Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 4 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

1800 használatlan versenygumit kell elégetni az elmaradt ausztrál nagydíj miatt

  • 2020. március 19.
  • PKata

Ha eddig nem sok fogalmad volt róla, milyen mértékben lehet pazarló egy nemzetközi motorsport-bajnokság, az utolsó pillanatban törölt Forma-1-es szezonnyitó szolgál egy erős példával. Hamarosan több mint négyszáz szett új versenygumit fog elégetni a Pirelli, miután körbe utaztatta azokat a bolygón. 

Az F1 döntéshozói a napokban jelesre vizsgáztak bénázásból, amikor a világjárvány idején elutaztattak több ezer embert Ausztráliába, ahol aztán elmondták nekik, hogy kár volt jönni, mégsem lesz verseny. A több száz tonnányi elutaztatott felszerelésre annyi mentség van, hogy azt logisztikai okokból már jóval a COVID-19 európai terjedése előtt elküldték Ausztráliába európai központjaikból a csapatok. A lefújt futam tehát azt is jelenti, hogy a csapatonkénti több kamionnyi felszerelés lett teljesen feleslegesen megutaztatva a bolygón. Köztük rengeteg versenyabroncs, amiknél külön szerencsétlen, hogy az utolsó pillanatban született döntés a futam lefújásáról.

Egy Forma-1-es fordulón a csütörtök az a nap, amikor a Pirelli mérnökei felszerelik az abroncsokat a felnikre. Ezek ugyanis külön utaznak a versenyekre, a felniket a csapatok viszik, a gumit pedig mindenkinek a Pirelli szállítja. Biztonsági okokból van egy olyan szabály, hogy egy abroncsot soha nem szerelnek fel kétszer felnire. Azaz ha egy forduló után a csapatok nyakán marad pár szett felnire szerelt új gumi, arra két út várhat: ha két európai helyszín között kell mozogni, kamionnal átszállítják egyikről a másikra és elhasználják őket a később fordulón. Tengerentúli futamoknál szerencsétlenebb a kép, ilyenkor ugyanis leszerelik a gumikat a felnikről, majd jobb híján feldarabolva Nagy-Britanniába szállítják, ahol egy cementgyár elégeti őket tüzelőanyagként saját működéséhez (ahogy azt mezei autók levetett abroncsaival is teszik az ilyen üzemek). Ez a sorsa amúgy elemzés után a használt versenygumiknak is. Most az a kellemetlen helyzet van viszont, hogy a meg nem tartott ausztrál versenyről 1800 teljesen új gumit kell égetésre küldeni, pusztán azért, mert a szervezők nem tudtak egy nappal korábban döntésre jutni a rendezésről. 

A Pirelli Forma-1-es versenygumijainak eleve nem kicsi ökolábnyoma van, tekintve, hogy azok Törökországban készülnek, onnan kerülnek a Pirelli angliai központjába címkézésre, ellenőrzésre, majd onnan hordják őket mindenfele a futamokra. Az efféle nullkilométeres megsemmisítések sem ritkák, sok hétvége után ez vár 140 szett esőgumira, amiket eső híján nem használnak fel. Szóval eddig is ez volt a módi, de az ausztrál blamának hála ír most róla a világsajtó. Ez pedig csak tovább ront az F1 zöld szempontból eleve katasztrofális megítélésén. Ami főleg most kellemetlen, röviddel azután, hogy leszerződtek a világ egyik legszennyezőbb vállalatával, az Aramcóval.

 

Forrás: https://totalcar.hu