egy százalék - de hova?
Márpedig annak, aki valamilyen okból nem érintett, ám elkötelezett, maradnak a kampányok és a reklámok, amelyek alapján kiválasztja, hova utalja a pénzt. Alaposan átalakította az elmúlt években a civil szervezetek működését az, hogy az egykulcsos adó bevezetése óta jóval kevesebb a nekik felajánlott egy százalékok összege. Emiatt viszont a reklámok szerepe még jobban felértékelődött: akinek van pénze magát hirdetni, azt megismerik, nagyjából erről szól a helyzet.
154 milliót kaptak
Pedig hogy érdemes-e adakozni, nem is kérdés. Évről évre kiderül, hogy a különböző karitatív szervezetek, különösen a gyerekekkel foglalkozók, sok felajánlást kapnak. Az adózók tehát fontosnak tartják az elesettek és a betegek támogatását. A tavalyi évben például a legnagyobb összegű felajánlást a Heim Pál Kórház Fejlesztésért Alapítvány kapta – 154 millió forintot –, az Országos Mentőszolgálat Alapítvány 92,9 milliót, a Bátor Tábor Alapítvány pedig 82,9 milliót.
Őket követik a daganatos gyerekekkel foglalkozó különböző alapítványok (például a hűtlen kezeléssel gyanúsított Gyermekrák Alapítvány 70 millióval), a bohócdoktorok, az árva gyerekeknek otthont adó SOS Gyermekfalu, a gyermekmentő-szolgálatok, a Bethesda Kórház, és a Böjte Csaba által létrehozott, erdélyi árvákkal foglalkozó Dévai Szent Ferenc Alapítvány.
Legitimizáljuk
Az 1 százalékos felajánlások egyébként nem csak azért fontosak, mert hozzájárulhatunk ahhoz, hogy egy-egy általunk fontosnak tartott szervezet megvalósíthassa céljait. Azért is fontos, mert a megfelelő helyre érkező pénz nagyjából reális képet ad arról, mennyire erős és mennyire legitim az adott szervezet.
És még egy fontos momentum: május 20-ig már csak azért is érdemes beadni az adóbevallást, mert aki csúszik, az az adakozás lehetőségéről is lemarad.
forrás: nlcafe.hu