Közösségi finanszírozásból készül az ország digitális zöld iránytűje

  • 2021. április 30.
  • Viktor
Szerző: 

Találd meg, hol ehetsz a közelben egy finom vega ebédet, hol vásárolhatsz csomagolásmentesen, vagy éppen hol festetheted be a hajad a legkisebb ökolábnyommal! A népszerű Green Guide Budapest térkép alkotóinak idei célja egy átfogó, online fenntarthatósági platform megvalósítása. Az E.ON Hungária Csoport több millió forintos támogatást nyújt a csapatnak, megadva ezzel a kezdő lépést az új, fenntartható online felületük kialakításához. A folytatáshoz és a cél eléréséhez azonban Rád is szükség van! 

 

Az egész egy térképpel kezdődött

 Közösségi finanszírozásból készül az ország digitális zöld iránytűje

A Green Guide Budapest projekt egy print térképpel indult 2019-ben. A csapat felismerte, hogy információ hiányában a városi ember körülményesnek érzi a fenntartható életmód kialakítását, ugyanakkor a zöld vállalkozások nehezen érik el a tudatos vevőket. Célul tűzték ki, hogy bebizonyítsák, a környezettudatos életmódnak nem kell lemondásokról szólnia: amilyen fontos, olyan élvezetes is lehet! 

Az alkotók elhatározták, hogy új szemszögből mutatják be szeretett városukat. A stilizált térképen a főváros parkjait, piacait, bolygóbarát vendéglátóhelyeit és más fenntartható vállalkozásait, kezdeményezéseit tüntették fel, ezzel támogatva a kisvállalkozásokat és információt nyújtva a tudatos városlakóknak és ide látogatóknak. A szintén közösségi finanszírozásból és néhány partner támogatásából megvalósult, környezetbarát risográf technikával nyomtatott térkép 5000 példányban jelent meg angol és magyar nyelven. A kiadvány igazán pozitív fogadtatásban részesült - többek között az angol National Geographic is beszámolt róla.

A pozitív szemléletformálás 2020-ban online folytatódott. Blogjukon, Instagram és Facebook oldalaikon a tőlük megszokott kedves illusztrációkkal, személyes ajánlókkal, emészthető információkkal és gyakorlati tippekkel igyekeznek segíteni a városlakóknak életmódjuk zöldítésében olyan témákat körbejárva, mint az étkezés, vásárlás, takarítás, vagy éppen városi kertészkedés. 

 

Online verzió nem lesz ebből? 

 Közösségi finanszírozásból készül az ország digitális zöld iránytűje

Szegezték a kérdést sokan az ötletgazdáknak már a nyomtatott térkép megjelenésekor.

Az azóta eltelt másfél évben a Green Guide csapata nem tétlenkedett. Önkéntes fenntarthatósági szakértők bevonásával megkezdték az előkészületeket ahhoz, hogy térképük az online térbe költözzön és ott kibővülve egy átfogó, hiteles és objektív felületet adjon a tudatos mindennapok és a városi fenntarthatóság bemutatására.

A csapat szorgos munkával hónapról hónapra közelebb került egy jól strukturált, hasznos platform víziójához, és most, hogy az E.ON is a kezdeményezésük mögé állt, felcsillant annak a reménye, hogy az ösztönző üzenet még több emberhez eljuthat, és megvalósulhat a digitális zöld iránytű.

A tervezett kétnyelvű, mobilbarát weboldal fő eleme egy online térkép, mely különböző szűrők és szempontok alapján segít fenntartható szolgáltatókat találni megannyi szektorban, Budapesten és vidéken egyaránt, mivel láthatóan más városainkban is érződik a nyitottság és az igény a fenntarthatóságra. A platform folyamatosan bővülő információkkal, közérthető módon és ösztönző tartalmakkal segíti majd a tudatos városlakók és az országban működő zöld szolgáltatók, kisvállalkozások egymásra találását, és szakmai tanácsokkal támogatják azok fenntarthatósági törekvéseit.

 

De mégis mitől zöld egy vállalkozás?

“A fenntarthatóság nem fekete vagy fehér; sokkal inkább egy spektrumként képzelhetjük el, melynek nemcsak környezeti, hanem gazdasági és társadalmi pillérei is vannak” - vallja a Green Guide csapata. Céljuk, hogy mind a háromra rávilágítsanak egyedi fenntarthatósági szempontrendszerünkkel, melyet azért fejlesztettek ki, hogy objektíven mérhessék a vállalkozások működését. A kérdőív a fenntarthatóság számos aspektusából vizsgálja a vállalkozásokat, úgymint az energia- és vízfogyasztás, beszerzés, hulladékkezelés, anyaghasználat és újrahasznosítás, közlekedés, szállítmányozás, illetve egyéb fontos (szociális és zöld) törekvések. A weboldalra felkerülő szolgáltatóknak meg kell felelniük ennek a kritériumrendszernek, így biztos lehetsz benne, hogy felelős vállalkozást támogatsz, ha az oldalról választod ki új kedvenc kávézódat vagy slow fashion márkádat. 

 

Ősszel érkezik a platform

A kereshető, szűrhető szolgáltatói adatbázis mellett az őszre elkészülő weboldalon a már ismert zöld magazin és egy eseménynaptár is helyet fog kapni. Ezáltal a Green Guide szerkesztői továbbra is rendszeresen és exkluzív módon számolnak majd be az új, zöld kezdeményezésekről és programokról, a szemétszedő akcióktól kezdve az ökokence-keverő workshopokon át az energiahatékonyságról szóló kerekasztal-beszélgetésekig.

 

Miért közösségi finanszírozással?

“Ötven ember, ha összefog, többet képes elérni, mint ötszáz ember, külön-külön.”

- Yuval Noah Harari (szabad fordítás)

A fenti idézet inspirálja a Green Guide csapatát: küldetésükké vált, hogy a magukat egyedül érző, ám tudatos, tenni akaró emberekből egy pozitív, támogató közösséget kovácsoljanak. Mindezt azért, hogy nehéz pillanataikban motiválni, segíteni tudják egymást, és közösen tegyenek a fenntartható jövőnkért. Hiszen közös érdekünk, hogy városaink élhetőbbek legyenek.

A Green Guide csapat egyedülálló módon fogja össze a különböző zöld kezdeményezéseket és lehetőségeket, hiteles, szűrt információt átadva. Támogatásod segít abban, hogy ezt sokáig, még profibban és lelkesebben tehessék meg.

Nem utolsó sorban pedig a jelenlegi túlfogyasztásra ösztönző gazdasági modellek következtében kizsákmányoljuk a természetet és olyan terhelést helyezünk Földünkre pazarló életmódunkkal, amely nem fenntartható. Emellett a klímaváltozás is egyre félelmetesebb és szerteágazóbb problémává válik, ezért fontos, hogy tudatos döntéseket hozzunk és együtt tegyünk meg minden tőlünk telhetőt, hogy egy élhető bolygót hagyjunk hátra a következő generációknak. A csapat arra kér, indulj el velük közösen ebbe a környezetkímélőbb, fenntarthatóbb irányba, és támogasd az ezt segítő platform megvalósulását.

 

Hogyan támogathatod a projektet?

 

A Green Guide Online felületének megvalósításához az E.ON, aki energiaszolgáltatóként kiemelt figyelmet szentel a fenntarthatóság ügyének, több millió forintos kezdő támogatást nyújtott. A támogatás óriási segítséget jelent, de a weboldal elkészítéséhez további 5 millió forintot gyűjt a csapat. A május 1-jén induló crowdfunding kampányuk során különböző összegekben lehet hozzájárulásokat küldeni, melyekért cserébe úgynevezett ‘perk’-ök, azaz köszönőajándékok járnak: a támogatók értesülhetnek a weboldal fejleményeiről, egyedi képeslapot, printet, hímzett felvarrót kaphatnak, de akár a platform tesztelésében és annak bemutatóján is részt vehetnek, illetve egyedi Facebook profilképkeretet állíthatnak be.

A legapróbbnak tűnő adomány is számít, de ha jelenleg nem tudod pénzzel támogatni a projektet, ám tetszik a kezdeményezés, más módon is tudod segíteni a csapat munkáját. Igazold vissza a Facebook eseményt, melyben folyamatosan értesülhetsz a kampány fejleményeiről, hívd meg a barátaidat is, illetve kövesd a Green Guide Budapest Facebook és Instagram oldalait, és használd a #GreenGuideGoesOnline hashtaget! Minden megosztás közelebb viszi a csapatot céljuk eléréséhez, és ezáltal a zöldebb városok és a tudatosabb közösségek kialakulásához.

További információ: https://greenguide.hu/2021/04/26/green-guide-online-zold-iranytu/

A kampány elérhetősége: https://gogetfunding.com/green-guide-goes-online/

 

Forrás: Green Guide