Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 6 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Újrapapír pályázat 2014. - eredményhirdetés

  • 2014. május 31.
  • noripalko
Szerző: 

oktatás piktogramÚjrapapír pályázati felhívásunkra idén 16 iskolától és 18 óvodától kaptunk izgalmas beszámolókat. Az így kibővülő, jobbnál-jobb ötleteket tartalmazó listát valóban nagyon jó érzés volt áttanulmányozni, s - szerencsére! - egyáltalán nem volt könnyű mérlegre tenni!  

A sikerélményt tükröző képeken, lelkes beszámolókon keresztül eseménydús iskolai és ovis programnapokról szerezhettünk tudomást, változatos kreatív technikákat ismerhettünk meg, de kaptunk papír-felhasználási ötleteket, elkészítési útmutatókat, játékjavaslatokat is.  
Az ötletek széles skálája bizonyította, hogy a papír (legyen az használt, újra-, csomagoló-, karton- vagy újságpapír) nagyon sokszínű alapanyag. Kiindulópontként bármilyen alkalomra bevethető, készülhet belőle játék, dekoráció, díszlet vagy használati tárgy is, sőt – így vagy úgy – akár egész tanévben elfoglaltságot adhat a gyerekek számára. 

Idén a pályázók körében igazán népszerű technika volt a papírmerítés! Ezt örömmel olvastuk, hiszen a módszer valóban nagy felfedezést jelent a gyerekek számára, látványosan bemutatja, hogyan is lesz a régiből – lépésről-lépésre – valami új. Sőt, az alaptechnikát számos pályázó tovább is fejlesztette: a kész papírlapot festékkel, szalvétatechnikával, levélnyomattal díszítették a gyerekek, vagy a pépből labdát gyúrtak, papírtéglát préseltek.  
Többen fontak papírból kosarat, és készítettek sodrással divatos gyöngyékszereket. Az ötletek között szerepelt természetesen a papírmasé is, sok más mellett mutatós sakktábla és sakkfigurák is készültek ezzel a technikával. 

Ügyes kezű óvónők irányításával szintén gyönyörű dolgok készültek: festett kandalló és színpadi mesedíszlet kartondobozokból, gyerekrajzokból összeállított meséltető könyv, csoportszobai apróságok, ceruzatartók, tárolók. Az iskolákban ballagási tölcsérdísz dekorációk, az iskola életképeit megjelenítő rajzos óriáskirakó, használt papírból – önmagukban is egytől-egyig látványos, értékes, szép ötletek.
Több intézmény ökonap vagy témahét keretében alkotott, sok helyen közös ötletbörze és szervezett hulladékgyűjtés is megelőzte a munkát. Volt csoport, akik a téma feldolgozásához faiskolába, nyomdába is ellátogattak. 

A beérkezett anyagok értékelésénél az alábbi főbb szempontokat vettük figyelembe:  

  • Nagyon örülünk az egész ovit, sulit megmozgató, nagyobb létszámú és léptékű programoknak, de a kiírás értelmében ezúttal egy-egy konkrét csoport vagy adott osztály (műhely) munkáját részesítettük előnyben.  
  • Értékeltük a létrejövő tárgyak szépségét, dekorativitását, az elkészítés igényességét, de mindenekelőtt az ötlet egyediségét, újító jellegét vettük figyelembe. (Fontosnak tartjuk emellett, hogy az újrafelhasználással készülő tárgyak lehetőleg tartósak, több alkalommal is felhasználhatók legyenek, tehát valóban legyen gyakorlati hasznuk.)  
  • Kiemelt szempont volt, hogy az alkotómunka a gyerekekkel való közös tervezésre és kivitelezésre épüljön, hiszen a közös alkotás, élmény vagy a közös játék válik valóban emlékezetessé a gyerekek számára.  
  • Elengedhetetlen követelmény volt továbbá a pályázati beszámoló kifejtettsége, igényessége, ötletessége, magas színvonala.
  • A pályázatok sorában a tevékenységnek egyedinek és jól elkülöníthetőnek kellett lennie, hiszen egy-egy népszerű technika (papírmerítés), vagy divatos ötlet (gurigafigurák készítése) több helyről is visszaköszönt, hasonlóan szép eredményeket és beszámolókat eredményezve, – alaposan megnehezítve az egyéni rangsorolást. 

Mindezek (és persze több órányi fejtörés) után szívünk szerint még jócskán bővítettük volna a díjazottak körét:), de a dobogós helyek száma mégiscsak megkötötte a kezünket.

A 2014-es kiírás díjazottjai sorrendben tehát a következő 3 csoport:

3. helyezett:

II. Rákóczi Ferenc Katolikus Iskola, Gyöngyös  
3.c osztálya
Felkészítő tanár: Kocsisné Jánoska Judit 

Pályaművük címe: Újrapapír – a mi anyagunk!

A pályázati anyagok között az egyik legérzékenyebben és leginkább elkötelezetten megírt beszámolót ettől a csoporttól kaptuk. Harmadik helyezéssel jutalmazzuk az osztály egész éves gyűjtő- és alkotómunkáját, mely során a gyerekek szépen formált és valóban igényes papíralkotásai az évkör szinte összes ünnepi alkalmához, jeles napjához kapcsolódnak. (Húsvéti kosárka, ajtódísz, Mikulásvárók, karácsonyi és újévi díszek, aprólékosan berendezett babaházak és még sok minden más is készült náluk pontos és művészi igényű kivitelezéssel.)

 

2. helyezett: 

II. Rákóczi Ferenc Római Katolikus Óvoda és Általános Iskola, Csorna
Gyöngy (nagy) csoportja
Óvodapedagógusok: Bodnárné Papp Helén és Buti Ferencné

Pályaművük címe: Társasjáték készítése papírhulladékból

A Gyöngy csoportban a csoportszoba teljes szőnyegét betöltő, lépegetős társasjáték készült maradék papírokból. A gyerekek papírdobókocka, kérdések és persze a szerencse segítségével haladhattak a mezőkön, útjukat papírból közösen készített halastó, városrész és erdő-mező kis díszletei szegélyezték. A társasjátékhoz kapcsolódó kérdések a természeti és épített világunk szépségeihez és értékeihez kapcsolódtak, de azok megváltoztatásával bármikor újra, de máshogyan is eljátszhatóak. 

 

1. helyezett: 

Jáki Nagy Márton Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Ják
8.A osztálya
Felkészítő tanár: Máté Péterné

Pályaművük címe: Egy fotel születése

A csapat egy kartonlapokból összeállított, papírral kárpitozott fotelt készített, mely az iskola folyosóján meg is találta helyét és funkcióját. A gyerekek saját tervei alapján készült tárgy egyediségével vívta ki az első helyet, mindamellett valódi csapatmunkát, leleményességet és vállalkozó kedvet is tükröz. 

 

 

 

Minden pályázónak köszönjük a munkáját, az értékes, frappáns ötleteit! Reméljük, örömük telt az alkotásban, s jövőre ismét a pályázók között köszönthetjük a csoportokat!

A Humusz zsűri csapata