A gazdag fehér férfiak szennyezik leginkább a környezetet
A brit IPPR kutatása szerint az Egyesült Királyságban a vidéki és elővárosi területeken élő gazdag fehér férfiak bocsátják ki a legtöbb közlekedési szennyezést.A The Guardian által ismertetett kutatás szerint a vidéki területeken élő gazdag fehér férfiak járulnak hozzá a leginkább a közlekedésből eredő és globális felmelegedést okozó gázok kibocsátásához.
Nagy-Britannia leggazdagabb 0,1%-a 22-szer többet bocsát ki a közlekedésből, mint az alacsony keresetűek, és 12-szer többet az átlagosnál. Az adatok azt mutatják, hogy a jövedelem közvetlenül összefügg a mobilitás szintjével: a 100 000 fontnál többet kereső emberek évente átlagosan legalább kétszer annyi utat tesznek meg, mint a 30 000 font alatti jövedelműek. A leginkább rászoruló 10%-ba tartozók felelősek messze a legkevesebb károsanyag-kibocsátásért, bár a repülés még mindig a teljes kibocsátásuk több mint felét teszi ki. A vidéki lakosok nagyobb mértékű autóhasználata is fontos tényezővé válik ebben az összefüggésben, ami részben annak tudható be, hogy sok helyen hiányos vagy kevésbé hatékony a tömegközlekedés.
Az etnikai hovatartozás szerinti bontás is figyelemre méltó: fehér britek esetében magasabb repülőjárati és magánközlekedésből eredő kibocsátást találtak, míg más etnikai csoportok esetében ez alacsonyabb volt. A nemek szerinti megbontás esetében pedig azt találták, hogy a férfiak sokkal környezetszennyezőbbek a közlekedési szokásaikkal, mint a nők.
Az Egyesült Királyságban jelenleg a közlekedés jelenti a legnagyobb kibocsátási forrást, és a jelentés felszólítja a kormányt, hogy gyorsan javítsa a tömegközlekedést, fokozza az aktív utazást és gyorsítsa fel az elektromos járművekre való átállást. Emellett új adók kivetését szorgalmazza a magánrepülőgépekre, valamint a benzin- és dízelmotoros járművekre vonatkozó 2030-as tilalom visszaállítását.
Maya Singer Hobbs, az IPPR tudományos főmunkatársa szerint „A kibocsátás csökkentése ténylegesen kezelheti ezt az igazságtalanságot, ha tisztességesen történik. De bár nem mindenkinek kell ugyanazokat a változtatásokat végrehajtania, azoknak kell a legtöbbet tenniük, akik anyagilag a legjobb helyzetben vannak.”
Stephen Frost, az IPPR főmunkatársa elmondta, hogy a tanulmány megmutatta, hogy ki van a legalkalmasabb a kibocsátás csökkentésére, és hogyan lehet kezelni a „mögöttes méltánytalanságot abban, hogy a közlekedési rendszer jelenleg kinek dolgozik”.