Szelektív gyűjtésről - pedagógusoknak
Kukaügyi ismeretek 2.
A hazai hulladékhelyzet egyre
aggasztóbbá válik. Óriási mennyiségű szemét keletkezik nap, mint nap;
hatalmas iramban használjuk el - fontos és kevésbé fontos célokra -
bolygónk véges nyersanyagkészleteit és energiahordozóit; ráadásul a
fogyasztói társadalom örökös vásárlási, felhalmozási és birtoklási
vágyának köszönhetően ez a tendencia inkább növekvő,
mint csökkenő irányt mutat. A megoldás része lehet a szelektív hulladékgyűjtés bevezetése az iskola keretein belül.
Írta: Lugosi Bea
Grafika: Dékány Diána
Kiadja: Hulladék Munkaszövetség
Problémák
A hazai hulladékhelyzet - ahogy egyébként a világon mindenhol - egyre aggasztóbbá válik. Óriási mennyiségű szemét keletkezik nap, mint nap; hatalmas iramban használjuk el � fontos és kevésbé fontos célokra - bolygónk véges nyersanyagkészleteit és energiahordozóit; ráadásul a fogyasztói társadalom örökös vásárlási, felhalmozási és birtoklási vágyának köszönhetően ez a tendencia pillanatnyilag inkább növekvő, mint csökkenő irányt mutat. A problémák megoldásában kulcsszerepet játszik a széleskörű környezeti nevelés, hiszen nem mindegy, hogyan viselkednek majd a jövő fogyasztói � a mai fiatalok.
Megoldások
A hulladékos problémák legcélratörőbb megoldása a megelőzés. Minél kevesebb szemetet "állítunk elő", annál kevesebb erőforrást vonunk el a környezettől - azaz annál kevésbé "nyúlunk bele" a természetes rendszerbe � és annál kevesebb hulladékról kell gondoskodnunk. Számos, hétköznapokban is kivitelezhető, gyakorlati lehetőség nyílik a hulladéktermelés visszaszorítására s nagyon fontos, hogy ezt a gyerekekkel is megértessük. Bár a szelektív gyűjtés és az újrahasznosítás fontos lépés a környezetvédelemben, mégsem alkalmas arra, hogy visszaszorítsa a fogyasztást, azaz a szelektív gyűjtés révén nem termelünk kevesebb hulladékot. Éppen ezért a szelektív gyűjtés bevezetése mellett fordítsunk kiemelt figyelmet a megelőzés elvének hangsúlyozására.
Szelektív gyűjtés
Az iskola keretein belül a gyakorlati környezetvédelem egyik példája tehát részmegoldást jelentő szelektív gyűjtés. Könnyen kivitelezhető és egyszerű feladatot ró a diákokra, továbbá példaértékű lehet az intézmény falain kívüli életmódhoz is. A program maga nem igényel különösebb anyagi forrásokat az iskola részéről, elegendő néhány lelkes vezetőpedagógus, és/vagy a gyerekek közül egy-egy "bedolgozó" csapat (zöld szakkör, diákönkormányzat). Az iskolai szelektív hulladékgyűjtést célszerű két lépcsőben megszervezni: először kampányszerűen (alkalmanként), később pedig - mikor a tanulók és a dolgozók is megszokták a gyűjtést, és aktívan közreműködnek benne � folyamatos tevékenységgé fejleszthető.
Gyűjtésszervezés - első körben
Kezdésnek kampány jellegű gyűjtés szervezése ajánlott. Célszerű elsőként PAPÍR hulladékkal indítani, mivel erre a hulladékfajtára lehet a legbiztosabban átvevőt találni. A diákok egy héten át naponta hozhatják a papírt az iskolába és leadhatják a gyűjtőponton, vagy 2-6 havonta kijelölt gyűjtőnapo(ko)n szállíthatják be az otthon félretett papírhulladékot.
Szervezési feladatok:
- átvevő cég keresése, előzetes egyeztetés a leadási feltételekről (mekkora mennyiségért jön ki a szállítóautó, mennyit tud fizetni a begyűjtött hulladékért, lehet-e vegyesen gyűjteni a papírfajtákat, biztosít-e a cég konténereket vagy zsákokat a gyűjtéshez, stb.);
- tárolótér kijelölése a konténereknek (udvar) vagy a zsákolt, kötözött hulladéknak (alagsor, tároló, fedett udvari rész, stb.);
- a kampány beharangozása az iskolában (plakátok segítségével; osztályfőnöki óra keretein belül elmagyarázni a gyűjtés jelentőségét; diákok rendszeres híradása az eredményekről és a témával kapcsolatos általános ismeretekről az iskolaújságban, -rádióban);
- ismertetni (plakátokon; órai beszélgetés alkalmával; iskolaújságban, a gyűjtőedényzeten feltüntetve) a diákokkal, milyen jellegű papír gyűjthető (pl. újság, régi tankönyv, füzet, telefonkönyv, jegyzetpapír, boríték, papírcsomagolás) és mi nem (tejes és ivóleves doboz, szalvéta, papír zsebkendő, ételmaradékkal szennyezett papír);
- diákok értesítése a hulladék leadhatóságának időpontjáról (pl. első óra előtt) és helyéről (tárolótér);
- folyamatos tájékoztatás a gyerekek körében, hogy tudják, miért van szükség a szelektív gyűjtésre; fontos, hogy a témával rendszeresen foglalkozzanak (iskolai feladatok az újrahasznosítási folyamatokról, újrahasznosított alapanyagú termékekről, papírgyártással kapcsolatos környezetszennyezésről, fakivágási tendenciákról, stb.);
- a jutalmazás ha a kampány végén a diákok kapnak egy-egy újrahasznosított papírból készült füzetet, láthatják munkájuk végeredményét is; így érthetőbbé válik számukra a papírhasználat - gyűjtés - újrahasznosítás körfolyamata is.
Gyűjtésszervezés - második körben
Ha a kampányjellegű gyűjtés sikerrel zárul, át lehet térni folyamatos gyűjtés kialakítására.
Szervezési feladatok:
- átvevők keresése, szerződéskötés hosszú távú együttműködésre (javasolt hulladékfajták: papír, műanyag) és egyeztetés (ld. az előző részben);
- állandó tárolótér kijelölése; a tárolótér jellemzői: a szállítójármű által könnyen megközelíthető / fedett / zárható / tűzvédelmi rendszabályoknak megfelelő / a hulladékok elhelyezését megkönnyítő feliratok;
- beltéri gyűjtőedények beszerzése vagy diákokkal történő készíttetése (a saját "gyártású" edényeket a tanulók sokkal inkább magukénak érzik);
- beltéri gyűjtőedények feliratozása (milyen hulladékfajta dobható bele);
- beltéri gyűjtőedények kihelyezése folyosón és/vagy osztályteremben;
- beltéri gyűjtőedények ürítése, a hulladékfajták állandó tárolóba történő hordása (végezhetik a diákok hetente változó beosztással);
- a gyűjtésben résztvevők rendszeres tájékoztatása az elért eredményekről.
További lehetőségek
Elhasznált sütőolaj: Amennyiben az iskola saját menzával rendelkezik, a konyhán lehetőség nyílik a használt sütőolaj különgyűjtésére is. Gyűjtőhordók kihelyezéséről, ürítéséről érdeklődni Biofilter Kft.-nél (www.biofilter.hu) lehet.
Zöld hulladékok iskolakerti komposztálása: Tanácsadás, szakmai információk az Öko-Fórum Alapítványtól ([email protected])
Ha segítségre lenne szüksége, keressen meg minket!
Hulladék Munkaszövetség (HuMuSz)
Cím: 1111 Budapest, Saru utca 11.
Telefon: (06-1)38-62-648
e-mail: [email protected]