értékelni, amely csak akkor jelenik meg a sofőrnél, ha többen is jelezték, hogy az kiemelkedően jó vagy épp fejlesztésre szorul az adott felhasználónál (pl. pontosság, elérhetőség, stb).

- Méritek a utasok és a sofőrök elégedettségét? Mennyire elégedettek a felhasználók a szolgáltatással?

A felhasználók elégedettsége a legfontosabb számunkra. Számos fórumon adunk lehetőséget visszajelzésre és a fejlesztési irányok meghatározásánál minden bejelentést, javaslatot, ötletet figyelembe veszünk. Ennek köszönhetően elég magas elégedettségi szintet sikerült elérni. Nemcsak az utazásokról, hanem a közvetítő szolgáltatásról is gyűjtjük a visszajelzéseket: ez másokat is bátoríthat a kipróbálásra, de időnként nekünk is erőt ad a további munkához.

- Milyen kételyeik vannak a felhasználóknak a szolgáltatással kapcsolatban?

Vannak kételyeik, ezekkel tisztában vagyunk, és mindent meg is teszünk a felesleges félelmek eloszlatásáért. A bizalom kérdése volt elejétől kezdve az egyik legnagyobb visszatartó erő az oszkározással szemben, nem meglepő módon. Itt azt a vonalat próbáljuk erősíteni, hogy aki rosszban sántikál, az valószínűleg nem úgy tervezi véghezvinni, hogy több nyomot is hagy magáról (IP cím, rendszám, telefonszám, stb). Ebben pedig valóban lehet valami, mert az elmúlt 7 év során semmi komolyabb atrocitás nem történt az oszkáros utak során.
A másik legnagyobb aggály - és érdekes módon szinte ugyanakkora veszélynek élik meg a felhasználók, mint az előbbit - a "Mit szól ehhez a NAV?". Szerencsére alapvetően pozitív a hozzáállás, mi is kértünk állásfoglalást és minden ezzel kapcsolatos nyilatkozatot közzéteszünk a blogunkban. Röviden: aki csak a költségeit osztja meg, nem üzleti célból rendszeresen telekocsizik, annak nincs adózási és bejelentési kötelezettsége sem.

- Van valamilyen emlékezetes történetetek a felhasználóktól?

Huh, nagyon sok, nehéz is visszaemlékezni! Előfordult, hogy a nagy havazás idején az oszkárosok segítettek az árokból kitolni egy szerencsétlenül járt autóstársukat. Mindig örömmel olvassuk, amikor az oszkározás közben született párkapcsolatokról számolnak be felhasználóink. Több oszkáros házasságról is van tudomásunk, sőt, nyáron megszületett az első (ismert) oszkáros találkozásból származó kisbaba is!

- Honnan jött az ötlet? Kik állnak az oldal mögött?

Gyürüs Máté egyetemi csoporttársammal a BME padjait koptattuk, miközben azon agyaltunk, hogyan lehetne kényelmesebben, gyorsabban, olcsóbban megoldani a hétvégi hazautazásokat Szombathelyre és környékére. Olyan rendszert akartunk létrehozni, ami megkönnyíti az addig telefonon szervezett utazások összehangolását a baráti kör autóval rendelkező és utasként részt venni kívánó tagjai közt. Így született az Oszkár (Online Személyfuvar Közvetítő Rendszer). A rendszer hamar kinőtte a baráti kört, a két alapítón kívül mára már 3-4 fős csapat dolgozik az Oszkár sikerén.

 -Mi a célotok az oldallal?

Azt szeretnénk elérni, hogy a telekocsizás Magyarországon és a régióban is alapvető utazási módnak minősüljön. Ne legyen olyan autó, amiben a sofőr egyedül utazik, úgy, hogy legalább nem hirdette meg a lehetőséget másoknak.

- Ismertek más hasonló hazai kezdeményezést? Mit gondoltok róluk?

Két másik magyar rendszerről tudunk, az Autosztunk és az Autohop. Megjelenésük nagyon jót tett az Oszkárnak, mert rávilágított az addig egyedüli szereplőként nem azonosítható gyenge pontjainkra. Remélhetőleg nem csak szerintünk sikerült fejlődni és megtartani piacvezető pozíciónkat, mind a hirdetések számában, mind abban, hogy funkcionálisan messze a legtöbb lehetőséget kínáljuk az útitársat keresőknek. A telekocsi utazási forma ismertségének szintén jót tett, hogy többen tettek a népszerűsítéséért.

- Pénzügyileg mennyire fenntartható egy ilyen oldal működtetése? Megtérül-e a befektetett pénz?

Bár 100%-ig hobbinak indult, egyszer csak eljött a pont, amikor el kellett döntenünk, hogy mit akarunk vele kezdeni. Tekintve hogy egyre többen használják, folytatni szerettük volna, és szerencsére ehhez sikerült megfelelő lehetőséget teremteni. Nagyon bízunk benne és mindent megteszünk azért, hogy megtérüljön a befektetett pénz és -energia úgy, hogy a felhasználók továbbra is elégedettek maradjanak.

- Mennyire csökkenti a felhasználók ökológiai lábnyomát a szolgáltatás? Egyáltalán ezt fontosnak tartjátok?

Őszintén bevallva, nem ez volt az első számú motivációink. De amikor a rendszer tervezése során jobban utánajártunk a témának, rájöttünk, hogy mind a környezet mind a közlekedési infrastruktúra terhelésének jelentős csökkentését tudjuk elérni, ha több egyedül autózónak lehetőséget teremtünk a közös utazásra. Néha érnek vádak, hogy a tömegközlekedés malmából hajtjuk ki a vizet. Véleményünk szerint a két utazási mód tökéletesen ki tudja egészíteni egymást. Akadnak viszonylatok, ahol sokkal versenyképesebb pl. a vonat, de előfordul, hogy nincs más lehetőség, mint az autó. Hiszünk benne, hogy a tömegközlekedés színvonalának sem árt, ha látszik, hogy van alternatíva. Franciaországban pl. a nemzeti vasúttársaság már a legfőbb konkurenciának tartja a helyi telekocsi-szolgáltatót.

forrás: tudatosvasarlo.hu