Eljárásokat indított ál-magyar termékek miatt a GVH
A Gazdasági Versenyhivatal észlelte, hogy több áruházlánc kereskedelmi kommunikációjában úgy hirdetett meg „magyar termék”-ként fogyasztási cikkeket, hogy azok előállításához használt alapanyagok egyes esetekben valószínűleg nem magyar eredetűek – több esetben a származási helynél sem Magyarország van feltűntetve.
Könnyen érezhetjük becsapva magunkat, ha egy magyar termékként hirdetett cikket leemelve a polcról külföldről érkezett jószágot teszünk kosarunkba. A közelmúltban internetes közösségekben nagy botrányt kavart Bulgáriában gyártott magyar termékeket hirdető CD (lásd itt , a Heti Válasz válaszát pedig itt ) után most egy hivatalos közlemény ismét felszínre hozza a magyar termékeket hirdető vállalkozások melléfogásait. A CD-s kampányt is végző, Magyar Termék nonprofit kft-vel szemben egyébként fogyasztóvédők és környezetvédelmi szervezetek korábban is kritikával éltek - ezt nagyon jól összefoglalja az Aktív riportja.
A téma aktualitása, hogy a Gazdasági Versenyhivatal március 24-én kiadott közleménye szerint eljárást indít több magyar üzletlánccal szemben, mert azok félreérthetően alkalmazták a magyar termék kifejezést ill. a nemzeti motívumokat hirdetéseikben.
Lássuk részleteiben, miről van szó!
„A CBA franchise-rendszer tagja, a Hansa-Kontakt Kft. a 2010. április 1. és 10. között érvényes reklámkiadványban olyan termékeket is magyar termékként hirdetett, amelyek származási helye nem Magyarország. Így például:- a „Szerencsi Party étbevonó csomagolásán származási helyként Csehország volt megjelölve,- a Tomi Kristály mosópor két változatban került be a hirdetési újságba, és mindkét termék csomagolásán az olvasható, hogy a gyártási és származási hely, a hivatkozott kódok szerint Ausztria, Lengyelország vagy Szerbia.Ezen felül a 2010. május 6. és 15. közötti időszakban érvényes reklámkiadványában az ERU Camping teavajat szintén magyar termékként hirdette, azonban a termék származási helye Szlovákia.
Az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. „Magyar minőség” felirattal látja el nagy számú, a forgalmazásában lévő termékeket. A feliratot nemzeti színű háttér előtt kiemelten jeleníti meg az áruházi polccímkéken, televíziós reklámokban, reklámkiadványaiban, utcai plakátokon. Ezeken kívül internetes oldalain „Magyar minőség” menüpontot működtet, mely alatt 4-féle termékcsoporthoz (hűtött termékek, gyorsfagyasztott termékek, italok, egyéb termékek) tartozóan számos termék megjelenik.
A „Magyar minőség” szlogennek a magyar nemzeti színekkel való együtt alkalmazása – valószínűsíthetően tévesen – azt a látszatot keltheti a fogyasztóban, hogy magyar terméket vásárol, annak ellenére, hogy egyes ilyen szlogennel hirdetett termékek ugyan Magyarországon nyerték el forgalomba hozatali végső formájukat, ám a termékek előállításához használt alapanyagok egyes esetekben valószínűsíthetően nem magyar eredetűek.
Az Auchan Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 2010. augusztus 6-ától 12-ig terjedő időszakban megjelenő reklámkiadványában „Auchan Hungarikum” szlogennel olyan termékek jelentek meg, amelyek nem tartoznak a közismert hungarikumok körébe. A szlogennek a magyar népi motívumokkal való együtt alkalmazása – valószínűsíthetően tévesen – azt a látszatot keltheti a fogyasztóban, hogy 100%-ban magyar terméket vásárol, azonban e termékeket valószínűsíthetően 100%-ban külföldi tulajdonban lévő vállalkozások állítják elő, és előállításukhoz használt alapanyagok egyes esetekben valószínűsíthetően nem magyar eredetűek. Az érintett termékekre példák az alábbiak:
- Rama margarin – Unilever Kft.
- Globus majonéz – Unilever Kft.
- Sága Foods pulykapárizsi – SáGa Foods Zrt.
- Omnia kávé – Sara Lee Hungary Zrt.
- Boci csoki – Nestlé Hungaria Kft.
- Győri Keksz, Pilóta keksz – Danone Kft.
- Sió rostos őszibarack – Sió Eckes Kft
- Baba kozmetikumok – Unilever Kft.
- Borsodi sör – Borsodi Sörgyár Zrt. (Interbrew)
- Soproni sör – Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.
A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. a 2010. július 29-től augusztus 4-ig és a 2010. augusztus 12-től 18-ig terjedő időszakban a Spar, Interspar és Kaiser’s üzlethálózatokat érintő országos reklámkiadványaiban úgy hirdetett meg „magyar termék”-ként termékeket, hogy azok származási helye nem Magyarország. Így például:
- a 2010. július 29-től augusztus 4-ig tartó időszakban többféle Cheeseland kördobozos ömlesztett sajtot a „Magyar termék” felirat és a nemzeti színek együttalkalmazásával hirdette, azonban a termékek származási helye Lengyelország,
- a 2010. augusztus 12-től 18-ig terjedő időszakban a Cheeseland Trappista sajtot kiemelt méretű fotóval, szintén a „Magyar termék” felirat és a nemzeti színek együttalkalmazásával hirdette, azonban a termékek származási helye Németország,
így a fogyasztók valószínűsíthetően tévesen juthattak arra a következtetésre, hogy magyar terméket vásárolnak.”
A GVH közleményében az esetek rövid ismertetése után emlékeztet arra is, egyre több piackutatási és egyéb információval rendelkezik arról, a fogyasztók számára a termék származása időről időre fontosabbá válik. Vagyis egyre többünknek szempont, hogy magyar áru kerüljön kosarunkba, vászonszatyrunkba…