Közel 40%-os zöldülés egy év alatt minimális pénzbefektetéssel
Interjú Kállai Brigittával, a Zöld Tanszék program koordinátorával környezettudatos tanszékekről, önkéntes munkáról és zöld jövőről a Műegyetemen.
"Évről-évre hallva-látva az eredményeket, úgy tűnik töretlen a
lelkesedés, hogy ezt a mozgalmat még zöldebbé tegyük" - jelentette ki
Péceli Gábor rektor a Zöld Tanszék Verseny ünnepélyes díjátadóján. A BME
vezetője köszönetet mondott a közreműködőknek: a Zöld Kör részéről a
versenykiírásért és lebonyolításért, a résztvevők részéről az
elkötelezettségért. Ezután Kovács Andrással, az Egyetemi Hallgatói
Képviselet elnökével és Pétervári Csillával, a BME Egyetemi Zöld Kör
elnökével közösen adták át a versenyben résztvevő tanszékek és egyetemi
szervezetek képviselői részére a Zöld Tanszék minősítést, illetve a
számos más kategóriában meghirdetett különdíjakat.
A BME Egyetemi Zöld Kör (BME EZK) által évente
megszervezett, így immár hagyományosnak mondható Zöld Tanszék Verseny fő
célja az egyetem tanszékeinek és szervezeti egységeinek támogatása és
környezettudatosságra buzdítása. A program eredményeiről és távlatairól a
bme.hu beszélgetett Kállai Brigittával, a Zöld Tanszék Program
koordinátorával, a BME biomérnök hallgatójával.
Mennyire elégedett az eredménnyel, a "zöldülés" sebességével a BME-n?
Saját erőforrásainkat nézve teljesen elégedett
vagyok. Az idei versenyben 38,61%-os (közel 40%-os) javulást értek el a
nevezők, a kezdeti auditon felmért szinthez képest. Nem szabad
elfelejteni, hogy ezt a legtöbben minimális pénzbefektetéssel érik el.
Az igazi értéket úgy a kapcsolattartók, mint a BME Egyetemi Zöld Kör
részéről is, az ebbe fektetett önkéntes órák, vállalások képviselik. A
“zöldülés” sebessége jó, de lehetne sokkal jobb is, ha a
megtakarításokat az egyetemi dolgozók számszerűsítve is érezhetnék
valamilyen formában. Az ebből eredő nehézségeket a kapcsolattartó érzi
meg leginkább a kollégák segítő készségében, hiszen a jelentkezés
önkéntes alapú és a villanyóra nem náluk pörög.
Ki és hogyan ellenőrzi, amit az egyes tanszékek magukról állítanak a kérdőívben adott válaszok alapján?
A BME Egyetemi Zöld Kör önkéntes tagjaiból képzett
auditor csoport, a záró audit során, a lehető legtöbb szempontot
ellenőrzi. A tapasztaltakat egy szöveges értékelésben a kérdőíven és a
saját belső feladatmegosztó rendszerünkben is is rögzíti. Ez utóbbiban
minden, a nevezőknél történt eseményt rögzítünk.
Egyes tanszékeknek a szakterületük miatt könnyebb megfelelniük. Hogyan kezelik az ilyen aránytalanságot?
A szakterület nem okoz aránytalanságot, hiszen a
kérdések témakörökre vonatkoznak. Ezekből idén 7 csoportot alakítottunk
ki: egyetem, papír, víz, villany, hulladék, nyomtatás, üzemeltetés és
közlekedés. Így például a tanszékeknél specifikus hulladékokra (pl.
építőipari hulladékok) nem térünk ki. Az eredmény pedig százalék alapú.
Változhatnak-e, szigorodhatnak-e a kérdések és
a követelmények, amelyeknek meg kell felelni, ahogy halad a világ is
előre környezetvédelemben, energiahatékonyságban?
Igen, az előkészületeknek része az is, hogy
átnézzük a kérdéssort, és az aktualitásoknak megfelelően frissítjük.
Kiemelnék egy idén bekerült teljesen új kritérium feltételt, mégpedig a
komposztálást. Ez azzal függ össze, hogy tavaly ősztől az Üzemeltetési
Osztály támogatásával sikerült egy Komposztpontot létesíteni az
Egyetemen, a G és a J épület között, amelyet minden egyetemi polgár
igénybe vehet a kifüggesztett használati útmutató betartásával.
Honnan jött a „zöld” ötlet? Ütköztek-e valamilyen ellenállásba az elején? Milyen volt a fogadókészség?
Az ötlet a 2009-es év elejére vezethető vissza.
Egy korábbi projektünk megvalósításakor – amely a "Papírreform" címet
viselte – tanszékeket kerestünk fel, és a papírtakarékosság, valamint a
szelektív gyűjtés lehetőségeit mutattuk be. Így számos együttműködés
alakult ki, és innen jött az ötlet, hogy szorosabbá kellene fűzni a
kapcsolatot a tanszékekkel. A verseny ötletét és módszertanát az akkori
tagok dolgozták ki, élükön Fehér Krisztával és Portik-Bakai Zsuzsával. A
Zöld Tanszék Verseny alapjai azóta is változatlanok. A kezdetekben
célzottan kerestünk meg olyan tanszékeket, amelyek nyitottak voltak a
Papírreform projektünkre, ezért ellenállást nem tapasztaltunk. A
fogadókészség jó volt, hiszen egyből 12 szervezeti egység érdeklődött a
kezdeményezés iránt.
Hogyan tudják tanítani a hallgatóknak a zöld szemléletet a zöld tanszékek?
Nem minden nevező esetében beszélhetünk a diákok
oktatásáról. Amennyiben igen, a tanítás úgy is megvalósítható, hogy a
már meglévő előadásokat egészítik ki a tanszékek a fenntarthatósági
szempontokkal. Erre már most is számos jó példa van, és nem csak a
kifejezetten környezetvédelmi témájú tárgyakban. Egyszerűbb megoldások
is vannak: például az egyoldalasan használt papírokra vagy újrapapírra
történő ZH íratás, a tanszéken kihelyezett szelektív hulladékgyűjtők, a
tanteremben kihelyezett firkapapír gyűjtő, tájékoztatás a honlapon és
közösségi oldalakon, illetve egyéb innovatív megoldások.
Hol tart ma a BME környezettudatosságban? Milyen irányok láthatók?
A nemzetközi példákat és tapasztalatokat
hasznosítva szeretnénk fejlődni, újabb szintre lépni. Ehhez elkötelezett
és konstruktív emberekből álló csapatra van szükség, amely kifejezetten
ezzel foglalkozna és a környezetvédelmi szempontból fontos területeken
döntéseket is hozhatna. Olyan csoport működhetne, amelynek lennének
egyetemi vezetői, oktatói, alkalmazottai és diák tagjai is, és lehetőleg
mindannyian elkötelezett pragmatikus problémamegoldók.
A BME Egyetemi Zöld Kör létrejöttekor azt a fő
feladatot fogalmazta meg, hogy ismeretterjesztő tevékenységet folytasson
a BME hallgatói, oktatói és dolgozói részére. Útmutatást nyújtanak a
környezettudatos életmódhoz és közvetlen környezeti hasznot hozó
programokat szerveznek. Ezen felül céljuk a szemléletformálás, az
egyetemi polgárok környezeti felelősségtudatának felébresztése. A Zöld
Tanszék Program keretein belül nemcsak a tanszékek, hanem az egyetem más
szervezeti egységei is versenghetnek egymással. Így arra is lehetőség
nyílik, hogy a környezettudatos szemlélet szempontjából jónak bizonyult
gyakorlatokat a résztvevők egymástól átvehessék, közkinccsé tehessék.
A Zöld Tanszék minősítés elnyeréséhez idén a 35
kérdésből álló kérdőívből legalább 18 kritériumnak kellett megfelelni.
Ezt az Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet, a BME OMIKK, az
Elektronikus Eszközök Tanszéke, az Épületgépészeti és Gépészeti
Eljárástechnika Tanszék, a Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások
Tanszék, a Középülettervezési Tanszék, a Szociológia és Kommunikáció
Tanszék, valamint a Távközlési és Médiainformatikai Tanszék
teljesítette.
A Legzöldebb Tanszék kategóriában
különdíjban részesült az Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet,
amelynek munkatársai a díjátadó után a BME kertjében kapták meg a 2013
Legzöldebb Tanszékének járó fát, míg az Örökzöld Tanszék
elismerést az Elektronikus Eszközök Tanszéke nyerte. Ez utóbbi címet
idén először osztotta ki a BME Egyetemi Zöld Kör. A cím feltétele három
Zöld Tanszék Minősítés egymást követő években és legalább egy Legzöldebb
Tanszék díj.
A Legtöbbet Zöldült Tanszék, illetve a Legtöbbet Zöldült Hallgatói Képviselet
kitüntető címeket idén a Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika
Tanszék, illetve a Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar Hallgatói
Képviselete kapta.
Emléklapot kapott továbbá Danila Attila, a BME
OMIKK munkatársa a negyedik Zöld Tanszék Versenyben végzett kiemelkedő
kapcsolattartói munkájáért, valamint a BME Idegennyelvi Központ a
versenyben tanúsított kiemelkedő munkájáért.
A díjátadó teljes fotógalériája itt tekinthető meg.
Forrás: bme.hu