A Coca-Cola és a Pepsi újrahasznosított műanyagtartalomra vonatkozó vállalása nem menti meg az óceánokat

  • 2022. május 31.
  • névtelen (nem ellenőrzött)

Egy új kutatás szerint a vezető üdítőitalgyártó óriások újrahasznosított tartalomra vonatkozó célkitűzései 93%-ban nem oldják meg a műanyag palackok vizeket érintő szennyezését. Az Oceana válasza: ideje átállni az újratölthető palackokra.

Az Oceana megbízásából készült új tanulmány rávilágít az olyan óriáscégek, mint a Coca-Cola Company és a PepsiCo újrahasznosított műanyagtartalom-vállalásának gyengeségére. Az Eunomia Research & Consulting által végzett elemzés szerint ha az öt legnagyobb italgyártó cég teljesíti vállalásait – ami korántsem biztos, hogy így lesz –, akkor ezek a vállalások mindössze 7%-kal csökkentenék az egyszer használatos műanyag palackokból származó vízszennyezést. Erre reagálva az Oceana felszólítja a nagy italgyártó vállalatokat, hogy alkalmazzanak olyan stratégiákat (vagy bővítsék ki a már meglévőket), amelyek az újratölthető palackokat helyezik előtérbe. 

„Ez a jelentés néhány igen aggasztó tényt tár fel. Valószínűtlennek tűnik, hogy a nagy üdítőitalgyártó cégek által vállalt újrahasznosított tartalomra vonatkozó ígéretek teljesülni fognak, ám ettől függetlenül sem sokat segítenek az óceánokon” – mondta Dr. Dana Miller, az Oceana stratégiai kezdeményezésekért felelős igazgatója. „Az újrahasznosított műanyag magasabb arányú hozzáadása nem akadályozza meg, hogy egy egyszer használatos műanyag palack a tengerekbe kerüljön, de az, ha a palackot visszaválthatóra cseréljük le, igen. Az újrahasznosítás önmagában nem az a megoldás, amire óceánjainknak szüksége van. Az óceánjainknak inkább arra van szükségük, hogy visszavegyük, újratöltsük és újrahasználjuk a palackokat.”

A Coca-Cola Company, a PepsiCo, a Nestlé, a Danone és a Keurig Dr Pepper vállalta, hogy 2025-re növeli polietilén-tereftalát műanyag (PET) palackjainak újrahasznosított műanyag tartalmát, többnyire 25% és 50% közötti célértékekkel. Az Eunomia elemzése szerint azonban e célok eléréséhez arra volna szükség, hogy évente további 2,57 millió tonna műanyag palackot gyűjtsenek be újrahasznosításra. Európán kívül azonban egyetlen globális régióban sincs olyan koherens stratégia, amely megbízhatóan növelné a palackok gyártásához az újrahasznosított PET-kínálatot, és ennek elérése valószínűleg jelentős kormányzati beavatkozást igényelne. A műanyag palackokból származó újrahasznosított PET iránt más felhasználási célokra is nagy a kereslet, például egyéb műanyag csomagolások, ruhák és játékok gyártására, és ez a kereslet folyamatosan növekszik.

2018-ban az elemzésbe bevont 93 tengerparti országban felhasznált mintegy 511 milliárd PET-palackból becslések szerint 35,8 milliárd palack került a vízi rendszerekbe. Még ha a vállalatok be is tartanák a vállalásaikat, a jelenlegi kötelezettségvállalásaiknak akkor is kevés hatása lenne a vizek műanyagszennyezésének csökkentésére, állapította meg az Eunomia. Ez nagyrészt azért van így, mert az újrahasznosítható palackok valószínűleg túlnyomórészt a már begyűjtött és kezelt hulladékáramokból származnak, nem pedig rosszul kezelt hulladékból vagy szemetelésből. Ennek alapján, még ha minden márka el is érné a kitűzött célokat, 33,4 milliárd palack (93%) továbbra is a folyókba, tavakba és óceánokba kerülne.

Chris Sherrington, az Eunomia projektigazgatója kijelentette: „Tanulmányunk megállapította, hogy a használt PET-palackok vízi környezetbe áramlásának jelentős csökkentése olyan helyeken is gyűjtőinfrastruktúrát igényel, ahol jelenleg nincs ilyen. Bár az újrahasznosított tartalom iránti megnövekedett kereslet várhatóan nagyobb hangsúlyt fektet a használt palackok begyűjtésére, ebből nem feltétlenül következik, hogy mindez új begyűjtési infrastruktúra létrehozását vonja maga után, miközben továbbra is vannak lehetőségek arra, hogy a már begyűjtött palackok ne kerüljenek a hulladéklerakóba vagy a szemétégetőbe."

Az Eunomia tanulmánya kitér arra is, hogyan lehetne növelni az italágazat begyűjtési arányát, beleértve az újratölthető palackok használatát. Az Oceana 2020-ban közzétett egy jelentést, amely szerint az egyszer használatos PET-palackok helyett az újratölthető palackok piaci részesedésének mindössze 10%-os növelése valamennyi tengerparti országban akár 22%-kal is csökkenthetné a PET-palackok okozta tengeri műanyagszennyezést. Ha a nagy üdítőitalgyártó cégek valóban csökkenteni akarják az óceánokba kerülő évi több milliárd műanyag palack mennyiségét, az Oceana felszólítja őket, hogy világszerte biztosítsanak újratölthető palackokat a fogyasztók számára.

Miller hozzátette: „A vezető üdítőital-márkáknak fel kell hagyniuk azzal, hogy az óceánok műanyagszennyezése miatt aggódó fogyasztók figyelmét az újrahasznosított tartalomra vonatkozó ígéretekkel terelik el. Az óceánokat sújtó válságért felelős vállalatoknak inkább olyan megoldásokra kell összpontosítaniuk, amelyek tovább tudnak lépni a probléma kezelésében – például az újratölthető palackokra.”

Az újratölthető palackok nagyon hatékonyan csökkentik a hulladék mennyiségét. A vállalatok birtokolják, nyomon követik és összegyűjtik ezeket a palackokat, és azok a vásárlók, akik az újratölthető palackokat veszik, általában visszaviszik azokat a vásárlás helyére a betétdíj ellenében. A palackokat ezután összegyűjtik, kimossák, újratöltik, és visszaszállítják a boltokba, ahol újra megvásárolhatók. Az újratölthető palackrendszer kevesebb műanyaghulladékot termel, mivel egy-egy PET palack akár 20-szor, az üvegpalack akár 50-szer is felhasználható.

Az Oceana és együttműködő partnerei által folytatott kampányt követően idén februárban a Coca-Cola Company bejelentette, hogy 2030-ra 25%-os újrahasználható csomagolási arányt kíván elérni, és ezzel követendő példát mutat a többi vállalatnak. Egy hónappal később a PepsiCo bejelentette, hogy 2022 végére saját határidőt tűzött ki az újrahasználható és újratölthető palackok tekintetében. Az Oceana üdvözli ezeket a bejelentéseket, de hangsúlyozza annak fontosságát, hogy ezeket a vállalásokat valóban teljesítsék, és hogy a vállalatok az újratölthető palackokat fogadják el alapvető üzleti stratégiaként, hogy világszerte visszatérhessünk a korábbi, kevésbé pazarló életmódhoz. 

Az érdemi változás érdekében az Oceana a következőkre szólítja fel az érintetteket:

  • A Coca-Cola Company, a PepsiCo, a Keurig Dr Pepper, a Nestlé, a Danone, más italmárkák és palackozóik bővítsék a meglévő piacokon az újratölthető rendszereket, és teremtsenek új nagy piacokat az újratölthető palackok számára.
  • A befektetők keressenek befektetési lehetőségeket az italgyártó vállalatoknál és a palackozóknál az újratölthető palackrendszerek fejlesztésének és kiépítésének finanszírozására.
  • A kormányok vezessenek be kvótákat az újratölthető palackokra, az újratölthető palackok kötelező értékesítésére, valamint jogi rendelkezéseket univerzális palackok használatára a különböző márkák esetében.

Fordította: Uray Katalin

Forrás: oceana.org