Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 4 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Közeledik a Ne Vásárolj Semmit Nap

  • 2020. november 24.
  • Andi

A Ne Vásárolj Semmit! Nap (Buy Nothing Day) november utolsó péntekére, vagyis idén november 27-ére esik. A jeles  nap egyfajta tiltakozás a nyugati túlfogyasztás, a jólét,  a vagyon egyenlőtlen elosztása, és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen.

A Ne Vásárolj Semmit! napot Ted Dave alapította Kanadában, Vancouverben, majd a szintén kanadai Adbustersmagazin népszerűsítette. Az első Ne Vásárolj Semmit! napot 1992 szeptemberében tartották annak érdekében, hogy a társadalom elgondolkozzon a túlfogyasztás problémáján, valamint azon, hogy a világ népességének 20%-a fogyasztja el a rendelkezésre álló erőforrások 80%-át. 1997-ben tették át november utolsó péntekére, a Fekete Péntekre, amely az Egyesült Államokban az egyik legnagyobb forgalmú vásárló nap.

 A 2012-es Ne Vásárolj Semmit! Napra a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) kiadta a tudatos vásárlók új 12 pontját.

 S hogy miért is van szükség új 12 pontra? Mert már sokan szelektíven gyűjtika hulladékot, mert már (majdnem) mindenki visz magával szatyrot, kosarat a vásárláshoz, és ír cetlit, hogy  tudja, mit szeretne megvenni és mit nem.Vagyis egyre többen vannak a környezettudatos és társadalmilag érzékeny vásárlók, mégis, kevesen tudják, mik is azok a fontos dolgok, amikkel a legnagyobb hatást gyakoroljuk a környezetre.

 A fenntartható életmódot vizsgáló nemzetközi és hazai kutatásoksorra megállapítják, hogy életmódunknak 3 olyan szegmense van, amik a legnagyobb hatásúak a környezetterhelés szempontjából:

  •  az étkezés, azon belül is a húsevés,
  • a lakás, azon belül is a fűtés (és hűtés),
  • a közlekedés, azon belül is az autózás.

Ezek  tehát  azok  a  területek,  ahol,  ha  változtatunk  az  életmódunkon,  a  legtöbb  jót  tehetjük  a  környezetvédelemért. Ehhez  a legfontosabb teendők szerepelnek a tudatos vásárlók új 12 pontjában:

 

  1. Az állattartás jobban hozzájárul a klímaváltozáshoz, mint a közlekedés. Egyél kevesebb húst és tejterméket. A klíma és az egészséged is meghálálja.
  2. Egyél több, a környékről származó zöldséget, gyümölcsöt, élelmiszert. Így a helyi gazdaságot támogatod, és a szállítással járó környezetterhelés is csökken.
  3. Igyál csapvizet. A legtöbb helyen tökéletes, nem kell csomagolni és kamionnal szállítani. Olcsóbb is.
  4. Szigetelj. A legtöbb energiát fűtésre használjuk.
  5. Kapcsold ki, vedd lejjebb a légkondit. Vedd lejjebb a fűtést.
  6. Kerüld a  vegyszereket: válaszd a bioélelmiszert, a friss élelmiszert, a minősített bio-és natúr kozmetikumokat és tisztítószereket, a vegyszeres kezelés nélküli ruhákat, bútorokat, házakat.
  7. Járj többet gyalog, biciklivel vagy közösségi közlekedéssel. Így többet mozogsz és kevesebbet füstöl(ög)sz.
  8. Nyaralj itthon. Fogadjunk, hogy még egy csomó jó helyen nem voltál.
  9. Tartós, hosszú élettartamú, javítható tárgyakat vásárolj. És előtte mindig kérdezd meg magadtól: biztos kell ez?
  10. Ha elromlott: javíttasd.
  11. Tanuld meg, hogyan hatnak a reklámok. Így tudsz majd tényleg ellenállni.
  12. Nézz  utána,  milyen  céghez  kerül  a  pénzed,  jó  vagy  rossz  vállalatok  működését  támogatod.  (Hogyan  bánnak  az alkalmazottakkal, az állatokkal, környezetbarát-e a működésük, etikus-e a marketingjük stb.)

+1:  Nem  kell  mindent  egyszerre. Kis  lépésenként  alakítsd  át  az  életmódod.  Kezd  a  legvonzóbb,  legérdekesebb  vagy legkönnyebb dologgal, de ne ragadj le ezeknél! Sose veszítsd szem elől: a fogyasztás nem boldogít.

 

Forrás: kislabnyom.hu

Kép forrása: Pexels.com