A Z generáció vezeti a felújított mobileszközök vásárlását

  • 2025. szeptember 16.
  • PKata

Egy új Vodafone tanulmány szerint az európai Z generáció vezető szerepet tölt be a felújított eszközök vásárlásában és okostelefonjaik javításában. Több mint 5200 embert kérdeztek meg öt európai országban – Németországban, Franciaországban, Spanyolországban, Svédországban és az Egyesült Királyságban.

A „Felújított, új helyett: Második esély az okostelefonoknak ” című tanulmányt a Kantar készítette a Wuppertal Intézet tudományos támogatásával. Megállapították, hogy bár a válaszadók kétharmada (a válaszadók 66%-a / az okostelefon-felhasználók 67%-a) tud a felújított eszközökre vonatkozó ajánlatokról, 10 emberből csak 3 vásárolt már ilyet.

Bíztató módon a megkérdezettek 40%-a tervezi, hogy mindenképpen vagy valószínűleg felújított okostelefont vásárol. Ha az emberek egyszer a felújított mellett döntenek, általában kitartanak mellette – a korábbi vásárlók 81%-a tervezi, hogy ismét felújított készüléket vásárol.

Joakim Reiter, a Vodafone Csoport külső és vállalati kapcsolatokért felelős vezetője elmondta: „Kutatásunk azt mutatja, hogy bár a Z generációs fogyasztók többnyire szívesen vásárolnak felújított eszközöket, vagy javíttatják meg jelenlegi telefonjukat, az idősebb fogyasztók lassabban aknázzák ki a használt telefonok vásárlásának pénzügyi és környezeti előnyeit. A baby boomerek azonban jellemzően lényegesen tovább megtartják okostelefonjukat.”

Bár van egy kis, de lelkes, fenntarthatóság-központú fogyasztói csoport, a legtöbb ember azt mondja, hogy döntéseiket az ár és a funkcionalitás vezérli. Egy felújított eszköz vásárlása egy jó hírű kereskedőtől mindenki számára előnyös helyzet: minden alkalmazás működik az új eszközökön, de vonzóbb áron és alacsonyabb szén- és anyaglábnyommal.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Felújítás egyre népszerűbb: A Z generáció és Franciaország vezeti a változást

  • Fiatalok, digitálisak, felújítottak : A Z generáció 37%-a vásárolt már felújított okostelefont, míg a baby boomerek körében ez az arány csupán 18%.
  • Az országok összehasonlítása különbségeket mutat : Franciaországban az emberek 38%-a vásárolt már felújított okostelefont, míg Németországban ez az arány csak 25%. A jövőbeni vásárlási hajlandóság is több mint 10 százalékponttal tér el az országok között.

A javítástól a reformig: Európa változó okostelefon-használati szokásai

  • Megoszló javítási szokások: Míg a Z generáció 33%-a már megjavította jelenlegi okostelefonját, a baby boomerek mindössze 8%-a tette ezt meg. A spanyol okostelefon-felhasználók 27%-a javíttatta meg készülékét, szemben a németországi mindössze 14%-kal.
  • A nem használt eszközöket továbbra is felhalmozzák: a felhasználók 51%-a megtartja régi okostelefonját egy új vásárlása után, akár használatlanul, akár tartalékként. Ezen eszközöknek csak 8%-át hasznosítják újra vagy cserélik el. A régi eszközök továbbadásának akadályai közé tartozik a tudatlanság, az adatvédelmi aggályok és a nosztalgia.
  • A fogyasztók támogatják a fenntartható fogyasztást: Bíztató módon az európaiak nagy többsége támogatja a fenntartható fogyasztást célzó intézkedéseket, mint például a javításhoz való jogot, a javítási bónuszokat, a termékútleveleket és a fenntartható termékekre vonatkozó csökkentett áfa-kulcsot.

A funkcionalitás és az ár továbbra is az okostelefon-vásárlások mozgatórugói
A felmérés részeként a válaszadókat arra kérték, hogy rendeljenek hozzá egy vásárlási vagy használati típust, amely a legjobban tükrözi a viselkedésüket:
Tech rajongók, akik a lehető leggyorsabban megvásárolják a legújabb okostelefon-modellt.

  • Presztízs típusok, akiknek az okostelefonoknak jó megjelenésűnek, kiváló minőségűnek és általában két évnél nem régebbinek kell lenniük.
  • Funkcionális típusok , akik boldogan használják okostelefonjukat több mint 2 évig, feltéve, hogy minden lényeges alkalmazás és frissítés működik.
  • Költségvezérelt típusok , akik csak akkor váltanak okostelefonra, ha a jelenlegijük már nem működik, és a javítás már nem gazdaságos. Egyértelmű prioritásuk a költség.
  • Fenntarthatósági típusok : A fenntarthatóság minden vásárlási döntésükben fontos, ezért környezetbarát okostelefonokat vásárolnak, vagy a lehető leghosszabb ideig használják eszközeiket.


Az összes országban a Funkcionális és Költségvezérelt típusok alkották a két legnagyobb csoportot, az összes okostelefon-felhasználó kétharmadát tették ki. És bár a Fenntarthatósági Típusok is következetesen képviseltetik magukat az országok között, az összes okostelefon-felhasználó körülbelül 15%-át képviselik.

A fiatalabbak körében magasabb volt a Tech Rajongók, a Presztízs Típusok és a Fenntarthatóság típusok képviselete, míg a Funkcionalitás és a Költségvezérelt típusok aránya alacsonyabb volt ezekben a korcsoportokban.

A legtöbb okostelefont két évig vagy kevesebb ideig használják…
Az okostelefon-tulajdonosok kevesebb mint egyharmada használja jelenlegi eszközét több mint két éve. Franciaországban, Svédországban és Németországban a felhasználók 32%-a használja okostelefonját legalább két éve, míg az Egyesült Királyságban a legalacsonyabb az arány, mindössze 22%.

A várakozásoknak megfelelően a két évnél hosszabb ideig használt okostelefonok aránya a legalacsonyabb a technológiai rajongók (14%) és a presztízsvezérelt felhasználók (12%) körében. A legmagasabb az árvezérelt felhasználók körében (37%). A generációs különbségek is jelentősek. A Z generációnak csak 21%-a használja jelenlegi okostelefonját több mint két éve, szemben a baby boomerek 42%-ával.

Míg a felhasználók körülbelül egyharmada (36%) tervezi, hogy egy éven belül új okostelefont vásárol, ez az arány a Z generáció körében 45%-ra, a presztízs típusok körében 51%-ra, a tech-rajongók körében pedig 60%-ra emelkedik.

… és körülbelül egyötödüknek megjavították az okostelefonját
Összességében a felhasználók körülbelül egyötöde (22%) javíttatta már meg jelenlegi okostelefonját (pl. akkumulátor- vagy képernyőcsere). Jelentős különbségek vannak az országok között – Németországban a legalacsonyabb a javítási arány, 14%, míg az Egyesült Királyságban (23%), Svédországban (25%) és Spanyolországban (27%) jelentősen magasabb.

A javítási arányok életkor szerint is változnak: a Z generáció sokkal magasabb arányban (33%) részesül, mint a baby boomerek (8%).

Az okostelefon-felhasználók fele azonban továbbra is felhalmozza az eszközeit
A vizsgált országokban az a következetes kép, hogy a megkérdezettek körülbelül fele (51%) megtartja régi okostelefonját. Ezen megőrzött eszközök nagy részét nem használják aktívan. Tartalékként (22%) vagy használatlanul elraktározzák (21%). Csupán 8% használja tovább a régi eszközét az újjal párhuzamosan.

Amikor a felhasználók megválnak régi eszközüktől, a leggyakoribb cselekedet a családtagjaiknak vagy barátaiknak való ajándékozás (15%), ezt követi a magánszemély általi viszonteladás (10%), az újrahasznosítás (8%) és a kereskedőnél történő beszámítás (7%).

Azok körében, akik megtartják régi okostelefonjukat, a legfőbb ok (47%) a biztonsági mentés. További okok közé tartozik a nem tudja, hogy mitévő legyen (17%), a személyes adatokkal kapcsolatos aggodalmak (16%), a érzelmi érték (13%) és a szükséges erőfeszítés (11%).

Az érzelmi okok különösen gyakoriak a Z generáció (20%) és a tech-rajongók (24%) körében.

Link a teljes tanulmányhoz.

 

Forrás: dontwateit.hu