Lomizás felsőfokon
A Földön eluralkodó szemét a luxusbútor fogalmát is átalakítja – a fejlett országokban. Bár az újrahasznosított alapanyagok nálunk is népszerűek, itthon még kevés tervezőnek sikerült befutnia fenntartható termékével.
Nem tudom elképzelni, hogy ha az ügyfelem Minotti ülőgarnitúrát szeretne, akkor az én javaslatomra egy újrahasznosított anyagokból készített terméket válasszon. Inkább elküldene, és mással terveztetné meg a lakását” – mondja Vónya Tímea lakberendező. A luxusként definiált termékek megszerzése egyfajta érzelmi kielégülést is okoz – ezért is lehet irreálisan magas összegeket elkérni értük. A szakember tapasztalatai szerint a megrendelők többnyire a környezetük által preferált márkákat keresik, a gyermekeik pedig ugyanezt a gondolkodásmódot viszik tovább. Egy feltörekvő magyar tervező munkája hiába egyedibb, az nincs ott minden barát lakásában, ezért aztán a presztízs sem társul hozzá.
A luxus fogalma azonban átalakulóban van, hagyományos formáját egyre több fiatal felesleges, túlzó kiadásnak tekinti. Miközben az idősebb generációk az újrahasznosított bútorokat sokszor gyengébb minőségűnek tartják, a fiatalabbak pénzkidobásnak érzik a presztízs miatt megvett termékeket, és a márkanévnél fontosabbnak gondolják az alapanyagok fenntarthatóságát és a helyi tervezők támogatását. Az ő vásárlásukat már nem kizárólag a termék külleme határozza meg, hanem a „hozzáadott értéke” is, és inkább spórolnak hónapokat egy újrahasznosított, kézműves darab megvásárlására, mint hogy megvegyék a bármelyik boltban kaphatót. Körükben, a megosztáson alapuló gazdaság terjedése miatt, nem a birtokláson van a hangsúly, így a presztízs miatt vásárolt darabok értelmüket vesztették. A luxustermékek érzelmi töltetét a helyi gyártók újrahasznosított anyagból készült munkái nyújtják számukra, mert környezettudatosnak mutatják őket a látogatóik – és önmaguk – szemében. Aki pedig nem mások elismeréséért, hanem a Föld védelméért dönt a fenntartható megoldások mellett, annak is nyújt egy pozitív visszaigazolást, érzelmi töltetet az ilyen termék. Mind a hagyományos luxus, mind az újrahasznosított tárgyak befolyásolják az emberek önmagukról alkotott képét – aki például fém vizespalackot használ, az környezettudatosnak érezheti magát, akinek pedig Minotti kanapéja van, az gazdagnak.
A teljes cikk a hvg360-on olvasható el, előfizetés ellenében.
Szöveg és kép forrása: hvg.hu/360