Környezetvédelem: az erőforrás-hatékonyságot fokozó, új szabályozás
Módosultak az e-hulladékok gyűjtésére és hasznosítására vonatkozó uniós szabályok, amelyek révén erőteljesen javul az erőforrás-hatékonyság Európában.
A mai nappal módosultak az elektromos és elektronikus berendezések hulladékainak (az úgynevezett „e-hulladékoknak”) a gyűjtésére és hasznosítására vonatkozó szabályok. Évről
évre egyre több ilyen hulladék keletkezik, ami jelentős potenciált
hordoz magában a másodlagos nyersanyagok piaci kínálatának növelésére. A
tv-készülékek, laptopok és mobiltelefonok hulladékaiból kinyert arany,
ezüst, réz és ritkaföldfémek újrafeldolgozása szisztematikus
hulladékgyűjtést és megfelelő kezelést igényel. A módosított irányelv
egyértelmű előrelépést jelent környezetvédelmi téren, és erőteljesen
javítja az erőforrás-hatékonyságot Európában.
Janez Potočnik környezetvédelmi biztos így fogalmazott:
„A
jelenlegi vészterhes gazdasági helyzetben, amikor a nyersanyagok ára az
egekbe szökik, az erőforrás-hatékonyság egyesíti magában a
környezetvédelmi előnyöket és az innovatív növekedés lehetőségeit. Új
e-hulladékgyűjtő csatornákat kell most nyitnunk, a meglévőket pedig
hatékonyabbá kell tennünk. Arra biztatom a tagállamokat, hogy még a
hivatalos határidő lejárta előtt érjék el a jogszabályban előírt új
gyűjtési és hasznosítási irányszámokat.”
A ma hatályba lépő irányelv
2016-től kezdődően az értékesített elektromos és elektronikus
berendezések 45%-ának megfelelő mennyiségű hulladék begyűjtését, ezt
követően pedig 2019-től az értékesített berendezések 65%-ának megfelelő
mennyiségű hulladéknak, illetve az összes e-hulladék 85%-ának a
begyűjtését irányozza elő. A tagállamok saját maguk dönthetik el, hogy a
két egyenértékű számítási módszer közül melyik alapján kívánnak
beszámolni a célok teljesítéséről. 2018-tól kezdődően az irányelv
jelenlegi korlátozott hatálya az elektromos és elektronikus berendezések
hulladékainak összes típusára kiterjed majd, amennyiben ennek
hasznosságát egy előzetes hatásvizsgálat igazolja.
Az irányelv felvértezi a tagállamokat az illegális hulladékexport elleni hatékony küzdelemhez szükséges eszközökkel.
Az illegális hulladékszállítmányok komoly problémát jelentenek,
különösen, amikor az uniós hulladékkezelési szabályok kijátszása
céljából használt berendezések jogszerű szállítmányának vannak álcázva. A
módosított irányelv arra kötelezi az exportőröket, hogy ellenőrizzék az
adott berendezések működőképességét, és a gyanús szállítmányokat lássák
el tartalmuk jellegét ismertető dokumentációval.
A módosítás
további hozadékaként várhatóan csökkennek az adminisztrációs terhek,
mivel összhangba kerülnek a tagállamok nyilvántartási és jelentéstételi
követelményei. Mostantól jobban igazodnak
majd egymáshoz a tagállami követelmények azon gyártók nyilvántartását
illetően, amelyek termékeiből keletkeznek később az e-hulladékok.
Jelenleg az Unióban
az elektromos és elektronikus berendezések hulladékainak mindössze
egyharmadát gyűjtik dokumentáltan szelektív módon.
Ma az egy főre vetített e-hulladékgyűjtési irányszám 4 kg, amely évi
mintegy 2 millió tonna hulladéknak felel meg az EU-ban évente keletkező
közel 10 millió tonnányi hulladékmennyiségből. 2020-ra becslések szerint
már 12 millió tonna ilyen hulladékkal kell számolnunk. A módosított
irányelv végső célként kitűzött, ambiciózus 85%-os gyűjtési aránya révén
2020-ra közel 10 millió tonnára, azaz egy főre lebontva durván 20 kg-ra
nő majd a szelektíven gyűjtött e-hulladékok mennyisége.
Következő lépések
A tagállamoknak
legkésőbb 2014. február 14-ig kell kiigazítaniuk saját
e-hulladékgazdálkodási jogszabályaikat az új irányelv követelményeinek
és a módosított irányszámoknak megfelelően. A
fogyasztók ezután a nagyobb kiskereskedésekben is leadhatják
hulladékként az elhasználódott elektromos és elektronikus
berendezéseiket, hacsak nem áll rendelkezésre más, bizonyítottan
legalább ilyen hatékony begyűjtési mód. Attól a naptól kezdve, hogy a
tagállamok saját jogszabályaikba átemelték az irányelv rendelkezéseit, a
használt berendezésként feltüntetett, gyaníthatóan illegális hulladékok
szállítmányaira a fordított bizonyítás terhe lesz érvényben.
2016-tól a tagállamoknak a területükön
értékesített elektromos és elektronikus berendezések 45%-ának megfelelő
mennyiségű hulladék begyűjtését kell biztosítaniuk.
2018-tól az irányelv hatálya a jelenlegi kategóriákról kibővül az elektromos és elektronikus berendezések összes válfajára.
2019-től a gyűjtési arány az
értékesítések 65%-ra nő, illetve 85%-ra, ha egy adott tagállam
alternatívaként az e-hulladékok összmennyiségét veszi alapul.
Ha egy adott
tagállam a szükséges infrastruktúra hiánya vagy az elektronikus
berendezések alacsony szintű fogyasztói kereslete miatt indokoltan nem
tudja teljesíteni az új irányszámokat, akkor a követelmények alól
korlátozott időre mentesülhet. A Bizottság az
új irányelvben rá ruházott hatáskörökkel élve összehangolja majd a
gyártók tagállami adatszolgáltatási kötelezettségeit, valamint a
nyilvántartás és a jelentéstétel formátumát. A Bizottság felülvizsgál
majd néhány, az új irányelv által bevezetett módosítást, például a
hatályt illetően, hogy feltárja az esetleges nemkívánatos hatásokat.
Háttér-információk
A jelenlegi
WEEE-irányelv (az elektromos és elektronikus berendezések hulladékairól
szóló 2002/96/EK irányelv) 2003 februárja óta van hatályban.
Hulladékgyűjtési rendszerek létrehozását írja elő, hogy a fogyasztók
ingyen leadhassák a hulladékká vált elektronikus készülékeiket. Azzal a
céllal született, hogy megvédje az emberi egészséget és a környezetet az
elektromos és elektronikus berendezésekben található veszélyes anyagok
káros hatásaitól, növelje a termékek és alapanyagok újrafeldolgozásának
és/vagy újrahasználatának arányát. A Bizottság 2008 decemberében tett
javaslatot a WEEE-irányelv átdolgozására, amelyre most kerül sor azzal,
hogy a Parlament és a Tanács is elfogadta a módosításokat.
További információ:
http://ec.europa.eu/environment/waste/weee/index_en.htm
Forrás: europa.eu