A hulladékhasznosítási igazolások elfogadásáról
Az utóbbi időben elterjedt a magyarországi hulladékgazdálkodási piacon tevékenykedők körében az a híresztelés, hogy az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Nonprofit Kft. (OHÜ) – a termékdíj-köteles termékekből keletkezett hulladékok átvételéről – csak egyes hasznosítócégek igazolását fogadja el. Az ügynökség közleménye szerint ez az állítás valótlan és félrevezeti a piaci szereplőket.
Annak érdekében, hogy minden érintett előtt egyértelmű legyen a
szabályozás és elejét vegyék a további hamis információknak, az OHÜ az
alábbaikban foglalja össze a tényeket.
Az OHÜ a vele hulladékgyűjtésre és annak részfinanszírozására kötött
szolgáltatás-vásárlási szerződések alapján, minden olyan partnerének
teljesíti az esedékes díjfizetést, amelyik a kölcsönösen elfogadott
feltételeknek megfelel. Ehhez alapvetően arra van szükség, hogy az adott
cég/szolgáltató által begyűjtött termékdíj-köteles termékekből
keletkezett hulladékot olyan hasznosítónak adják át, amelyik egyrészt a
tevékenység végzéséhez az adott országban érvényes engedéllyel
rendelkezik, másrészt vállalja, illetve garantálja, hogy az átvett
hulladék hasznosítását 90 napon belül ténylegesen elvégzi, s erről
hivatalos igazolást is ad.
Az OHÜ információi szerint, összességében több száz olyan hasznosítással
foglalkozó cég működik itthon és külföldön, amelyik fogadókész a
termékdíj-köteles termékekből keletkezett hulladékok átvételére és
hasznosítására, erről pedig hiteles igazolást is kiad. Ebből következően
a gyűjtést végző cégeknek van választási lehetőségük abban, hogy melyik
hasznosítót választják, melyikbe viszik a hulladékot.
Az OHÜ tehát nem korlátozza a gyűjtéssel foglalkozó cégek, vállalkozások
piaci tevékenységét, nem határozza meg, hogy mely hasznosítókba lehet
vinni az összegyűjtött hulladékot. Éppen ezért, a gyűjtést végző
cégeknek körültekintően, de saját hatáskörben kell dönteniük arról, hogy
olyan hasznosítócéget válasszanak, amelyik megfelel a fent vázolt
alapfeltételeknek, amelyek mind a hazai, mind a külföldi cégekre
érvényesek. Az utóbbiak esetében – akár európai uniós, akár a közösségen
kívüli országban működő hasznosítóról van szó –, a termékdíj-köteles
termékekből keletkezett hulladékok átvételi igazolásához csatolni kell a
kiszállítást igazoló dokumentumokat, a hasznosítócég hivatalos
nyilatkozatát a határidőn belüli teljesítésről, valamint a cég érvényes
hasznosítási engedélyének hivatalos magyar fordítását.
Forrás: greenfo.hu