A környezetvédelmi termékdíj rendelet az adminisztrációcsökkentést is segíti
A környezetvédelmi termékdíjról idén nyáron elfogadott törvényben meghatározott célokat és az állam adminisztrációcsökkentési programjának megvalósítását segíti a vidékfejlesztési miniszter rendelettervezete, ami a kormany.hu internetes portálon olvasható.
A Vidékfejlesztési Minisztérium hangsúlyozza, hogy a
tervezet közigazgatási egyeztetése folyik, és ennek során az
előterjesztés koncepcionális kérdései is jelentősen
módosulhatnak, ezért ez nem tekinthető a kormány
álláspontjának.
A tervezethez készült magyarázó szöveg szerint a rendelet
meghatározza a termékdíjfizetési kötelezettség keletkezését,
bejelentését, bevallását és a nyilvántartás vezetésének
részletes szabályait. Meghatározza a számlán való feltüntetés,
az átvállalás és a termékdíj átalány, valamint a
visszaigénylés szabályait. Ismerteti a csomagolószerre és az
újrahasználható csomagolásra vonatkozó szabályokat és a
veszélyes hulladéknak minősülő csomagolási hulladékok
kezelését.
A rendelettervezet tartalmaz egy csomagolószer katalógust
is, amelynek segítségével az új rendszerben sokkal pontosabban
lehet nyomon követni a termékdíjköteles termékeket.
A jogszabálytervezet részletesen szabályozza az Országos
Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) ellenőrzési
tevékenységét, kapcsolatát a vámhatósággal és a
környezetvédelmi hatósággal. Ezen kívül szabályozza az OHÜ
közbeszerzéses szolgáltatás-megrendeléseit, valamint
összefogja az egyéni hulladékkezelést teljesítők
kötelezettségeit.
A környezetvédelmi termékdíjról szóló törvényhez
kapcsolódó hatásvizsgálat szerint az új
termékdíj-szabályozásnak köszönhetően 27 milliárd forinttal nő
a központi költségvetés bevétele a tavalyi évhez képest.
A 2011. június 27-én elfogadott törvény szerint
termékdíjköteles terméknek minősül az akkumulátor, a
csomagolás, az egyéb kőolajtermék, az elektromos és
elektronikai berendezés, a gumiabroncs és a reklámhordozó
papír. Az ilyen termékek hulladékgazdálkodási stratégiáját a
kilenctagú termékdíjbizottság határozza majd meg, a
hasznosítást pedig az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség
(OHÜ) Nonprofit Kft. szervezi. A céget a környezetvédelemért
felelős miniszter alapítja, és az ügynökség ír ki pályázatot a
hulladék begyűjtésére, hasznosítására.
A termékdíj bevallását, befizetését, kiszabását és
visszaigénylését a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenőrzi. A
vámhatóság a beszedett termékdíjat havonta utalja át a
kincstárnak, amely annak felét negyedévente továbbadja az
OHÜ-nek.
A termékdíjakat úgy kalkulálták, hogy valamennyi
költséget, illetve az államot megillető részt is fedezzék.
A törvény kimondott célja a 75 százalékos visszagyűjtés,
sőt az energetikai célra nem alkalmas termékeknél a 100
százalék.
A jogszabály két lépcsőben, szeptember 1-jén lépett,
illetve 2012 január 1-jén lép hatályba.
A piaci szereplők a végrehajtási rendelet hiányában a
törvény hatályba léptetésének elhalasztását kérték.
Legutóbb a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség
(CSAOSZ) valamint a Magyar Hullámtermékgyártók Szövetsége
Egyesülés (MAHUSZ) javasolta ezt azzal, hogy az átmeneti időre
hosszabbítsák meg a jelenlegi rendszert.
A CSAOSZ szerint jelentősen emelkednek a
termékdíj-tételek, de az ezt megalapozó számítások nem
ismertek. A szövetség számításai szerint a teljes
kötelezettség meghaladja a 44 milliárd forintot, és ez nagy
eltérést mutat a költségvetési törvényjavaslatban szereplő 25
milliárd forintos csomagolási termékdíj-bevételhez képest. A
CSAOSZ szerint emiatt megkérdőjelezhető a tervezés helyessége.
Forrás: MTI