Az engedély és a valóság

Két évvel ezelőtt, 2008 januárjában kezdte meg termelését a japán Bridgestone vállalat tatabányai gumiabroncsgyára. A vállalkozás 2006-ban 2 milliárd Ft vissza nem térítendő beruházási támogatás nyert el a Magyar Államtól és napjainkban már 360 dolgozónak ad munkát. Tavaly több újságcikk foglalkozott a céggel a helyi szakszervezet és a gyárvezetés között kialakult konfliktus kapcsán.
2009. december 7-e óta elérhető a gyár első termelési évét bemutató Mérleg és Eredménykimutatás egy honlapon(1). Az itt
közzétett adatok szerint a cég
2008-ban 470 066 000 Ft környezetvédelmi termékdíjat fizetett be, amely kötelezettség
a hatályos jogszabályok szerint
4 273 tonna gumiabroncs után
volt esedékes.
Egy másik publikus lapon(2) található hulladékgazdálkodási adatokból kiolvasható, hogy az említett évben
a gyárban 1 986 tonna „műanyag és gumi” valamint „termékként tovább nem használható gumiabroncs” keletkezett.
Ezen felül 47 tonna veszélyes
hulladékról is beszámolt a cég.
Az említett hulladékok menynyisége elérte a termékdíjköteles késztermék mennyiségének 48%-át. A teljes hulladékmennyiség a cég bevallása szerint a termelés első évében a
2 500 tonnát is meghaladta.
A zöldhatóság honlapján(3)
az archív adatok között megtalálható a Bridgestone beruházás környezetvédelmi engedélye
is. Ennek 7. oldalán olvasható
adatok szerint 2006-ban még
azt tervezték a japánok, hogy a
technológiai hulladék mennyisége csupán 871,4 tonna (a kb.
23 000 tonna alapanyag 3,76
%-a) az egyéb hulladék pedig
111,5 tonna lesz vagyis összesen kevesebb, mint 983 tonna/
év hulladék keletkezik. A fenti
adatok alapján ez a terv az első
termelési évben nem valósult
meg, pedig a gyár még csak „takarékon” termelt.
Érdeklődéssel várjuk a gumi-
abroncsgyár 2009 évi adatait.
V. Péter Csaba
(3) http://edktvf.zoldhatosag.hu
A Reflex Környezetvédő Egyesület az Észak-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőséghez fordult
|