Mennyire zöld az új alkotmány?
A Környezetvédelmi Újságírók Társaságának információs portálja arra volt kíváncsi, hogy a jelenleg hatályos alkotmányhoz képest az egészséges környezethez való jog kiteljesedik-e, és a jövő nemzedékekért való felelősség megjelenik-e az új szabályozásban.
Sokan sok megközelítésben értékelték, kritizálták már az
elfogadása óta eltelt két napban is Magyarország 2012 január elsejétől hatályba
lépő új Alaptörvényét, pedig az alapos elemzés még várat magára, hiszen az alkotmány
valódi tartalmának a felfejtése, az összefüggések értelmezése hosszabb időt
igényelhet, mint amennyi alatt maga az Alaptörvény elkészült.
Az alkotmányozás folyamatában sokáig úgy látszott, hogy a környezet védelme
csak az új alkotmány preambulumát jelentő Nemzeti hitvallás fennkölt
szövegeként lesz felfedezhető, ami az 1990-ben európai szinten is előremutató
módon alapvető joggá tett egészséges környezethez való jog alaptörvénybeli
rögzítéséhez képest igen nagy visszalépést jelentett volna. Sólyom László volt
köztársasági elnök többször figyelmeztetett erre, Fülöp Sándor zöldombudsman és
a környezetvédő civil szervezetek is javaslatokat fogalmaztak meg a jövőnkért
felelős szabályozás érdekében. Végül több ponton is kizöldült az alaptörvény,
továbbfejlesztve a jelenleg hatályos alkotmányban lefektetett alapjogi normát.
A Nemzeti hitvallás részeként rögzítik az alaptörvény megalkotói a nemzet
tagjainak azt a vállalását, hogy a Kárpát-medence természet adta és ember
alkotta értékeit ápolják és megóvják. Kiemelik, hogy mindannyian felelősséget
viselünk utódainkért, ezért anyagi, szellemi és természeti erőforrásaink gondos
használatával védelmezzük az utánunk jövő nemzedékek életfeltételeit.
Az Alapvetés P) cikke számba veszi a nemzet közös örökségét: a természeti
erőforrásokat, amely alatt különösen a termőföld, az erdők és a vízkészlet
értendő , a biológiai sokféleséget , ezen belül külön nevesítve a honos növény-
és állatfajokat, valamint a kulturális értékeket. Megállapítja, hogy a nemzet
közös örökségének a védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való
megőrzése az állam és mindenki kötelessége.
A Q) cikkben a törvényhozók deklarálták, hogy Magyarország a béke és a
biztonság megteremtése és megőrzése, valamint az emberiség fenntartható fejlődése
érdekében együttműködésre törekszik a világ valamennyi népével és országával,
biztosítja a nemzetközi jog és a magyar jog összhangját, és elfogadja a
nemzetközi jog általánosan elismert szabályait.
A jogokat és kötelezettségeket tartalmazó Szabadság és felelősség fejezet XX.
cikke a – a jövő nemzedékek élete miatt viselt felelősség példamutató
előírásaként – azt rögzíti, hogy Magyarország genetikailag módosított
élőlényektől mentes mezőgazdasággal, az egészséges élelmiszerekhez és az
ivóvízhez való hozzáférés biztosításával, a munkavédelem és az egészségügyi
ellátás megszervezésével, a sportolás és a rendszeres testedzés támogatásával,
valamint a környezet védelmének biztosításával segíti elő a mindenkit megillető
testi és lelki egészséghez való jog érvényesülését.
A XXI. cikk pedig kifejezetten kinyilvánítja, hogy Magyarország elismeri és
érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez. Ez a törvényhely
tartalmazza a „szennyező fizet” nemzetközi szabályát is, mely szerint „aki a
környezetben kárt okoz, köteles azt — törvényben meghatározottak szerint —
helyreállítani vagy a helyreállítás költségét viselni”. Magyarország gigantikus
szemétteleppé válását elkerülendő alkotmányos előírássá vált, hogy elhelyezés
céljából tilos az ország területére szennyező hulladékot behozni.
Megszűnt, de mégis megmaradt a zöldombudsman intézményének a függetlensége. Egy
végszavazás előtt benyújtott módosító javaslat elfogadásával ugyanis az a
megoldás született, hogy az alapvető jogok biztosának a helyetteseit, akiknek
feladata a jövő nemzedékek érdekeinek, valamint a Magyarországon élő
nemzetiségek jogainak a védelme, a biztossal együtt az Országgyűlés választja
meg hat évre a szavazatok kétharmadával. Az Állam fejezetnek az alapvető jogok
biztosáról szóló 30. cikke tehát erős, a biztoséval azonos legitimitást adott a
helyetteseknek, nem téve meg „főnöküknek” őt.
Az Alaptörvény közpénzügyekre vonatkozó 38. cikke rendelkezik az állami és
önkormányzati tulajdonnal azonosítható nemzeti vagyon kezeléséről és védelméről,
amelynek során figyelemmel kell lenni a közérdek szolgálatára, a közös
szükségletek kielégítésére és a természeti erőforrások megóvására, valamint a
jövő nemzedékek szükségleteire.
Az új alkotmány tehát számos, a fenntartható fejlődés érdekében fontos előírást
alkotmányos alapelvvé tett. Néhány , a társadalmi és jogfejlődés szempontjából
ugyancsak fontos elv legmagasabb szintű lefektetése azonban hiányzik az
Alaptörvényből. Nem történt meg például a környezeti információkhoz való
hozzáférhetőség deklarálása, a döntéshozatalban való részvétel jogának az
alkotmányos alapelvvé emelése. Kimaradt a visszalépés tilalmának a kifejezett
rögzítése, bár az egészséges környezethez való jog többek között azt is
jelenti, amint azt az Alkotmánybíróság még 1994-ben megállapította, hogy az
állam nem csökkentheti a természetvédelem jogszabályokkal biztosított
védelmének a szintjét. Hiányosságai ellenére ennek a követelménynek ez az
alaptörvény eleget tett.
Forrás: Greenfo