Felmérés: egyre többünknek fontos a zöld karácsonyozás

  • 2019. december 13.
  • Abigail
Szerző: 

Budapest, 2019. december 13. – A Jófogás online felmérése szerint tavalyhoz képest többen vannak, akik környezetvédelmi megfontolásból már inkább nem csomagolják be a karácsonyi ajándékokat, de minden tizedik ember még mindig a kommunális szemetesbe dobja a papír és műanyag csomagolást.

A többiek azokat vagy szelektív hulladékgyűjtőbe helyezik, vagy – ami még jobb megoldás lehet – újrahasznosítják. Az ünnepi csomagolási szokásokkal kapcsolatos felmérést csaknem 10 000 Jófogás-felhasználó töltötte ki. 

A Jófogás által korábban elvégzett, általános karácsonyi felmérés alapján kiderült, hogy a piacvezető apróhirdetési oldal felhasználói mit gondolnak a valóban zöld ünnepekről: a válaszadók nagy része karácsonykor is nagyon fontosnak tartja a környezetvédelmet, és odafigyel, hogy ilyenkor se terhelje jobban a környezetet.

Emellett pedig mindenképpen biztató, hogy egyre többen vannak, akik idén először erre is szeretnének jobban odafigyelni, hogy közösen csökkenthessék a decemberben keletkező csomagolási hulladék mennyiségét. A Jófogás ezért ebben a témában, részletesebben is „kifaggatta” a felhasználóit.

A december elején elvégzett felmérésben csaknem 10 000 válaszadó vett részt, a tavalyi eredményekhez képest pedig egy fontos, pozitív változásra is fény derült: 2018-hoz képest 13%-kal nőtt azoknak az aránya, akik fenntarthatósági és hulladékcsökkentési megfontolásból idén már nem tervezik egyszer használatos papírba vagy műanyagba becsomagolni a karácsonyra szánt ajándékokat. Az is mindenképpen örömteli, hogy a csomagolóanyagok a felmérés szerint elsősorban a szelektív hulladékgyűjtőkben landolnak (55%), vagy azokat a legközelebbi ünnepi alkalommal újra felhasználják (35%).

Viszont még így is minden 10. ember úgy dönt, hogy ezzel nem foglalkozik, így a kommunális hulladék közé kerülhet olyan anyag is, amit egyébként könnyedén újra lehetne hasznosítani, csökkentve a környezetterhelést. A karácsonyi időszakban rengeteg többlethulladékkal kell számolni, ezért a Jófogás azt is megkérdezte a felhasználóitól, hogy a fenntartható, zöld szemlélet terjedése ellenére miért tartják fontosnak az ajándékok becsomagolását. A válaszadók 36%-a elsősorban az esztétikai okokat jelölte be, szerintük ugyanis az ajándék szebben fest becsomagolva.

A megkérdezettek egyharmada ezzel szemben úgy gondolja, hogy a csomagolás mutatja igazán, hogy törődött az ajándékkal, míg 22%-uk szerint egyenesen udvariatlanság csomagolás nélkül másnak ajándékot adni. A válaszadók 6%-a pedig nemes egyszerűséggel szeret csomagolni. Ám ne feledjük, nem csak a „csomagolásrajongók” tudnak számos alternatíva közül választani, hogy kiváltsák a hagyományos értelemben vett csomagolóanyagokat:

  • érdemes odafigyelni a 100%-ban újrahasznosított csomagolópapír beszerzésére, 
  • a környezetbarát, barna papírra akár személyes üzenetet is írhatunk, vagy egyedi mintát rajzolhatunk,
  • a kisebb méretű ajándékokat a nagyobbakba is „csomagolhatjuk”,
  • a papírtáskát vagy mi, vagy az ajándékozott tudja egy következő ünnepi alkalom során
  • felhasználni,
  • és érdemes már nem használt cipősdobozt, újságpapírt vagy képregényt is felhasználni, a 
  • ragasztó- és műanyagszalagot pedig mellőzni.

Ha fontos számunkra a bolygónk jövője, tudassuk szeretteinkkel is, hogy nem csak az ajándékbecsomagolásával tudják a törődésüket kifejezni, és egyáltalán nem udvariatlan dolog, ha a karácsonyi ünnepek során is odafigyelünk arra, hogy csökkentsük az ország- és világszerte keletkező hulladék mennyiségét.

A Jófogás ezzel a felmérésével is arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy nemcsak anyagi megfontolásból érdemes használt árut adni és venni, hanem ezzel egyúttal a környezetünk védelméért is sokat tehetünk. Ugyanis a másodkézből beszerzett termékeket nem kell újra legyártani és leselejtezni.

A Jófogás felhasználói így 2018-ban 200 000 tonna szén-dioxid kibocsátásától óvták meg a Földet. Ez a mennyiség 1 400 000 000 darab műanyag zacskó, vagy például 2 700 000 tricikli előállításához is elég lehet, 15 385 évig fedezi egy átlagos háztartás energiafelhasználását, sőt, olyan hatással van a környezetünkre, mintha 39 ezer autót vonnánk ki a forgalomból egy teljes évre, vagy ha minden évben 45 napra leállna Budapest teljes közlekedése!

 

Forrás: LOUNGE Communication