Az eldobható ruhák korának ideje véget vetni
Csak az Egyesült Államokban évente 12,8 millió tonna ruházat kerül a szemétbe. A szakértők szerint ideje átállni az új ruházat régiből történő előllítására, méghozzá ipari léptékben.
Egyre nagyobb a nyomás a ruhaipari óriásokon a környezeti aktivisták részéről, hogy csökkentsék az óriási mennyiségű ruhát, ami a szemétben végzi.
A legnagyobbak marketing részlegei - élükön a H&M-mel, Eileen Fisherrel és a Nike-val - természetesen előremutató kommunikációval reagálnak a kihívásra. Terveikben szerepel a körökörös gazdaságra való teljes áttérés megvalósítása. Ez azonban korántsem olyan egyszerű, mint ahogy hangzik. A jelenlegi állapotok azt tükrözik, hogy a ruhaipari újrahasznosítás leginkább a fillérekért történő használtruha exportot jelenti, a további viselésre nem alkalmas ruházat pedig jobb esetben géprongyként, töltelék anyagként, szigetelésként végzi, rosszabb esetben, és többségben elégetésre vagy a lerakóba kerül.
A körökörös gazdálkodás megvalósításának egyik akadálya a fogyasztói viselkedés, a vásárlók a jutalmazó rendszerek dacára is csak nagyon kevés ruházatot visznek vissza.
A másik, talán még komolyabb probléma az, hogy a textilek újrahasznosítása nemcsak drága, és technológiaiag nehézkes, de például a pamut esetében a rövidebbre darált szálak gyengébb minőségűek is. Ezen kívűl az egyenletes termékminőség előállítása vegyes alapanyagból sem túl egyszerű.
Összességében tehát az irány helyes, de sajnos a valóságban sokkal hosszabb út áll a megvalósításig az iparági szereplők előtt, mint azt az elkötelezett és optimista kommunikáció alapján gondolhatnánk.
Forrás: theguardian.com