Új szabályok a hulladékgazdálkodásban
Megjelent a január elsején hatályba lépett hulladéktörvény végrehajtási rendeleteinek egy része. A szabályozások egyebek mellett a csomagolószerek forgalmazását, a csomagolóanyagok visszavételét és hasznosítását, a hulladékká vált elektromos és elektronikus berendezések átvételét, illetve a forgalomból kivont autók kezelését határozzák meg.
A vegyes hulladék gyűjtéséhez a közszolgáltatónak biztosítania kell
azt, hogy az ingatlantulajdonos legalább két különböző űrmértékű
gyűjtőedény közül választhasson. A kuka csak addig tartható
közterületen, amíg ürítésre vár.
Nem forgalmazható olyan
csomagolószer, amelynek alkotóelemeiben a nehézfém összesített
koncentrációja a 0,01 tömegszázalékot meghaladja. Ez az előírás nem
vonatkozik az ólomkristály csomagolószerre, továbbá arra a csomagolási
célú üvegre, amely üvegcserépből készült, és a gyártás során nem
adagoltak hozzá nehézfémet.
A csekély mennyiségű csomagolószert leszámítva, a gyártó köteles
visszavenni a csomagolóanyagot. A hulladékká vált csomagolóanyag 55
százalékát anyagában hasznosítani kell. A forgalmazó is köteles
visszavenni a csomagolóanyagot, amennyiben az üzlete legalább 500
négyzetméteres.
A gyártó nemcsak az általa forgalmazott,
hulladékká vált elektromos, elektronikus berendezéseket köteles átvenni,
hanem a más gyártó termékeit is. Ekkor feltétel az, hogy a más gyártó
berendezése jellegében és funkciójában azonos legyen az átvevőjével. A
gyártó a forgalmazótól is köteles átvenni az annak felajánlott
termékeket, továbbá az viseli a kezelés költségeit is. Idén az
újrafeldolgozási arány a háztartási nagygépeknél 75, a kisgépeknél 50,
míg az IT berendezéseknél 65 százalék.
Az autók gyártóinak,
illetve forgalmazóinak minden új vagy használt autó eladásakor
tájékoztatniuk kell a vevőt arról, hogy a kocsi hulladékká válása esetén
hol, és milyen feltételekkel veszik azt át. Hulladéknak az a kocsi
számít, amelyet már kivontak a forgalomból, vagy pedig ki akarják vonni
onnan.
A gyártónak, illetve a forgalmazónak olyan átvevő
hálózatot kell kialakítania, amely bárhonnan maximum 50 kilométeres
úttal elérhető. Az átvevőhely lehet az autókereskedő telephelye, de
bontó, vagy erre szakosodott átvevőhely is. A kocsi szétszerelésére
azonban csak bontó jogosult.
Ha a bontó hasznosítani tud
alkatrészeket a kocsiból, akkor köteles a roncsért fizetni. A rendelet
az árról mindössze annyit mond, hogy az piaci áron alapuljon. A gyártó
kötelessége az elemek és az akkumulátorok átvétele is. A gyártók
speciális gyűjtőhelyeket kötelesek létesíteni, ezek sűrűsége a település
lélekszámától függ.
Teljes cikk: kormany.hu