Mindig a kereskedő jár jól
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) pontgyűjtő kártyákat hasonlított össze. Az eredmények nem igazán örömteliek. Vajon van értelme ennyi kártyával telezsúfolni pénztárcáinkat?
Miközben a
pontgyűjtögető vásárlók a gyakran kétes minőségű ajándékokért cserébe jókora
összegeket hagynak a kasszákban, addig a cégek úgyszólván ingyen jutnak
vagyonokat érő fogyasztói adatbázisokhoz.
Minden ponton nyer! – állítja az egyik
legelterjedtebb, talán a legtöbb céget felsorakoztató – multibrand
hűségprogram, a SuperShop szlogenje. És ez bizony tény – még akkor is, ha azt a
reklámban már nem teszik hozzá, hogy a szlogen elsősorban a cégre és nem a
vásárlóra igaz. Természetesen ez nemcsak a SuperShop, hanem az összes többi, az
utóbbi években elterjedt hűségprogram sajátja is: csúnyán kibillen a mérleg, ha
sorra vesszük, hogy a hűségprogramokkal mit nyernek a cégek és mit nyer a
vásárló.
A teszt eredménye szerint az utóbbi években
Magyarországon a kasszákban otthagyott összeghez képest a visszatérítés vagy juttatás aránya többnyire jóval 1% százalék alatt
van a hűségkártyáknál.
A levásárolható (cashback) kártyáknál – ilyen
pl. a Tesco ClubCard – tény, hogy a vásárló néhány ezreléket visszakap a
pénzéből. A vásárló azt azonban nem tudja felmérni, hogy közben a kereskedő az
esetek többségében vélhetően arra is ráveszi, hogy jóval többet vegyen, mint
azt eredetileg tervezte.
A pontgyűjtő táblázat összehasonlításáról szóló részletes táblázat letölthető innen.
További problémaként értékelte a TVE, hogy a
különféle hűségprogramok működési szabályzatai alapján a legtöbb esetben az
ajándékkatalógusokban feltüntetett áruk képe csak illusztráció, a céget ez nem
kötelezi arra, hogy pontosan azt az ajándékot adja, amit a vásárló kiválasztott
magának.
A vizsgálat során kiderült, hogy a hazai
pontgyűjtő rendszerek működési szabályzatai meglehetősen hézagosan szólnak az
adatvédelemről. A legtöbb esetben egy szó sem esik bennük arról, hogy mi lesz
az így begyűjtött adatok sorsa, vagy annyival intézik el, hogy piackutató cég
vagy akár külföldi együttműködő cég is megkaphatja ezeket az adatokat.
Összefoglalva megállapítható, hogy a vásárlói
hűségért cserébe sok esetben többet vásárolunk, mint szeretnénk, a hűségért
kapott termék csalódást okozhat, valamint a törzsvásárlók személyes adataiból
és vásárlási szokásaiból rendkívül részletes, akár pszichológiai
személyiségprofilt is képes összerakni a kereskedő által megbízott piackutató.<
Az teszt eredménye és a részletes táblázat
letölthető innen.
Forrás: TVE (Tudatos Vásárlók Egyesülete)