Te tudod, hogyan készült a pólód?
2720 liter víz. Egy felnőtt ember számára körülbelül 900 napra elegendő ivóvíz-mennyiség. Ennyi kell egyetlen pamutpóló előállításához. Egy farmerhez pedig a többszöröse. És akkor még nem volt szó a póló alapanyagának festésével vagy a farmernadrág koptatásával járó vegyszerekről.
A ruhagyári munkások helyzetéről, ahogy arról sem, mi történik a bőrünkkel, ha ezeket a ruhadarabokat viseljük. Négy magyar grafikus a divatipar sötét oldalára hívja fel a figyelmet. Hat évvel ezelőtt, 2013. április 24-én összeomlott egy nyolcemeletes épület Bangladesben. Több mint ezer ruhagyári munkás halt meg a balesetben és több mint 2500-an sérültek meg. Nem sokkal később megalakult a Fashion Revolution nonprofit szervezet Nagy-Britanniában, amelynek célja, hogy a vásárlók segítségével nyomást gyakoroljon a jelenlegi divatiparra.
A Fashion Revolution ma már több mint 100 országban van jelen, 2017 óta Magyarországon is.
Idén a Fashion Revolution Hungary négy magyar grafikust – Karácsonyi Pankát, Perger Zsófiát, Sebők Orsit és Takács Évát – kérte fel, hogy szabadon alkotva meséljenek a divatipar sötét oldaláról.
A Fashion Revolution Hungary számos esemény mellett ezzel a projekttel is csatlakozik a nemzetközi Fashion Revolution Week eseménysorozathoz, amelyet 2019. április 22. és 28. között rendeznek világszerte.
Karácsonyi Panka // Pankacreative Panka
főzős-természetgyógyász blogger, de alapvetően főleg art director, designer-grafikus-kreatív.
Gyerekkora óta „kutatja”, mitől és hogyan működhetne zöldebben a világunk, a drasztikus megoldások helyett a racionalizálást és a minimalizmust preferálja valódi megoldásként.
Honlap: pankacreative.wixsite.com/pankacreative
„Egy darab új pólóhoz 2700 liternyi vizet pazarlunk el a közösből. Ezt a pazarlást nem engedhetjük meg magunknak. Rengetegen vagyunk, rengeteg jóléti túlzásban éljük a mindennapjainkat, akár úgy is, hogy nincs is meg rá a keretünk anyagilag, de a túlzott vásárlás drogfelhőjén lebegünk. Felesleges dolgokat veszünk zsákszámra, amelyek nem hoznak igazi örömöt. Átlagosan egy új ruha, cipő, bármi, két hétig okoz új, bizsergő, boldog izgalmat, utána hajtjuk is fel a következő zsákmányt. Ez a fajta hozzáállás sajnos nagyon nem tartható. Ahhoz, hogy a határainkhoz mérten a legtöbbet tehessük a környezetünk védelméért, fontos racionalizálni minden új dolgot az életünkben. Legyen az egy cipő, telefon vagy akár a fent említett sima, egyszerű póló. Valóban szükségem van rá, fogom hordani minimum 2-3 évig? Ha minden egyes vásárláskor végiggondoljuk ezt, nemcsak a bolygónk élővilágának (ezzel együtt nekünk, a gyerekeinknek, az unokáinknak is), hanem a pénztárcánknak is jót teszünk. A megmaradt összeget pedig értékesebb dolgokra költhetjük.”
A cikk folytatása, a többi grafikus képeit ld. a holyduck.hu oldalon.
Még több információ a Fashion Revolutionról Fashion Revolution honlap edukációs anyagokkal, inforgrafikákkal, letölthető tartalmakkal: fashionrevolution.org
A képek és a hír közvetlen forrása: holyduck.hu
A borítókép Perger Zsófia munkája