Kuka digitális névjeggyel – ürítésenkénti számlázás
A modern technika segítségével mára nálunk is lehetővé vált, hogy a háztulajdonosok csak akkor fizessenek a szolgáltatásért, ha valóban elszállították a szemetüket. A szemétszállítás elavult és sok konfliktussal járó átalánydíjas rendszerét hazánkban is a Nyugat-Európában már működő, szolgáltatással arányos díjfizetés válthatja fel.
Két magyar cég, a Secret Control GPS Kft. és az RFIT Hungary Kft. együttműködéséből ugyanis létrejött az a rendszer, melynek sikeres próbaüzemét követően itthon is pontosan, egyedileg ellenőrizhető a szemét elszállítási tevékenység.
A lakossági igények különbözőek, és jogos igény, hogy a szolgáltatás díja, gyakorisága jobban igazodjék ezekhez. Érthető, ha például egy egyedül élő, szemetet, hulladékot alig "termelő" polgár a havi egyszeri, kétszeri szállításért nem akar ugyanannyit fizetni, mint azok, akik hetente akár kétszer is megtöltik a kukájukat. Az, hogy a polgárok a közszolgáltatások költségeit az igénybevételnek megfelelő mértékben viseljék, a szemétszállításban is erősödő követelmény, ráadásul uniós irányelv is szorgalmazza – mondta el a Secret Control GPS Kft. kereskedelmi igazgatója.
Szász János beszámolt arról, hogy sikerrel ért véget a Székesfehérvár melletti Sárszentmihályon tartott próba: az RFIT Hungary Kft.-vel együtt létrehozott, szemétszállítást ellenőrző magyarországi rendszer működését tesztelték. A megoldás lényege, hogy minden egyes szemétgyűjtő edényre (kukára) egy rádiófrekvenciás (RFID-)azonosítót rögzítettek. A kódhoz az informatikai és számlázó rendszerekben hozzárendelik az ügyfél név és címadatait. A szemetesautón egy-egy RFID-vevőegységet, GPS-egységet, valamint infrasorompót helyeznek el. A vevőegység minden kukaürítésnél azonosítja a konkrét edényt, amelyről egyfelől azonnal tájékoztatja a cég központjában futó rendszert, másfelől jelzi ezt a kezelőszemélyzetnek is. A háztulajdonosok ennek alapján pontosan csak a megtörént szemétszállításért fizetnek.
A korszerű megoldásnak köszönhetően egszűnnek a „kiraktam a kukát, de nem vitték el” jellegű panaszok, a szemétszállítók útvonala, munkája és munkaideje az egyes ürítések szintjéig ellenőrizhető és visszakereshető – fogalmaz a vezető. Szász János hozzátette, a rendszer használatával az üzemeltető teljes kontrollt szerez a hulladékszállítási munka felett, minden lépés, időpont visszakereshető és bizonyítható. A műszaki megoldás elejét veszi a „fekete ürítésnek” is, hiszen az infrasorompó minden ürítést észlel, nevet rendel hozzá és mind a kezelőnek, mind pedig a központban jelzi, ha az adott azonosító nem az aktuális házszámhoz, helyhez tartozik (például lopott az edény).
A GPS-egységgel, azon túl, hogy az üzemeltető folyamatosan követheti az egyes ürítéseket, a GPS-flottakövetés minden további előnyét is élvezheti. Szász János kifejtette, a járművek mozgása online követhető, lehetőség van a megtett útvonal, fogyasztás, de még a vezetői stílus elemzésére is a járművek Canbus-adatainak felhasználásával. Az így nyert információk felhasználhatók a munkaidő- és bérnyilvántartásban, felhasználásukkal automatikus, elektronikus menetlevél készíthető, illetve a rendszer összekapcsolható bármely, az üzembentartó által jelenleg működtetett informatikai megoldással is. Az eszköz tartalmazhat továbbá egy lcd-kijelzőt, amelyen keresztül a diszpécser a jármű személyzetével kommunikálhat, irányíthatja munkáját.
Természetesen a megoldás nem kizárólag a szemétszállítás területén alkalmazható haszonnal. Némi testre szabás után épp így használhatják a göngyölegszállítók, ellátási láncok, pékségek és más szervezetek is.
Forrás: Infovilág, Molnár Péter