Mielőtt belekósTolna...
Fontos hogy biztonságos, egészséges és lehetőleg helyben termelt legyen az élelmiszerünk. Egy új kutatás utánajárt, tudják-e a Tolna megyeiek, hogy mit esznek. Tanulságos lett.
Az ECO-SENSUS Közhasznú Nonprofit Kft. 500 fős reprezentatív mintán készített felmérést a Tolna megye városaiban és falvaiban élők élelmiszervásárlási és -fogyasztási szokásairól, a helyben termelt élelmiszerek iránti igényekről. Az eredmény: a tolnaiaknak az a legfontosabb, hogy biztonságos és egészséges élelmiszert vegyenek. Odafigyelnek tobábá arra is, hogy az adott élelmiszert Tolna megyében termelték-e. A válaszokból viszont kiderült, hogy a fogyasztók nem elég tájékozottak, például 98%-uk azt gondolja, hogy a biotermék az, ami húsmentes. A tudatlanság rossz vásárlási döntésekhez vezet: nem mindig ott és azt veszik a tolnaiak, amit jónak tartanak.
Biztonságos, egészséges, friss, helyi, magyar
Elsősorban biztonságos (ez 72 %-kal vezeti a fontossági listát) és egészséges, friss, kevésbé feldolgozott legyen a vásárolt termék. A helyben teremtett munkahelyekért szintén lelkesednek Tolna megye lakói, szinte ugyanilyen fontos - legalábbis szóban - a nemzeti érzelem: magyar alapanyagokat, élelmiszereket szívesebben vesznek le a polcról (57 %).
Meglepő ugyanakkor, hogy az átlagos tolnai fogyasztó nem tudja, hogy mit is jelent az, hogy „helyi élelmiszer” - helyben termeltet vagy közelben megvehetőt. A fogalomzavart jelzi, hogy a fontossági sorban szinte az utolsó helyen áll, hogy fogyasztó és termelő ismerjék egymást.
Helyi terméket, persze. De honnan?
Az alapvetően mezőgazdasággal foglakozó megyében a helyi termékek beszerzésének kézenfekvő forrása a piac, de piacra csak a Tolna megyeiek 5 %-a jár. Szerencsére zöldségek, gyümölcsök és tojás tekintetében a megyében szinte önellátóak a kistelepülések. De a megyei vásárlóerő döntő részét kitevő nagyobb városokban a piac helyett sokan a bevásárlóközpontokat választják: Tolna megyében az országos átlagot meghaladó mértékű a kiskereskedelem koncentrálódása. A helyi termékek iránti lelkesedés egyelőre tehát inkább szóban létezik...
A helyzet megváltoztatására az ECO-SENSUS egy uniós forrásból finanszírozott három hónapos szemléletformáló kampánnyal igyekszik meggyőzni a Tolna megyeieket arról, hogy ne csak elméletben, hanem a gyakorlatban is keressék a helyi élelmiszereket.
A www.tolnaitermek.hu oldalon kinyílik a Tolna megyei spájz - folyamatosan bővülő választékkal: Tolna megyei kistermelők adatbázisával, hagyományos termékekkel, a helyben termelt élelem előnyeiről szóló írásokkal, kvízjátékkal és élelmiszer lábnyom kalkulátorral várja a honlap az érdeklődőket.